• Lovley

    hur ser slemproppen ut?

    ja som rubriken lyder,
    hur vet man att slemproppen har gått?
    gör det ont?
    är det mkt flytningar?

    hur vet man??

  • Svar på tråden hur ser slemproppen ut?
  • ejmy

    När lossnar slemproppen?
    För det mesta lossnar den när värkarna börjat, men ibland kommer slemproppen redan två veckor innan barnet föds, men det hör dock till ovanligheterna. Slemproppen kan gå i omgångar där delar kommer ut, och den kan också återbildas.
    Att slemproppen går är alltså inte ett tecken på att förlossningen nödvändningtvis kommer starta med en gång, utan snarare att det närmar sig och att du bör vara redo. Att proppen lossnat betyder att livmoderhalsen börjat vidga sig.

    Hur ser slemproppen ut?
    Slemproppen brukar se ut på massor av olika sätt men beskrivs bla som en gelépropp, en slemmig flytning, en trådig flytning, en korv...ja ni ser ? den kan se ut på många olika sätt.
    Slemproppen kan vara transparant, lätt gulfärgad, lite beigeaktig....brun...röd...osv osv. Den kan ha rosa-röda strimmor i sig eller vara blodblandad.

    Får du en blödning i samband med slemproppen, eller om slemproppen är blodblandad är det normalt ingen fara. Det kallas då en teckningsblödning (teckenblödning) som även det är ett tecken på att förlossningen snart kommer att starta.
    Om däremot blödningen är kraftig ska du genast åka in till sjukhuset, och det ska du helst göra liggande, så kontakta ambulans.
    Det är alltid bra att kontakta sin barnmorska för säkerhets skull om man har blodblandade flytningar under graviditeten.

    Ser man alltid när slemproppen går?
    Nja, alltså enligt faktaböcker så menar man att alla kvinnor ser när slemproppen går. Men i verkligheten verkar det inte vara lika självklart. Kanske beror detta på att många kvinnor har besvär av kraftiga flytningar under, och speciellt i slutet på, graviditeten och att slemproppen (om den har en mer slemmig konstistens) då misstas för en extra slemmig flytning.
    Oavsett om man märker av den eller ej så kommer förlossningen starta när det är dags.

  • ejmy

    När lossnar slemproppen?
    För det mesta lossnar den när värkarna börjat, men ibland kommer slemproppen redan två veckor innan barnet föds, men det hör dock till ovanligheterna. Slemproppen kan gå i omgångar där delar kommer ut, och den kan också återbildas.
    Att slemproppen går är alltså inte ett tecken på att förlossningen nödvändningtvis kommer starta med en gång, utan snarare att det närmar sig och att du bör vara redo. Att proppen lossnat betyder att livmoderhalsen börjat vidga sig.

    Hur ser slemproppen ut?
    Slemproppen brukar se ut på massor av olika sätt men beskrivs bla som en gelépropp, en slemmig flytning, en trådig flytning, en korv...ja ni ser ? den kan se ut på många olika sätt.
    Slemproppen kan vara transparant, lätt gulfärgad, lite beigeaktig....brun...röd...osv osv. Den kan ha rosa-röda strimmor i sig eller vara blodblandad.

    Får du en blödning i samband med slemproppen, eller om slemproppen är blodblandad är det normalt ingen fara. Det kallas då en teckningsblödning (teckenblödning) som även det är ett tecken på att förlossningen snart kommer att starta.
    Om däremot blödningen är kraftig ska du genast åka in till sjukhuset, och det ska du helst göra liggande, så kontakta ambulans.
    Det är alltid bra att kontakta sin barnmorska för säkerhets skull om man har blodblandade flytningar under graviditeten.

    Ser man alltid när slemproppen går?
    Nja, alltså enligt faktaböcker så menar man att alla kvinnor ser när slemproppen går. Men i verkligheten verkar det inte vara lika självklart. Kanske beror detta på att många kvinnor har besvär av kraftiga flytningar under, och speciellt i slutet på, graviditeten och att slemproppen (om den har en mer slemmig konstistens) då misstas för en extra slemmig flytning.
    Oavsett om man märker av den eller ej så kommer förlossningen starta när det är dags.

  • raskan
    Min har lossnat i omgångar med start i v 27 eftersom den kommer lite i taget så kan jag säga att den ser ut som en snorlobba
  • Tezz79

    Jag tror min slempropp gick för ca 1,5 vecka sedan- det var under några dagar och det kom som segt "snor" på morgonen.


    BF +6 (v. 40+5)
  • Lovley

    jag har lite segt varje dag kan man säga, har haft det i ett par veckor nu, men inget blod inblandat,

    tack för era svar

  • Cecka

    Hej!

    Jag märkte varken av slemmpropp eller att vattnet gick...så det kan visst gå en förbi totalt.Det var ju dm tecknen jag väntade på... Enl bmsk kan det sippra ut och som sagt med kraftiga flytningar under graiditeten är det inte lätt att skilja detta åt.

    Lycka Till!

  • Svart Spets

    Med mitt första barn så kom det genomskinligt slem med blod i på toapappret.

    Jag och min sambo hade sex i förrigår (jag är i v.38) och nästa dag kom det som snorlobbor ett par gånger.

    Här kommer en mysig beskrivning: 

    Skillnaden mellan mina vanliga flytningar och snorlobban var liksom att man kunde ha tagit hela lilla klumpen och dragit upp den från trosskyddet, medans mina vanliga flytningar bara är osammanhängande klet.

    Därför är jag övertygad om att det var delar av slemmisen som lossnade lite.

  • Angelicaa

    jag trodde att min hade gått vid min förra graviditet när jag va 8 dgr över tiden. d va som en slemklump i storlek av en 5 krona typ. men så fel jag hade. när jag väl kämpade hemma me mina värkar å satt på toaletten så titta jag i toan å då hängde d ut som en stor å seg blodig tarm ifrån mig å d va fullt me blod i toan. trodde nåt va fel men när jag ringde in så konstaterade dom att d va slemproppen. inte så mysigt men så va d.

  • April08

    Har haft gula tjocka flytningar ett par dagar igår kom det vita klumpar.. Kom även lite nyss, gul flytning blandat med vita årda klumpar. slemmisen??

  • Angelicaa
    Svar på #12
    det kan vara bitar av den men kan likagärna bara va flytningar. man har mer å tjockare flytningar under graviditeten, speciellt mot slutet. antagligen för å smörja upp ordentligt
    jag har haft tjocka gula sega flytningar i flera månader nu...
Svar på tråden hur ser slemproppen ut?