Inlägg från: flisansma |Visa alla inlägg
  • flisansma

min katt skriker

Ja vad är det för fel på våran katt?
    Hon jamar och jamar och det jättehögt. Är hon ute vid grannen så kan man höra henne lång väg hur hon jamar.

Hon va så här förrut med och det höll i sig några dagar sen va det tyst igen. Hon vill hela tiden vara ute då hon jamar så mkt.

Kan tillägga att jag inte haft katt så länge så jag vet inte så mkt om katter.

Hon blev 1 år nu i december.

• Svar på tråden min katt skriker
  • flisansma

nä hon är inte steriliserad eller äter p-piller så hon kanske löper då =)

Jag har funderat på om hon har ont i magen men så när jag ska ringa och kolla upp det så har hon varit tyst.

• flisansma

dom löper lite då och då?
    trodde typ det va bara på våren.
    jag vet inte någonting om sånt här

• flisansma

jo men vi vill ha en kull sen ska vi sterilisera henne tänkte vi.

• flisansma
    jengus skrev 2008-01-10 00:28:25 följande:
    Tror oxå att hon löper. Min hon katt är inne i en sån period nu.Hon löper en gång i månaden,har just börjar ge henne p-piller och hoppas det hjälper för hon löper i en vecka varje gång! Är lite trött på att höra hennes MJAAAAAOOOOOO!!!!
    Haha ja men blir rätt trött på det där jamande. Redan kl.3, 4 på nätterna håller hon på väcker upp hela huset för hon vill ut.
    haha lite kul är det
  • flisansma
    Rickeby skrev 2008-01-10 00:30:06 följande:
    Oj då, då ska du verkligen inte släppa ut katten innan du kastrerat henne!Och katter löper året om, även om det kan vara intensivare för speciellt utekatter på våren.
    Nä men vi har sagt att en kull ska hon få sen ska vi sterilisera henne
    så det är bara att vänta och se då =)
  • flisansma
    Rickeby skrev 2008-01-10 00:31:14 följande:
    Men då måste ni ju ge p-piller så länge, hon är ju så ung nu!
    jaha det är för tidigt alltså? då måste jag fixa p-piller så länge då
    När är det dags ungefär då?
  • flisansma

Fru U skrev 2008-01-10 00:31:17 följande:

jengus, varför p-piller? vill ni avla sen?flisansma, om ni låter henne vara ute när hon löper kommer ni inte att ha en aning om vem som är kattpappa till kullen
    Nä det vet vi ju inte, men jag känner ingen som har en killkatt som hon kan mysa med
  • flisansma

jag är redo för en kull men frågan är om hon är det?
    hur gammla ska de vara

• flisansma

vi fick henne för 5 månader sedan. Tror det är en bondkatt, skrev så när jag försäkrade henne ivarjefall.

• flisansma
    tinis77 skrev 2008-01-10 01:48:32 följande:
    Varför vill ni ha en kull på era katter? Om det är för att ni vill ha en till katt så är det bara att ringa ett katthem, de har hur många katter som helst som ingen vill ha. En katt kan få många ungar i en kull, det är inte jättelätt att sälja de till seriösa människor sedan. Antar att ni inte víll att era kattungar ska bli sommarkatter eller råka illa ut på något annat sätt.. Bästa vore om alla kunde kastrera sina katter, honor som hanar, så vi slipper alla hemlösa förvildade katter. Men det lär väl aldrig hända, tyvärr...
    Det är ju så gosigt med kattungar å vill vill behålla ett par.
    Sen känner vi folk som vill ha så det skulle inte bli några problem med det
  • flisansma

Fru U skrev 2008-01-10 00:42:26 följande:

Okej, det skadar ju henne inte att vänta ett tag till (säg ett halvår). Dessutom så är det kanske praktiskt för er att kunna vara hemma (tänk semestertid) när hon föder (man brukar inte vilja missa det)Om du vill vänta så  måste du dock åka/ringa till veterinären och få p-piller utskrivet. P-piller ges en gång i veckan och man bör inte ge p-piller i flera år
    Självklart skulle jag vara hemma om det kom kattungar, man vill ju vara med och se så inget går på tok.
    Jag jobbar bara 1 dagtur i veckan, annars kvällar men då är sambon och barnen hemma.
    Så den enda dag jag jobbar i veckan kan man lätt byta till en kväll. Skulle aldrig låta henne vara själv hemma med sina bebisar i början.
  • flisansma
    vackrastarflow skrev 2008-01-10 09:48:16 följande:
    jag håller med Medea här...du skriver flera gånger att du inte kan så mycket om katter och så vill du föda upp en kull?? förlåt men en person som inte ens inser att katten löper är nog inte redo att ta hand om nyfödda kattungar.det finns många små kattungar på katthem om ni är så intresserade av gosungar, men läs på först!!du får ursäkta om mitt inlägg låter otrevligt men det är just okunniga kattägare som gör att det finns så många hemlösa katter i Sverige.
    visst är jag okunnig när det gäller katter men jag skulle knappast se till så katterna blir hemlösa om du tror det.

Detlåter nästan som om jag skulle vara den enda okunniga kattägare som skulle kunna få en kull???

Mina föräldrar är inte heller så kunniga men de har haft några kullar, undra just hur de har fixat så katterna har överlevt och mått bra då?

Dra inte alla över samma kant, jag skulle INTE låta katterna bli hemlösa!
  • flisansma

någon ovan här skrev att okunniga kattägare typ bär ansvaret för det finns så många hemlösa katter.
    Visst kan man tänkas att ta en katt från ett katt hem men vi skulle vilja uppleva det här med kattungar en gång så därför har vi beslutat en kull.

Jag vet att dom måste vara minst 12 veckor innan man lämnar iväg dom till sina nya hem och allt det där.

När vi fick vår lilla tös så va hon varken avmaskad eller vaccinerad så det va det första vi gjorde.

Men detta med blodgrupper hade jag ingenarning om så vi får se hur vi gör nu, kanske kastrerar henne ändå.

• flisansma

ja jag ska fundera på saken.
    Det är ju ändå rätt mkt jobb man måste lägga ner om hon får en kull.

• flisansma

• flisansma

• flisansma

ang kastrering, hur mår hon dagarna efter det?
    om man ringer och bokar tid för det, brukar man få vänta länge? vad kostar det?

Svar på tråden min katt skriker