Inlägg från: CTMT |Visa alla inlägg
  • CTMT

min katt skriker

flisansma skrev 2008-01-10 13:57:03 följande:
    någon ovan här skrev att okunniga kattägare typ bär ansvaret för det finns så många hemlösa katter.Visst kan man tänkas att ta en katt från ett katt hem men vi skulle vilja uppleva det här med kattungar en gång så därför har vi beslutat en kull.Jag vet att dom måste vara minst 12 veckor innan man lämnar iväg dom till sina nya hem och allt det där.När vi fick vår lilla tös så va hon varken avmaskad eller vaccinerad så det va det första vi gjorde.Men detta med blodgrupper hade jag ingenarning om så vi får se hur vi gör nu, kanske kastrerar henne ändå.
    Har du utekatt så se till att han/hon är kastrerad! Har du bestämt dig för en kull med kattungar så ska de tas om hand tills den dagen de är 12 veckor gamla. När du sedan ska sälja dem så sälj inte dem för 10 kr. Du ska kunna ta 200-300kr för en katt - DET för att du ska hjälpa till att höja katten status runtom i världen. Vill en person inte betala 200kr för en kattunge så kommer den personen inte heller vilja betala för en framtida kastrering eller framtida vaccinationer m.m.

Sammanfattat: Vill man inte ge ett par hundra för ett nytt husdjur så vill man inte heller spendera pengar på husdjuret i framtiden = oansvarsfullt och okunnigt... leder till att man enkelt kan "sparka ut" djuret sen när det börjar kosta för mycket...

Tänk på det, det är så problemet med hemlösa och vanvårade djur startar!
  • CTMT
    flisansma skrev 2008-01-10 14:10:21 följande:
    ang kastrering, hur mår hon dagarna efter det?om man ringer och bokar tid för det, brukar man få vänta länge? vad kostar det?
    Kastrering är bra! :)
    Kisen är lite groggy samma dag och kanske dagen efter. Dvs hon ligger nog mest och sover lite. Hon kommer få stygn på magen som hon inte får bita på, men det löser sig med att hon får en "tratt" med sig hem som hon ska ha i någon veckas tid.
    Man brukar inte behöva vänta så länge för en tid till kastrering. Du lämnar katten tidigt på morgonen hos veterinären (typ kl.8) sen kan du hämta henne på eftermiddagen, brukar vara efter kl.14-15 man kan göra det.

Och jag lovar, det är en bra investering både för dig och för din katt! En kull kan vara jobbigt för en katt (samma som graviditet för oss kan vara jobbigt). Sen när du väl ska sälja kattungarna... man vet ju aldrig hur den nya ägaren är, och tänk om det är så illa som att du säljer ungen till en djurplågare :( Hemska tanke, men det finns ju tyvärr sådana människor...
Svar på tråden min katt skriker