• Cerdrica

Hur mycket hushållssysslor gör ni som är f-lediga?

Ja, som rubriken lyder, ni som är föräldralediga just nu, hur mycket av hushållssysslorna gör ni på dagarna när er partner jobbar?

Tycker ni att ni gör för mycket eller funkar det? Vad skulle ni vilja ändra på?

• Svar på tråden Hur mycket hushållssysslor gör ni som är f-lediga?
  • Ilene

Jag gör väll i stort sett det mesta när det gäller både hushållsysslor och när det gäller sonen oxå....

• Micaela

Min man jobbar 5 skift och har mycket övertid så jag försöker hinna med allt och det är helt rätt visst att vara mammaledog är också ett heltidsjobb men man är hemma och jag passar på när dottern sover eller brummar gåstol!

• fenurila K o L t

Kör det jag hinner varje dag (blir en del nedstökat med alla barnen)

5 barnsmamma (-01 -02 -04 -06 -07)
  • Hëllef

Jag gör det mesta när det gäller städning och tvätt. Om vi behöver handla mitt i veckan är det smidigast för min man eftersom vi inte har hiss och jag inte kan kånka både barn och matvaror upp för en massa trappor. Han lagar även oftast maten på kvällen.

• Chipsgalen

Tvättar, diskar, städar... Just nu! Min son gillar att hjälpa till. Sen handlar vi oftast gemensamt. Mest för att det är trevligare och för att inte bara jag ska hitta på mat.

Sen är man ju fri att leka och umgås på kvällen!

Med två barn hinner man kanske inte. Vi får se....

• Maverich

Allt! Handlar, sköter disk, tvättar, lagar mat, städar osv osv. Tycker det är ok att försöka hinna med sånt på dagarna så vi kan umgås på kvällarna, har en son på snart två månader så han sover ju mycket nu. Har en treåring på dagis ocskå så när jag hämtat honom blir det mer lektid.

Hjälp mig kämpa för lakritspuckens återkomst!
  • Strawbaby

Vår son är snart 4 månader och den mesta tiden spenderar jag med honom och sedan gör jag det jag hinner. Lagar mat och tvättar samt plock-städar brukar vara lagom. Sedan gör vi resten när vi är hemma båda två.

Att ta hand om ett barn är ju ett heltidsjobb i sig så jag känner ingen press att hinna med allt själv när jag är hemma. Det är vi helt överens om jag och min man.

• Sqti

Allt som hinns med. Dammsuger,torkar damm, moppar, tvättar, diskar. Vill ha det rent överallt då dottern kikar i alla vrår nuförtiden och rör allt . Sen gillar jag att det är fint hemma, bortsett från hennes hörna i vardagsummet som är ett bombnedslag men det får man leva med, det ska märkas att det bor barn här . Kvällarna är till för familjen och då umgås vi. Tycker inte allt jobb ska vänta tills maken kommer hem så vi ska "hjälpas åt" om jag ändå vill och kan göra det under dan på egen hand. Går dessutom snabbare om jag gör det själv .

• sasan

Gör så mkt jag hinner och har lust med under dagen, men tyckte det kändes jobbigt och stressande att ha ansvar för allt hushållsarbete samt ta hand om sonen som sover max 2 timmar på dagen, då får man springa som en skållad råtta för att hinna med, plus att jag vill ha lite egentid ibland. Så sambon fick ta ansvar för en syssla som blev tvätten! plus att han såklart hjälper till med lite småplock och vid storstädning.

• MammaBrink

Det blir att jag gör det mesta. Fast jag försöker att inte städa som en tok för det stökas ner lika fort (en 2-åring o en 2,5 månads). Sambon tar så gott som alltid disken på kvällarna och badar o leker med barnen.
    Rolig tråd! Intressant att höra hur andra gör!

Svar på tråden Hur mycket hushållssysslor gör ni som är f-lediga?