• Cerdrica

Hur mycket hushållssysslor gör ni som är f-lediga?

Ja, som rubriken lyder, ni som är föräldralediga just nu, hur mycket av hushållssysslorna gör ni på dagarna när er partner jobbar?

Tycker ni att ni gör för mycket eller funkar det? Vad skulle ni vilja ändra på?

• Svar på tråden Hur mycket hushållssysslor gör ni som är f-lediga?
  • Manchester
    fantasy skrev 2008-01-27 21:04:44 följande:
    nu är jag ju inte föräldraledig längre men då jag var det så var det jag som gjorde de flesta sysslorna hemma eftersom jag hade så mycket mer tid till övers än min kille som jobbat hela dagen..att vara hemma och vara föräldraledig är ju inte spec jobbig om nu inga komplikationer såsom tex kolik uppstår då förståss.
    Gissar att du är hemma med första barnet? Dessutom har du nog fått barn på vanligt sätt, dvs ett spädbarn. Jag har varit f-ledig två gånger. Första gången hade vi fått barn genom adoption. Hon var 15 månader när vi fick henne, 18 månader när jag började min första del av ledigheten. Ett så stort barn behöver aktiveras på ett helt annat sätt än en nyfödd. Istället för sovande baby och tid för mamma att fika och städa blev det flera timmar i lekparkens sandlåda eller på Öppna Förskolan.

Nästa gång fick vi hemmagjort barn, men då fanns ju redan storasyster. De första månaderna handlade om att överleva. sonen var vaken större delen av nätterna, dottern ville leka på dagarna. När dottern så småningom kunde gå tillbaka till dagis (först fick hon inte eftersom sonen var prematur och måste aktas för alla dagissmittor) så fick jag lite tid när sonen sov. Men glöm att jag då skulle ha ställt mig och bakat bullar eller tvättmaskiner. Jag SOV. Äntligen. Och det var helt nödvändigt. Som tur var förstod min man. Han hade ju tagit någorlunda stor del av första föräldraledigheten och visste vilka nätter jag hade sonen.

Om allt funkar som det ska med ett spädbarn som är första barnet så är f-ledighet inte så jobbigt, men ett syskon räcker som "komplikation" för att det ska bli ett heltidsjobb och mer därtill.
  • Manchester

Jag menar förstås: Glöm att jag skulle ha bakat bullar eller _fyllt_ tvättmaskiner. Jag är väl inte världens husligaste, men jag har ändå koll på att tvättmaskiner inte är något man bakar.

• Lilla Pytte

mitt äldsta barn är på dagis 3 dar i veckan 5 timmar om dan o dom dagarna brukar jag försöka få städat,tvättat ev handla.
    Oftast handlar jag helgen tillsammans med sambo.
    Eftersom vi bor i hus så är det väldigt enkelt att tvätta en maskin tvätt om dan när det passar.
    Jag brukar nästan alltid laga middag till kvällen,både pga att jag tycker det är kul,för att mina sambo slutar sent och för att han inte är så hemma i köket tyvärr!

• 8Emilie8

Jag gjorde nog det mesta innan jag var f-ledig, och jag gör nog allt nu oxå.

• Sennaboo

Jag gjorde det som passade. Ifall jag var hemma när killen sov och jag själv inte behövde vila kunde jag mycket väl städa, stryka, tvätta eller vad det nu kan vara. Planerade dock aldrig dagen efter att jag skulle göra detta.

Målet med föräldraledigheten för mig var att umgås med mitt barn. Många dagar var vi därför på öppna förskolan, träffade andra med barn, åkte hem till familjen, var ute och gick... Tråkigheterna sparade jag då till mannen kom hem. Antingen gjorde vi det tillsammans när killen lagt sig eller så fixade en av oss när den andra lekte med killen.

• buffe

Har en väldigt bra sambo.
    Slipper allt tungt, handla mat, bära osv samt att tvätta kläder.

Men jag gör ju resten men slipper det värsta tycker jag.

• Bondbrud81

Jag sköter allt kan man säga och det tycker jag är för mycket.
    Sambon eldar och tar in ved..
    Han är egen företagare och väldigt sällan hemma.
    Har försökt prata om det men vi har dessutom olika uppfattning om tex hur ofta man ska städa osv...

• Dåså

Jag gör allt som ska göras hemma eftersom min sambo jobbar. På ett sätt känns det bra, men samtidigt skulle jag önska att jag kunde få lite hjälp ibland.

• Kazeer

Just nu (=det senaste halvåret) gör jag i stort sett allt, eftersom maken veckopendlar och bara är hemma på helgerna, ibland bara varannan helg.

Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
Svar på tråden Hur mycket hushållssysslor gör ni som är f-lediga?