fantasy skrev 2008-01-27 21:04:44 följande:
nu är jag ju inte föräldraledig längre men då jag var det så var det jag som gjorde de flesta sysslorna hemma eftersom jag hade så mycket mer tid till övers än min kille som jobbat hela dagen..att vara hemma och vara föräldraledig är ju inte spec jobbig om nu inga komplikationer såsom tex kolik uppstår då förståss.
Gissar att du är hemma med första barnet? Dessutom har du nog fått barn på vanligt sätt, dvs ett spädbarn. Jag har varit f-ledig två gånger. Första gången hade vi fått barn genom adoption. Hon var 15 månader när vi fick henne, 18 månader när jag började min första del av ledigheten. Ett så stort barn behöver aktiveras på ett helt annat sätt än en nyfödd. Istället för sovande baby och tid för mamma att fika och städa blev det flera timmar i lekparkens sandlåda eller på Öppna Förskolan.
Nästa gång fick vi hemmagjort barn, men då fanns ju redan storasyster. De första månaderna handlade om att överleva. sonen var vaken större delen av nätterna, dottern ville leka på dagarna. När dottern så småningom kunde gå tillbaka till dagis (först fick hon inte eftersom sonen var prematur och måste aktas för alla dagissmittor) så fick jag lite tid när sonen sov. Men glöm att jag då skulle ha ställt mig och bakat bullar eller tvättmaskiner. Jag SOV. Äntligen. Och det var helt nödvändigt. Som tur var förstod min man. Han hade ju tagit någorlunda stor del av första föräldraledigheten och visste vilka nätter jag hade sonen.
Om allt funkar som det ska med ett spädbarn som är första barnet så är f-ledighet inte så jobbigt, men ett syskon räcker som "komplikation" för att det ska bli ett heltidsjobb och mer därtill.