• J J

saras måbra-tråd keeps going stronger

Nu har jag med hittat hit.. jag och min stora mage! Har förresten hängt i denna tråd sedan maj -06 tror jag.. shit vad tiden går!

Jag har fallit tillbaka lite denna vecka.. är så jävla hungrig hela tiden..känns som kroppen bara skriker efter mat och socker.. jag ska försöka uthärda och begränsa mig lite bättre samtidigt som jag känner att jag bara laddar för att ta tag i mig själv när bebisen är ute. Ja bebisen det är min ursäkt för tillfället..

SE: Så skönt när man har en bra dag med sina barn. Jag har ikväll också haft en superdag med min skrutt. Först hämtade jag sonen på dagis och han följde med så fint (han kan vara riktigt trotsig ibland), vi gick hem utan vagn, var på läkarbesök, tog bussen hem utan vagn, han åt massor med mat (har ätit lite dåligt på sistonde), vi läste böcker och stängde av TV:n och så badade vi tillsammans (gör inte det så ofta p g a att jag är gravid och otymplig) och så ville han gå lägga sig efteråt och kvällsrutinrna efter badet gick super.. och han somnade snällt! en toppenkväll helt enkelt!

Nu ska jag sova..

• J J

Magda: vet du om du var en nattvaken bebis eller om din ambo var det? har en kompis som har det superjobbigt med sin 9-mån bebis.. men tydligen var mamman så själv tills hon blev 2 år.. det kanske kan gå i arv lite?

• J J

Här är en med kräksjukan..igen..
    jag vet inte längre om jag ska skratta eller gråta åt min otur med sjukdomar.. denna garviditet har verkligen ställt till det för mig. Sedan i höstas har jag återkommande haft strul med magen (antingen enorm halsbränna, ont i mellangärdet eller magsjuka), förkylningar, foglossning, ryggskott, kräksjuka precis innna jul o nu igen.. en tandfyllning som lossnat så nu måste jag till tandisen på måndag.. jippie!
    Har precis lyckats få i mig 1½ glas kall saft och ½ kopp kamomillte + 2 skivor rostat vitt bröd.. får se hur man reagerar på det. Sambon åkte iväg till brorsan på födelsedagsfirande med vår son så nu får jag iaf ta det lugnt själv:lyx!

Trevlig helg!

• J J

DN:s söndagsbilaga hade en jättebra artikel om kost och hälsa idag, hittar den dock inte på nätet nu.. hittade den andra artikeln som är lite allmänt om mått o så..
    www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp&a=732425

Känner mig lite bättre idag. Kunde börja äta lite rostat bröd o blåbärssoppa igår kväll o än så länge känns det ok.. men försöker ta dte lite lugnt idag, inte så mkt energi i kroppen än.

Trevlig söndag!

• J J

Jessi74: vad jobbar du med? är sambon hemma nu eller ska båda barnen gå på dagis?
    Kommer ihåg att det var lite tufft att börja jobba igen efter mammaledighet, samtidigt skönt att få komma ifrån och vara för sig själv och vara en annan person än "bara" mamma.. själv längtar jag bara tills veckan tar slut, då ska jag stanna hemma och vila upp mig inför bebisens ankomst!

• J J

Jessi: ja det är jobbigt när man längtar efter sina små.. men kul o komma hem för oftast har man ju längtat ihjäl sig.. fast man bli trött med.. det är ju en omställning att plötsligt gå från mammalivet till arbetslivet igen.. finns både för- och nackdelar.

• J J

Evenstar: usch.. krya på dig! Trist när man är inne i en bra träningsfas o så blir man sjuk.. det händer mig nästan alltid när jag väl kommit igång o bbörjat träna.. gäller bara att försöka komma igen så fort man orkar, men det blir nog inga problem för dig!

• J J

usch.. inte så mkt bra mat hemma längre, måste åka o storhandla lite nyttigheter. Idag blev det potatismos och en sås på fläskfärs, lättgrädde, mjölk, creme fraiche, lök, rödbetor och smörgåsgurka.. rätt gott faktiskt och speciellt potatismos..love! men inte det nyttigaste då vi inte hade så mkt hemma och jag är fortfarande dålig av magsjukan.. imorgon är det styrelsemöte så handlingen får bli på onsdag, ska planera en veckolista igen så det blir ordning!

Bra jobbat Magda o Tindra m fl!

• J J

Lillafamiljen: VV-recept finns det en hel del på nätet, bara att söka! Annars kanske biblioteket har ngn kokbok du kan låna eller ngn vän? Annars är ju promenader gratis, sedan kanske du kan utöka det till jogging? Du har inte friskvårdsbidrag från jobbet? eller om det finns t ex simhall i närheten, de brukar vara mkt billigare än gym. Annars kostar det inte så mkt att köpa t ex ett hopprep, gummiband eller hantlar så kan du göra ett program hemma, dessutom går det att använda sin egen kroppstyngd till mkt! Det finns lösningar men DU måste bestämma dig för att verkligen göra det. Förstår att det är svårt när sambon inte är med på samma bana men han måste ju förstå ifall du vill försöka äta lite nyttigare också, han kanske kan minska lite på sitt onyttiga ätande? dessutom kan det vara så att om du bestämmer dig och verkligen står emot det onyttiga och börjar röra på dig mer så inspireras han säkert av hur duktig du är.. det kanske smittar av sig? Men prata med honom så han förstår hur viktigt det är för dig och bestäm dig.. sedan är det bara att sätta igång! Vi finns här för att stötta med en massa tips och råd. Lycka till!

Hur lever du nu förresten? jobbar/pluggar? Hur äter du/motionerar? tänk också på att inte ta för mkt på en gång..då tröttnar man och så blir det oftast bara pannkaka.. försök göra små förändringar med kosten t ex.. dag 1: Äta en bra frukost. Dag 2: Gå en 30 min promenad. Dag 3: Inte äta efter kl 20 o s v..

• J J

Håller med om pålägg.. skit i allt.. inte ens "ren skinka" är bara skinka.. men jag älskar rökt skinka/kalkon som pålägg och tänker nog äta det i fortsättningen med. Man kan nog inte undvika allt skit i maten.. då får man typ börja med egen bondgård, odla ekologiskt o bara äta det man själv producerar o vet vad det innehåller..

Mitt första mål är att börja äta havregrynsgröt till frukost, iaf några ggr/v om inte varje dag och sedan byta ut en del av komjölken till havre/soja.

Ngn som ätit/äter bovetegröt? är det gott? såg i Renée Voltaires "en bulle i ugnen" att det ska vara supernyttigt och bra..

Svar på tråden saras måbra-tråd keeps going stronger