Inlägg från: Morrisen |Visa alla inlägg
  • Morrisen

visparnas tråd # 6

Hejsan allihopa!
    Tappade bort er och tråden och har inte läst tillbaka heller, odugliga människa.
    Hoppas allt är skapligt med er, ska läsa in mig lite och försöka hänga med.
    Här är allt bara bra med vår lilla Bea.
    Måste bara fråga om det är någon annan som har en bebis med jättespasm en liten stund in i insomnandet. Bea får värsta rycket och blir som en sprättbåge och börjar illskrika, lugnar sig dock ganska snabbt och brukar somna till ordentligt inom några minuter. Någon med lite erfarenheter som har en kommentar?

• Morrisen

Hej t-bax!
    Vad hemskt med RS på Petter, har din oxå det Joyce? Eftersom du inte fick träffa andra på ett tag?
    RS är det samma sak som förkylning egentligen men den har fått särskilt namn då den drabbar bebisar?
    Det är väl ett virus väl så det finns väl inte så mycket i medicinväg att göra annat än hostdämpande och febernedsättande, eller?

Joyce: Kan din kotte vända sig från mage?
    Bea bara ligger där på magen och försöker slicka sig fram, det går inte helt bra. Annars är hon svinstark i benen och vill helst stå och hoppa i knäet på oss.

• Morrisen

Idis: Håller alla tassar och tår för att det ska se bra ut imorgon. Har ni märkt någonting själva nuförtiden?

Fisk: Gud vad läskigt med kräksjukan, ni klarade er hemma med Sid iaf. Bebisar brukar ju bli uttorkade väldigt fort.
    Var har ni varit iväg någonstans den här gången?
    Går det bra att resa med småbarn?
    Hur 17 får ni med er alla grejor, har svårt att tänka mig att resa utan halva hushållet?

Kerpet: Oj, är slemmet så segt vid RS. Då är det ju hopplöst svårt att hjälpa dem att andas när det inte går att suga ut något snor heller.

Usch, Bea ska få en vaccination på onsdag. Mamma är inte så förtjust i sprutor så jag kommer väl att skrämma upp henne själv.
    Jag tror nog pappa får assistera vid stickandet.

Själv har jag ungefär 9 kg kvar ner till hur jag såg ut innan jag blev gravid, suck. Jag var fet redan då så helst skulle jag behöva gå ner 20 kg, ser för tillfället ut som en av Barbapapas närmaste anhöriga, vill gärna hamna några släktled längre bort.
    Jag vill banne mig inte köpa kläder i den här storleken, så det så.

• Morrisen

Jepp, definitivt skönt att inte Carola gick direkt.
    Har väldigt svårt för personer som ska bota homosexuella och som föreslår en hysterisk och nedbruten människa som just blivit våldtagen att de ska be, snacka om att ta tag i sakerna.

Här har vi inga bajskalas, våran bleb spyr istället.
    Det är något helt otroligt, igår så gick det åt 7 ombyten till henne, 4 till mamma, skurning av hallgolvet och skötbordet samt soffa och tvättning av kuddar och filtar. Suck!

Våran bleb står sig inte så länge mellan målen så det blir inte så mycket sammanhängande sömn. Max 6 timmar om man har tur och då somnar hon oftast inte direkt efter förra målet heller.
    Nu är hon 3 månader och äter ersättning, hur står sig era barn och vad äter de?

Angående det här med religion så funderar min man och jag på att starta en sekt, mest för att dra in lite pengar för de flesta sektledarna får ju minst vart 10:e som klienterna tjänar.
    En annan idé är att fixa en ordgåta med ett helt påhittat ord som ingen kan lösa och därför kommer folk att få ringa i all evighet och vi behöver aldrig betala ut några vinster.

• Morrisen

Mirren: Oj, ska nog inte klaga då med andra ord. Förstår inte hur du orkar men man har ju inget val o andra sidan.
    Konstigt nog så hänger man ju upp sig på de man hör talas om som sover hela nätterna och tror att så är det för de allra flesta, kanske inte är det då.

Bea äter bara ersättning då jag ända från början hade så dåligt med mat och problem med mycket känningar av min diabetes då jag försökte helamma. Fick då pumpa ur istället på fasta tider, men med de gånger per dygn som jag klarade att pumpa räckte ju inte så långt i matväg så till sist var det ingen mening längre.

Jepp, Proppens, magkramp med spänd mage det är med andra ord sammandragningar.

• Morrisen

Joyce: Bea blev väldigt förvånad men skrek inte så mycket. Vi hade inte gett alvedon i förväg men hon behövde det några timmar senare då hon blev lite varm och ganska gnällig. Alvedonen hjälpte och senare på kvällen var hon som vanligt.

Zynk: Inte så väl valda ord av karln din, hoppas att det inte var allvarligt menat.

Vad avis jag blir på alla med mammor som avlastar. Min mamma är så gammal och trött att hon inte kan vara barnvakt och likadant med min mans föräldrar. Det är nackdelen med att inte vara purung som förälder.

Idag har jag depression. Fick ett brev från sjukhuset som säger att mina ögonskador ev. har blivit sämre efter graviditeten.
    Fick ju operera mina ögon p.g.a. diabetesskador för några år sedan men sedan dess har det varit stabilt.
    Tyvärr så sliter en graviditet på ögonen trots att jag hade jättebra blodsocker under hela tiden.
    FAAAAAAAAN!
    Ser ju inte så bra på mitt vänstra öga och fasar för läkarbesöket.

• Morrisen

Tack allihopa!
    Har inte fått läkartiden ännu men det stod i brevet att jag skulle få en tid inom en månad.
    Sen blir man så stressad för brevet är så luddigt skrivet så egentligen vet man ingenting förrän man får komma på läkarbesöket.

Bea älskar oxå Babblarna särskilt den röda.
    Undrar bara om det inte är något hormonfel på den gröna med blöjor, har aldrig varit med om en sådan basröst på någon som behöver blöjor annars.

Vårt lilla knasfikon vaknade 3.30 och tycker då att det är en alldeles utmärkt tid att sjunga på. Hon ylar som sjutton och skrattar sen åt sig själv att hon kan göra så fina ljud.

Måste fråga lite....
    Vi har börjat ge Bea lite smakportioner av banangröt.
    Har ni gjort mycket barnmat själva sedan när det är dags eller har ni köpt burkmat?

• Morrisen

Tack för mattipsen och trådtipset!
    Här gäller det att försöka komma ihåg alla bra saker, jag som är så gles i knoppen oxå.

Klarar man sig med bara en stavmixer eller har alla köksmaskiner när de gör egen barnmat?
    Tyvärr så är varken jag eller mannen så där jätteintresserade av mat så vi är inte så utrustade. Men nu till Bea vill man ju göra så bra som möjligt.

• Morrisen

Hejsan allihop!
    Jag lider av svårartad bebisabstinens i förväg.
    Jag ska till Göteborg ett par dagar utan skruttan som ska vara hemma och gosa med pappa. Buhu, hur ska jag klara mig utan en pusspåse att snuffa på???
    Svägerskan som ska med är iofs rätt liten och gullig oxå men inte riktigt i samma klass.

Idis: Jobbar du själv i affären eller har du någon mer anställd?
    Det kan inte vara helt lätt om inte T är på humör eller inte mår riktigt bra, ja inte annars heller.

Joyce: Läskigt med grannarna. Jag som har hygienfobier skulle garanterat få krupp om hepatitsmittade skvätte blod i uppgången.
    Hoppas det blir något med stugan, det låter som ett jättebra alternativ.

• Morrisen

Men va 17!
    Känner för er alla med skruttiga öron.
    Det verkar ju nästan vara som en epidemi.

Hur mår L nu Pess? Har penicillinet hunnit göra någon nytta?
    Får du i henne den nya sorten?

Stackars Sid, har inte så små barn någon slags förtur till operation av öronen? Tycker att det inte borde vara någon väntetid alls men så ser väl naturligtvis inte verkligheten ut.

Och så Petter också, hoppas att medicinen gör nytta nu så att han piggar på sig.

Fick öronnoja själv häromkvällen. Tyckte Bea skrek så mycket och hon skriker nästan aldrig annars så jag var framme och tryckte på fliken vid örat. Då tystnar ungen och bara glor på mig så det gjorde inte ont där iaf.

• Morrisen

Fisk78: Anmäl dem för tjänstefel. De ska ha en notering om ärendet om de plockat bort någon ur kön. Vore intressant och se den noteringen annars.

• Morrisen

Häj häj!
    Läskigt med så hög feber Kerpet, jag som har så liten stresströskel hade väl tuppat av då jag sett tempen.

Måste fråga er hur mycket era kottar kräks?
    Bea kan kräkas bara man rör henne eller ändrar ställning på henne och det ända från ena matpasset fram till det andra.
    Det är alltså inte bara första timmen efter matning.
    Jag blir snart knäppig på allt som är dränkt i spyor, jag och gubben skrattade i allt elände då vi häromdagen kom på att hon inte använt en viss pyjamas mer än max 15 minuter i taget men den är väldigt vältvättad.
    Visst vet jag att småbarn kräks men var går gränsen för det normala? Vår bvc tant verkar bara flina åt oss.
    Funderar på att snart inreda tvättstugan lite lyxigare då jag ändå spenderar min mesta tid där.
    Kan man ha kotten i en plastpåse? Det verkar mest hygieniskt för tillfället, då kan man bara skölja eländet under kranen.

• Morrisen

Bea är 4 månader och jag tycker att hon kräks mera de senaste 1 ½ månaden än i början. Vi ser alltid till att hon är rapad, dels gör vi paus mitt i målet och sedan efteråt. Man känner ju på magen om den är spänd, är den inte det är vi klara.
    Men det är alltså inte bara Bea som har ständigt läckage, skönt att höra iaf.

Fy, vad läskigt med de där febertopparna på Petter. Men kan man blanda Ipren och Alvedon och då få flera doser per dag?
    Suger åt mig all kunskap ifall man själv hamnar i samma situation.

• Morrisen

Fisk: Fy vad läskigt att S är så dålig igen. Kan de inte göra någon kontroll efter en penicillinkur för att se att han inte har kvar några bakterier?

Kerpet: Blä, vad hårt med gubben och kortet med böter.

Här kommer vi inte riktigt ihåg hur man gör DET, kommer inte heller ihåg när det var sist, suck.

Har tittat lite på Shoo Shoos, små läderskor för bebisar.
    Helhäftiga i alla möjliga färger och former. Tycker det känns naket om Bea inte skulle ha någonting på fötterna nu när de kommer ur vinteroverallen, särskilt då de även kommer ur åkpåsen.
    Hade tänkt att man skulle ha något par sandaler och sedan något mer heltäckande. Är det någon annan som har skor till sina små innan de börjat gå?
    Har hittat en försäljare på ebay i Tyskland där skorna kostar ungefär 150 kr per par och frakten 50 kr, det är väl ett riktigt anständigt pris eller? Har sett att Bobux tofflorna kostar nästan 300 kr i Sverige.

Har även sett en toksnygg matstol som även funkar för barbord (höj och sänkbar) och går att använda som babysitter oxå.
    Den heter Bloom Fresco loft och finns bla i svart läder, dregel.
    Nu är det bara det att vi redan har en stol som man sätter på bordskanten och ska dessutom hämta en annan stol i helgen som man kan dela på och få stol och bord. Tror inte jag kan berättiga ett köp på flera tusen på en annan barnstol då, suck.

• Morrisen

Hallå!!!
    Ingen vaken ännu?
    Här går vi upp 4.30 då Bea tycker det är en alldeles utmärkt tid att äta frukost på, suck. Hon är ju så himla lycklig då hon upptäcker att någon annan är vaken oxå så det är svårt att vara morgonsur. Jag är så lycklig för jag har världen goaste unge.

Vad alla stökar och håller på, jag blir trött bara jag hör er.
    Apati är nog vad jag är bäst på.

Joyce: Förstår dig angående köket, det är inte helkul att få göra om någonting direkt igen. Här har vi precis oxå gjort köket och ska börja med badrummet. Det var bara 4 år sedan vi gjorde om det men mattläggaren som gjorde det fuskade och nu har mattan gått sönder. Är så j-la förbannad och inte går det att få tag på karln heller, vad jag vet så har han emigrerat till Norge och inga försäkringar täcker felaktiga arbeten så vi får stå för hela kostnaden själva igen.

MaLu: Är nog lite fundersam på om du ska jobba. Tycker du ska vara rädd om dig, kram!

Propp: Går ögonfluss över bara med koksaltsköljningar? Trodde det var bakterier som behövde medicin? Krya på dig!

Har fått en affärsidè. Ni kanske kommer ihåg att jag pratade om bebisskor och att det inte fanns så mycket i Sverige?
    Nu har jag shoppat in ett helt lass och ska bara välja ut vad Bea och de närmaste ska ha och sedan tänkte jag försöka sälja dem vidare. Det här märket finns inte i Sverige och de är jättehäftiga och snygga. Problemet är väl bara att jag inte kommer att få några kvar att sälja då jag antagligen tycker att Bea ska ha alla, he he.

• Morrisen

Zynk: Jag köpte 11 olika modeller, beslutsångest nejdå...
    Lade upp bilder på dem i mitt galleri.

• Morrisen

4.30 idag igen, suck.
    Men sedan somnade hon faktiskt om i ett par timmar.
    Bea är nog lite speciell, hon bajsar inte i blöjan utan hon vill helst göra det på skötbordet och att man håller emot hennes ben.
    Det började för några månader sedan då hon var väldigt hård i magen men sedan har hon fortsatt trots ok mage.
    Hon älskar verkligen sitt skötbord och ligger och sjunger och stånkar omvartannat och viftar med fötterna under tiden.
    Man blir så full i skratt att man nästan håller på att bryta ihop.

Ursäkta mig men jag var bara tvungen att berätta om mitt lilla underbara knäppfikon.

Vi har oxå tänkt att gå på babysim men här har vi turats om att vara risiga så vi har inte kommit iväg ännu.
    Dels har vi varje onsdag och sedan finns det familjebad varannan söndag kl. 9.00, lite tidigt men vadå vi brukar ju gå upp tidigare.

• Morrisen

MallaMojs: Hon är ju bara 4,5 månader och kan inte sitta själv. Men man får väl titta på någon stadig potta med bra ryggstöd och så får man väl mekla sig ner själv och hålla i.

Svar på tråden visparnas tråd # 6