Var skaffar jag ett nytt ID?
Jag har förlorat min plånbok. Behöver tet nytt ID, vart ansöker jag om detta? Är dte hos Polisen?
Tacksam för svar?
Jag har förlorat min plånbok. Behöver tet nytt ID, vart ansöker jag om detta? Är dte hos Polisen?
Tacksam för svar?
d gör man på telefon , fick nr av polisen
Man spärrar sitt personnummer hos kreditupplysningsföretagen, t.ex Dun & Bradstreet eller Upplysningscentralen som är de största/vanligaste. Sedan finns det en mängd mindre kreditupplysningsbolag. Att spärra sitt personnummer där är inget 100% spärr utan försvårar för eventuell upphittare att ta kredit i ditt personnummer.
Sådana här brott förekommer, men är inte vanliga. Personligen skulle jag inte spärra. Sannolikheten att den som hittar kortet har elaka tankar är liten.
d beror på vart man bor i en stor stad så är risken mkt stor att id handlingar hamnar i fel händer..
Anonym (¤¤) skrev 2008-01-11 11:38:47 följande:
Du behöver absolut inte skaffa en spärr hos kreditföretagen. När du anmäler att ditt id-kort är borta kommer de att få upp en så kallad spärrmarkering när du ska köpa något på avbetalning. Det står då att de ska iakta försiktighet iom att du förlorat en idhandling (att det alltså kan vara en bedragare som står framför dem) Om du kan visa upp giltigt id eller har en person med som kan gå i god för dig så låter de dig ofta handla på avbetalning i alla fall.
Folk tappar sina id-kort och körkort HELA tiden, och inte behöver de spärra sig hos kreditbolagen för det. Ring polisen och skaffa sedan ett nytt kort hos banken eller polisen så ordnar sig allt.
Polisen spärrar inga id-kort och en anmälan registreras endast hos polisen. För att den spärrmarkering du talar om ska komma upp, måste man ha anmält det till kreditupplysningsföretagen.
nä polisen spärrar inte men dom har nr till dom som dom reko för spärrning....
Anonym (¤¤) skrev 2008-01-11 11:47:01 följande:
Meh, jag var inne på Svensk Kassaservice hemsida. Där står att om man ska skaffa ID kort så måste man ha med sig en fullgod legitimation (!!) jag är ju där för att skaffa en legitimation, hur ska jag då kunna ha den med mig. Har inget pass heller då jag inte rest på flera år..
Nej, polisen rekomenderar inte någon men upplyser om just D&B och UC AB. Som myndighet får man inte rekomendera olika tjänster. Jag vet. Jobbar själv hos polisen.
Annars så slår man på kreditupplysningscentraler på Eniro. Det finns som sagt ett stort antal olika företag som arbetar med detta.
gå till din bank annars å kolla .
Tindras äiti skrev 2008-01-11 10:44:03 följande:
Styrkande av identitet
Du ska styrka din identitet med fullgod legitimation eller med intygsgivare.
Fullgod legitimation (utan intyg):
Du ska kunna styrka din identitet genom visa en fullgod legitimation och lämna ett personbevis.
Personbevis, med ändamålet "ID-kort", beställer du hos Skatteverket, antingen via deras webbplats www.skatteverket.se eller per telefon 020-567 000
Följande legitimationer är fullgoda:
- SIS-märkt ID-kort (t ex Postens och bankernas ID-kort)
- Svenskt körkort
- Svenskt EU-pass (med vinröd pärm)
- Nationellt svenskt ID-kort
ANM Om du har ett ID-kort som nyligen gått ut (max 6 månader sedan) kan du använda det som fullgod legitimation vid beställning av nytt.
Intyget ska skrivas på baksidan av fotot och ska formuleras enligt följande:
Härmed intygas att fotot föreställer "N N" (tilltals- och efternamn).
Därunder skriver intygsgivaren sin namnteckning.
Dröj inte för länge med att beställa ID-kortet sedan du fått personbeviset, de gäller bara ett par veckor vill jag minnas.
OCH - det är nya regler nu igen för hur fotot ska se ut, tidigare var det OK med passfoto där örat syntes, men nu vill de ha en bild där man tittar rakt in i kameran.