• Lugnistormen

Illustratör

Jag har funderat mycket över vad man ska bli när man blir stor. Något som jag sulle vilja bli, men som är svrt att jobba som, är illustratör. Det är svårt att hitta utbildningar och information om hur man kan bli detta.

Sen har jag funderat, hur funkar frilands? Hur gör man när man jobbar som frilansare? Måste man ha egetföretag då eller?

Finns det någon som vet någon utbildning eller hur man ska gå tillväga?

• Svar på tråden Illustratör
  • Sess82

Tvä gamla klasskompisar till mig är idag illustratörer. De har egna företag och gör illustraioner till barnböcker som andra skrivit eller så gör de bild och text själva.
    Vi pluggade estetiskt konst och formgivnign på gymnasiet och sen läste dom vidare på en skola i Hofors. Goggla och hittade länken till den skolan så kika lite där.
    http://www.hig.se/hs-inst/serietecknarskolan/

Lycka till!

BF april 2008
  • Sess82
    Lugnistormen skrev 2008-01-14 11:02:43 följande:
    Tack så mycket, har de skrivit/ritat någon bok man känner till?
    Dom är ju inte så "gamla" än. De är 25 år. Tvillingar. De fick redan på gymnasiet ge ut sina första barnböcker dom skrivit och illustrerat själva via Barbro Lindgrens förlag. Kan skicka deras namn i din inbox, vill inte "hänga" ut dom här :)
    Den ena tjejen har eller jobbar fortfarande för ungdomstidningen Kamratposten :)
    BF april 2008
  • Kliff

Känner flera illustratörer varav en är en nära vän. Han har gått RMI-Berghs reklamskola, jobbade som AD (art director) några år, men bestämde sig sedan för att jobba som illustratör. Han är egenföretagare, frilansar och sitter i ett illustratörskollektiv (flera illustratörer sitter ihop, men man gör sina egna jobb så att säga).
    Sällsynt att man blir heltidsanställd som illustratör. De flesta är frilansare.
    Vad du kan göra är att sätta ihop en schysst portifolio som du kan visa upp på reklambyråer och tidningar. Du måste kunna sälja dig själv så att säga.