• Lugnistormen

Illustratör

Jag har funderat mycket över vad man ska bli när man blir stor. Något som jag sulle vilja bli, men som är svrt att jobba som, är illustratör. Det är svårt att hitta utbildningar och information om hur man kan bli detta.

Sen har jag funderat, hur funkar frilands? Hur gör man när man jobbar som frilansare? Måste man ha egetföretag då eller?

Finns det någon som vet någon utbildning eller hur man ska gå tillväga?

• Svar på tråden Illustratör
  • Sess82

Tvä gamla klasskompisar till mig är idag illustratörer. De har egna företag och gör illustraioner till barnböcker som andra skrivit eller så gör de bild och text själva.
    Vi pluggade estetiskt konst och formgivnign på gymnasiet och sen läste dom vidare på en skola i Hofors. Goggla och hittade länken till den skolan så kika lite där.
    http://www.hig.se/hs-inst/serietecknarskolan/

Lycka till!

BF april 2008
  • Sess82
    Lugnistormen skrev 2008-01-14 11:02:43 följande:
    Tack så mycket, har de skrivit/ritat någon bok man känner till?
    Dom är ju inte så "gamla" än. De är 25 år. Tvillingar. De fick redan på gymnasiet ge ut sina första barnböcker dom skrivit och illustrerat själva via Barbro Lindgrens förlag. Kan skicka deras namn i din inbox, vill inte "hänga" ut dom här :)
    Den ena tjejen har eller jobbar fortfarande för ungdomstidningen Kamratposten :)
    BF april 2008
  • Kliff

Känner flera illustratörer varav en är en nära vän. Han har gått RMI-Berghs reklamskola, jobbade som AD (art director) några år, men bestämde sig sedan för att jobba som illustratör. Han är egenföretagare, frilansar och sitter i ett illustratörskollektiv (flera illustratörer sitter ihop, men man gör sina egna jobb så att säga).
    Sällsynt att man blir heltidsanställd som illustratör. De flesta är frilansare.
    Vad du kan göra är att sätta ihop en schysst portifolio som du kan visa upp på reklambyråer och tidningar. Du måste kunna sälja dig själv så att säga.
    Hur gammal är du? Vad har du för utbildning?

• alter8

Hej, hej, att vara frilans är underbart. Jag har varit konstnär och designer sedan jag var 15 år, det blir 20 år i år som frilansare. Man behöver ingen utbildning. Man behöver talang så funkar det, men framför allt vilja, motivation och en kärlek till sin konst :)

Mina bilder hittar du här:

www.monowasp.se

• Lugnistormen

Alter8:
    Har du gjort alla de bilderna, oj va inmponerad. Jag ritar ju inte så bra, men hur har du lärt dig det grafiska? Kan jag få passa på och fråga om en sak? Det är så att jag har hittat utbildning till en sorts grafiker. När jag pratade med den ansvarige för utbildningen sa han att det var ett plus att skicka in arbets prov. Men jag vågade inte erkänna att jag inte visste vad han då ville ha. Jag frågade om ett bildspel kunde vara ett grafiskt arbetsprov. Han sa att det berodde på vad det var för bilder. Nu undrar jag om du har något förslag på vad man skulle kunna göra som arbetsprov.

Tack för alla svar!

• Lugnistormen

Jag blir 28 år, jag är utbildad florist, läst designteori och nu pluggar jag en annan designkurs.

Tänkte bara slänga ut en fråga till alla: Hur funkar det rent ekonomiskt när man är frilansare, och hur fungerar det med förskola för ens barn när man är frilansare? Jag har inte vågat prova marknaden för just frilansare för att jag är rädd för att utsätta familjen för ekonomisk otrygghet och otrygghet över huvdtaget för min man o familj. Hur får man det att fungera?

• alter8

Ja, jag har gjort alla bilderna :) Började med konst och design när jag var 15 år, det blir 20 år i år...

Arbetsprover är allt som visar vad du har gjort, bilder, bildspel, teckningar, etc... Något som representerar din konst. Det är viktigt att du har tankar kring din konst, vad du vill säga, för det är något man alltid frågar om eftersom det speglar din individualitet.

Ekonomiskt sett så är det svårt för frilansare att ha stor och bra ekonomi eftersom man måste ha massor av jobb på gång hela tiden, och det kräver mycket energi och engagemang. Det viktigaste är, trots de praktiska detaljerna, att du är lycklig med vad du gör, för konsten är en stor vän i livet, det kan jag lova...

Svar på tråden Illustratör