• Lugnistormen

Illustratör

Jag har funderat mycket över vad man ska bli när man blir stor. Något som jag sulle vilja bli, men som är svrt att jobba som, är illustratör. Det är svårt att hitta utbildningar och information om hur man kan bli detta.

Sen har jag funderat, hur funkar frilands? Hur gör man när man jobbar som frilansare? Måste man ha egetföretag då eller?

Finns det någon som vet någon utbildning eller hur man ska gå tillväga?

• Svar på tråden Illustratör
  • Lugnistormen

¨Håller på letar utbildningar inte bara som är direkt illustratörutbildningar. Söker även grafiker eller liknande. Har inga csn poäng kvar på gymnasienivå. Vilket de flesta utbildningar ligger på. Finns det nån som har några tips på utbildningar?

• Legolina

Mälardalens högskola i Eskilstuna har (eller hade iaf tidigare) en illustratörsutbildning med två olika inriktningar (teknisk och naturvetenskaplig). Tänkte söka men det passar inte mig att producera konstnärliga verk under pres...

• Im Fabulous

Att verkligen kunna skissa och teckna ALLT kan ju vara en fördel.

• Lugnistormen

Skissa o rita tycker jag att jag kan. Hade inte en femma i bild för inte. Har även praktiserat hos en illustratör när jag var yngre.

Jag bor i nedre delen av landet. Ingen som känner till några utbildningar där. Behöver som sagt inte vara just illustratör kan ha med bild o göra på olika sätt bara.

• Im Fabulous
    Lugnistormen skrev 2008-04-03 12:31:21 följande:
    Skissa o rita tycker jag att jag kan. Hade inte en femma i bild för inte. Har även praktiserat hos en illustratör när jag var yngre.Jag bor i nedre delen av landet. Ingen som känner till några utbildningar där. Behöver som sagt inte vara just illustratör kan ha med bild o göra på olika sätt bara.
    En femma i bild säger inte speciellt mycket. Jag hade IG i bild, och såhär tecknar jag : www.pixbox.se/alb_show_id588085_page0.html
  • Erese

För att arbeta som illustratör eller inom någon annan form av bilhantering/måleri krävs det att du har gått någon form av utbildning. Det är extremt svårt att lyckas utan utbildningar. Jag vet detta då både jag och ett flertal av mina vänner söker sin lycka inom konstens värld och alla går olika vägar. Men de flesta kräver utbildning. Det finns massor av förberedande konstutbildningar i hela Svergie som är en bra start. Det är bara till att googla på internet så hittar du dem.

Det är inte bara kunskaper du får utav att studera då kan även binda kontakter inom den bransch du är intresserad utav. Jag har en vän som nu har studerat konst i ca 2-3år och har nu lyckats få med sina illustrationer på KP(KamratPosten) både tidningen och deras hemsida.Detta tack vare kontakter hon fått genom att studera.

Det är tufft att lyckas inom konst och hantverk de flesta går någon annan utbildning också för att sedan jobba deltid med samtidigt som de försöker få igång sin egen verksamhet.

det är tufft men vem säger att man inte kan lyckas.

• Lugnistormen

Fina bilder, jobbar du med det. Jag har inte den stilen på bilder, då jag mest håller på med barnillustrationer. Du kan se bilder i mitt galleri så kan du bedömma själv.

• Im Fabulous
    Lugnistormen skrev 2008-04-03 12:41:16 följande:
    Fina bilder, jobbar du med det. Jag har inte den stilen på bilder, då jag mest håller på med barnillustrationer. Du kan se bilder i mitt galleri så kan du bedömma själv.
    Jag har tittat på dem.

Nej, det är inget jag jobbar med. Som du säkert har märkt finns det inga jobb.. :/
  • Lugnistormen

Nä det är klart. Jag förstår att det är en tuff branch. Men det är svårt att söka sig till nått annat när man känner att det inte finns något annat som passar en, eller vad jag ska säga.

Erese: Vad har de då utbilat sig till? Jag menar som stadig grund för att sedan ha konsten vid sidan av?

• dålli

min sambo startade ett eget företag med ett par andra killar där han är 3d grafiker främst och illustratör mm. men egna projekt blir det mest hemma för honom. på jobbet mycket reklam. men vill man gärna bli något så brukar man oxå kunna lyckas. så även du :)

• Lugnistormen

Tack för uppmuntran. Jag får leta o se vad jag hittar. Vill igentligen ha ett jobb där man är anställd och att man sen kan ha det andra vid sidan av. Fast jag vill ha ett jobb där man ändå kommer till sin rätt. Om du försår vad jag menar. Låter nog rätt rörig. Men det här med framtidsplanering gör mig snörrig. Vet inte vad jag vill eller ska göra snart.

Svar på tråden Illustratör