• Lugnistormen

Illustratör

Jag har funderat mycket över vad man ska bli när man blir stor. Något som jag sulle vilja bli, men som är svrt att jobba som, är illustratör. Det är svårt att hitta utbildningar och information om hur man kan bli detta.

Sen har jag funderat, hur funkar frilands? Hur gör man när man jobbar som frilansare? Måste man ha egetföretag då eller?

Finns det någon som vet någon utbildning eller hur man ska gå tillväga?

• Svar på tråden Illustratör
  • Lugnistormen

Jag är i en del av livet där jag är osäker på mig själv, vad jag ska göra. Jag vill gärna satsa på min förmåga, men jag tvivlar att den är tillräckligt bra. Helst skulle jag vilja utbilda mig till något som ger ett fast jobb och som jag tycker är kul, och sen att jag kan rita o skriva på fritiden.
    Samtidigt vill jag rita o skriva på heltid, men jag tror inte det kan ge trygghet åt min familj om jag gör det.

När det gäller arbetsprov, så är det till en utbildning till spelgrafiker. Jag älskar att rita barnmotiv. Så jag funderar på att göra något av det. Jag har svårt att få tiden att räcka till, har inte så mycket ritat material sen jag ick barn ochsen jag gick tillbaka och började studera. men vi får väl se vad det blir av allt. Tack i alla fall!

• jessicolors
    Lugnistormen skrev 2008-01-31 10:50:19 följande:
    Jag älskar att rita barnmotiv.
    Du kan bli illustratör om du vill, är tillräckligt envis och har en viss talang. Du behöver absolut inte gå utbildning för att lyckas. Jag tror ändå inte utbildningar lär ut det som är allra viktigast, nämligen affärsbiten - marknadsföring, arvoden och royalties, licenser, kontrakt, mm mm. Om det ens finns en renodlad illustratörutbildning i Sverige?