• Lugnistormen

Illustratör

Jag har funderat mycket över vad man ska bli när man blir stor. Något som jag sulle vilja bli, men som är svrt att jobba som, är illustratör. Det är svårt att hitta utbildningar och information om hur man kan bli detta.

Sen har jag funderat, hur funkar frilands? Hur gör man när man jobbar som frilansare? Måste man ha egetföretag då eller?

Finns det någon som vet någon utbildning eller hur man ska gå tillväga?

• Svar på tråden Illustratör
  • Lugnistormen

Jag är i en del av livet där jag är osäker på mig själv, vad jag ska göra. Jag vill gärna satsa på min förmåga, men jag tvivlar att den är tillräckligt bra. Helst skulle jag vilja utbilda mig till något som ger ett fast jobb och som jag tycker är kul, och sen att jag kan rita o skriva på fritiden.
    Samtidigt vill jag rita o skriva på heltid, men jag tror inte det kan ge trygghet åt min familj om jag gör det.

När det gäller arbetsprov, så är det till en utbildning till spelgrafiker. Jag älskar att rita barnmotiv. Så jag funderar på att göra något av det. Jag har svårt att få tiden att räcka till, har inte så mycket ritat material sen jag ick barn ochsen jag gick tillbaka och började studera. men vi får väl se vad det blir av allt. Tack i alla fall!

• jessicolors
    Lugnistormen skrev 2008-01-31 10:50:19 följande:
    Jag älskar att rita barnmotiv.
    Du kan bli illustratör om du vill, är tillräckligt envis och har en viss talang. Du behöver absolut inte gå utbildning för att lyckas. Jag tror ändå inte utbildningar lär ut det som är allra viktigast, nämligen affärsbiten - marknadsföring, arvoden och royalties, licenser, kontrakt, mm mm. Om det ens finns en renodlad illustratörutbildning i Sverige?

Om du gillar barnmotiv kanske barnboksillustratör vore nåt för dig. Förlag vill bl a se att man kan rita samma figur i flera olika situationer så börja med att satsa på att jobba ihop en portfolio med en 10-15 bilder. Och det ska vara dina bästa bilder, vilket innebär att du kanske gör 30 bilder eller ännu fler innan du har en färdig portfolio. Sedan gör du kopior på dessa bilder, kollar upp förlagen och börjar skicka ut.
    Vill du jobba som frilansande illustratör måste du börja tro på dig själv, lägga upp ett tydligt mål och jobba envist och träget mot det målet så har du lika stor chans att lyckas som vem som helst.
  • Lugnistormen

Det är sant, men det är svårt i dagens samhälle att tro på sig själv. men jag får försöka få i hop bilder och göra en portfolio.

Tack för alla goda råd.

• Lugnistormen

Finns det fler som känner folk eller själva är illustratörer. Vad bör man kunna för att starta egen illustrations firma? Är det nån som vet vad man kan få för ett illustatör jobb, tex ett uppdrag att rita bilderna till en barn bok. Behöver så mycket information och tips som möjligt om illustratörs yrket!

• jessicolors

Nej, den var ganska dyr men tänkte att jag lägger in den ändå eftersom jag vet ju inte vilken ekonomi du har.
    Som sagt, utbildning är överskattat i denna genren, det gäller mest att vara uppfinningsrik själv, ha en hel del jädrar anamma och göra massor av research (online och i butiker där det finns material man själv skulle vilja medverka till att producera).

• Lugnistormen

jo absolut, det jag känner att jag skulle vilja kunna mer om är kanske data o det grafiska så att man kan pressentera sina verk på ett snyggt sätt.

tack i alla fall om tipset, som du sa du kunde ju inte veta att jag har sketen ekonomi.

Svar på tråden Illustratör