Inlägg från: Lugnistormen |Visa alla inlägg
  • Lugnistormen

Illustratör

Jag har funderat mycket över vad man ska bli när man blir stor. Något som jag sulle vilja bli, men som är svrt att jobba som, är illustratör. Det är svårt att hitta utbildningar och information om hur man kan bli detta.

Sen har jag funderat, hur funkar frilands? Hur gör man när man jobbar som frilansare? Måste man ha egetföretag då eller?

Finns det någon som vet någon utbildning eller hur man ska gå tillväga?

• Svar på tråden Illustratör
  • Lugnistormen

Alter8:
    Har du gjort alla de bilderna, oj va inmponerad. Jag ritar ju inte så bra, men hur har du lärt dig det grafiska? Kan jag få passa på och fråga om en sak? Det är så att jag har hittat utbildning till en sorts grafiker. När jag pratade med den ansvarige för utbildningen sa han att det var ett plus att skicka in arbets prov. Men jag vågade inte erkänna att jag inte visste vad han då ville ha. Jag frågade om ett bildspel kunde vara ett grafiskt arbetsprov. Han sa att det berodde på vad det var för bilder. Nu undrar jag om du har något förslag på vad man skulle kunna göra som arbetsprov.

Tack för alla svar!

• Lugnistormen

Jag blir 28 år, jag är utbildad florist, läst designteori och nu pluggar jag en annan designkurs.

Tänkte bara slänga ut en fråga till alla: Hur funkar det rent ekonomiskt när man är frilansare, och hur fungerar det med förskola för ens barn när man är frilansare? Jag har inte vågat prova marknaden för just frilansare för att jag är rädd för att utsätta familjen för ekonomisk otrygghet och otrygghet över huvdtaget för min man o familj. Hur får man det att fungera?

• Lugnistormen

Jag är i en del av livet där jag är osäker på mig själv, vad jag ska göra. Jag vill gärna satsa på min förmåga, men jag tvivlar att den är tillräckligt bra. Helst skulle jag vilja utbilda mig till något som ger ett fast jobb och som jag tycker är kul, och sen att jag kan rita o skriva på fritiden.
    Samtidigt vill jag rita o skriva på heltid, men jag tror inte det kan ge trygghet åt min familj om jag gör det.

När det gäller arbetsprov, så är det till en utbildning till spelgrafiker. Jag älskar att rita barnmotiv. Så jag funderar på att göra något av det. Jag har svårt att få tiden att räcka till, har inte så mycket ritat material sen jag ick barn ochsen jag gick tillbaka och började studera. men vi får väl se vad det blir av allt. Tack i alla fall!

• Lugnistormen

Det är sant, men det är svårt i dagens samhälle att tro på sig själv. men jag får försöka få i hop bilder och göra en portfolio.

Tack för alla goda råd.

• Lugnistormen

Finns det fler som känner folk eller själva är illustratörer. Vad bör man kunna för att starta egen illustrations firma? Är det nån som vet vad man kan få för ett illustatör jobb, tex ett uppdrag att rita bilderna till en barn bok. Behöver så mycket information och tips som möjligt om illustratörs yrket!

• Lugnistormen

jo absolut, det jag känner att jag skulle vilja kunna mer om är kanske data o det grafiska så att man kan pressentera sina verk på ett snyggt sätt.

tack i alla fall om tipset, som du sa du kunde ju inte veta att jag har sketen ekonomi.

• Lugnistormen

¨Håller på letar utbildningar inte bara som är direkt illustratörutbildningar. Söker även grafiker eller liknande. Har inga csn poäng kvar på gymnasienivå. Vilket de flesta utbildningar ligger på. Finns det nån som har några tips på utbildningar?

• Lugnistormen

Skissa o rita tycker jag att jag kan. Hade inte en femma i bild för inte. Har även praktiserat hos en illustratör när jag var yngre.

Jag bor i nedre delen av landet. Ingen som känner till några utbildningar där. Behöver som sagt inte vara just illustratör kan ha med bild o göra på olika sätt bara.

• Lugnistormen

Fina bilder, jobbar du med det. Jag har inte den stilen på bilder, då jag mest håller på med barnillustrationer. Du kan se bilder i mitt galleri så kan du bedömma själv.

• Lugnistormen

Nä det är klart. Jag förstår att det är en tuff branch. Men det är svårt att söka sig till nått annat när man känner att det inte finns något annat som passar en, eller vad jag ska säga.

Erese: Vad har de då utbilat sig till? Jag menar som stadig grund för att sedan ha konsten vid sidan av?

• Lugnistormen

Tack för uppmuntran. Jag får leta o se vad jag hittar. Vill igentligen ha ett jobb där man är anställd och att man sen kan ha det andra vid sidan av. Fast jag vill ha ett jobb där man ändå kommer till sin rätt. Om du försår vad jag menar. Låter nog rätt rörig. Men det här med framtidsplanering gör mig snörrig. Vet inte vad jag vill eller ska göra snart.

Svar på tråden Illustratör