• malinn

Hög feber, hur länge?

Sitter här med min snart två-åriga dotter i knät, nu i natt hade hon 40,0 graders feber. Hon fick alvedon men var fortfarande lika varm på hela kroppen länge och hon hade jättesvårt att sova. Nu på morgonen fick hon flytande Ipren och efter en halvtimma var febern nere i 39,2 nu ca en dryg timma efter känns hon inte alls lika varm på kroppen heller. Hon har både ätit och druckit så det är jag inte orolig över, men hur länge "får" hon ha så här hög temp?

• Svar på tråden Hög feber, hur länge?
  • mamsen76

Man måste gå på allmäntillståndet. Min dotter har haft högre feber än så som har hållt i sig i över en vecka, vilket tydligen är rätt vanligt enligt vår barnläkare. Är du orolig så ring sjukvårdsrådgivningen.

BF 10 jan 2008
  • malinn

Jo, allmäntillståndet är ju helt klart viktigast och eftersom hon äter och så är jag inte jätteorolig. men det är så sällan barnen får så pass hög feber så jag blir väl lite hönsig

• mamsen76

Det förstår jag. Min dotter får alltid minst 41 grader när hon blir sjuk jag är väl van.

BF 10 jan 2008
  • Julia85

Deta kan vara i upp till 1 vecka. Så länge barnet äter lite och dricker mycket så brukar det ju inte vara farligt.
    Min dotter får ibland vid feber 41 grader, då har läkarna sagt till mig att ge alvedon sen ipren efter 2 timmar och efter ytterligare 2 timmar alvedon igen. Alltså varva varannan timma tills febern är under 39,5. Fast detta var för att vi inte fick ner dotterns feber.. Men med denna metod gick det bra!

Lia 040726 & Melwin 070507
  • mamsen76

Håller med föregående. Varva alvedon och ipren hela tiden så går nog febern ner lite mer.

BF 10 jan 2008
  • April Mamma

Det är lite beroende på hur gammal hon är osv,allmäntillstånd osv.

Min son (snart 3) har varit sjuk mycket, då med bla hög feber. Jag har ringt till vårdcentral/upplysning ef ca 4-5 dagar. Barn ska ju inte gå med hög feber för länge...feber kan ju vara ett tecken på att det är "något annat", tex öroninflammation..
    Sedan så får man ju inte ge alvedon o dyl så länge heller..

Har hon andra symtom också, hostig?snuvig?

Hoppas att hon kryar på sig.

• malinn

Hon är lite förkyld, men inte mer än vanligt heller. Hon har förkylningsastma så hon är ju mestadels förkyld hela vintern i stort sett. Hon secklar ganska mycket oxå och vill inte ha nappen lika mycket så jag vet inte riktigt om det kan vara fler tänder på g. Hon har "bara" 7 st än så länge.

• April Mamma
    malinn skrev 2008-01-12 08:07:22 följande:
    Hon är lite förkyld, men inte mer än vanligt heller. Hon har förkylningsastma så hon är ju mestadels förkyld hela vintern i stort sett. Hon secklar ganska mycket oxå och vill inte ha nappen lika mycket så jag vet inte riktigt om det kan vara fler tänder på g. Hon har "bara" 7 st än så länge.
    Sonen har också förkylningsastma och är ofta rasslig osv..men vi ger medicin så fort vi märker att det är på G, det brukar inte bli så "allvarigt" om man börjar i tid med att ge medicin.

Att hon inte vill ha napp kan kanske bero på att hon är slemmig i halsen och att nappen "retar"

I hur många dagar har hon haft feber?
  • bubele

Det här vet säkert alla, men angående Alvedon och Ipren så får man ta Alvedon/Panodil max 4 ggr per dygn och Ipren max 3 ggr per dygn, så man får  fundera över hur man skall få doserna att räcka över dygnet om man behöver ge ofta.

• mamsen76
    fajga skrev 2008-01-12 08:17:57 följande:
    Det här vet säkert alla, men angående Alvedon och Ipren så får man ta Alvedon/Panodil max 4 ggr per dygn och Ipren max 3 ggr per dygn, så man får  fundera över hur man skall få doserna att räcka över dygnet om man behöver ge ofta.
    Man ska varva dessa men se till att man inte överskrider max-dosen för dem. Det blir alltså att man ger smärtstillande  ca 7 ggr/dygn beroende på ålder och vikt såklart.
    BF 10 jan 2008
Svar på tråden Hög feber, hur länge?