• malinn

Hög feber, hur länge?

Sitter här med min snart två-åriga dotter i knät, nu i natt hade hon 40,0 graders feber. Hon fick alvedon men var fortfarande lika varm på hela kroppen länge och hon hade jättesvårt att sova. Nu på morgonen fick hon flytande Ipren och efter en halvtimma var febern nere i 39,2 nu ca en dryg timma efter känns hon inte alls lika varm på kroppen heller. Hon har både ätit och druckit så det är jag inte orolig över, men hur länge "får" hon ha så här hög temp?

• Svar på tråden Hög feber, hur länge?
  • April Mamma
    mamsen76 skrev 2008-01-12 08:27:13 följande:
    Man ska varva dessa men se till att man inte överskrider max-dosen för dem. Det blir alltså att man ger smärtstillande  ca 7 ggr/dygn beroende på ålder och vikt såklart.
    7 ggr per dygn? Låter väldigt mycket..
  • Julia85

Alvedon och ipren har olika verkan så det kan man ge maxdos av båda två under samma dygn! Detta har otaliga olika läkare sagt till mig!

Sen det med alvedon så är det för lågt utsatt maxdos per gång! Man kan ge dubbelt så mycket än vad som står för att det ska ha effekt! Detta har också flera olika läkare sagt till mig! De på "mitt" sjukhus kämpade för att få den "gränsen" på alvedon för barn att bli uppsatt på högre dos per gång!

Vi har typ "bott" på akuten och barn när min dotter började dagis Var sjuk varje vecka i nästan 1 år! Feber i upp till 2 veckor och sen feberfri i 2 dagar och ha feber i ytterligare 1 vecka.. Så höll det på!
    Liter verkligen mycket på de läkare vi hade.. De hjälpte oss att få utredning på dottern så hon fick konstaterat att hon hade förkylningsastma.

April Mamma skrev 2008-01-12 08:36:19 följande:
    Lia 040726 & Melwin 070507
  • mamsen76
    April Mamma skrev 2008-01-12 08:36:19 följande:
    Även vi har hört detta av otaliga läkare! Både av privata läkare, SöS barnakut och Astrid Lindgrens barnsjukhus.
    BF 10 jan 2008
  • April Mamma
    Julia85 skrev 2008-01-12 08:46:41 följande:
    Alvedon och ipren har olika verkan så det kan man ge maxdos av båda två under samma dygn! Detta har otaliga olika läkare sagt till mig! Sen det med alvedon så är det för lågt utsatt maxdos per gång! Man kan ge dubbelt så mycket än vad som står för att det ska ha effekt! Detta har också flera olika läkare sagt till mig! De på "mitt" sjukhus kämpade för att få den "gränsen" på alvedon för barn att bli uppsatt på högre dos per gång! Vi har typ "bott" på akuten och barn när min dotter började dagis Var sjuk varje vecka i nästan 1 år! Feber i upp till 2 veckor och sen feberfri i 2 dagar och ha feber i ytterligare 1 vecka.. Så höll det på! Liter verkligen mycket på de läkare vi hade.. De hjälpte oss att få utredning på dottern så hon fick konstaterat att hon hade förkylningsastma.
    Ok..

Vi har också varit mycket på sjukhus med sonen..gjort olika utredningar osv men jag har aldrig hört att man kan ge så mycket, jag är ganska "anti" till att ge alvedon i tid o otid..men visst skall man ge febernedsättanade om barnet har hög feber och är påverkad av det..men 7 ggr/dygn till en liten barnkropp skulle jag nog aldrig ge..
  • mamsen76
    April Mamma skrev 2008-01-12 08:52:14 följande:
    Ok..Vi har också varit mycket på sjukhus med sonen..gjort olika utredningar osv men jag har aldrig hört att man kan ge så mycket, jag är ganska "anti" till att ge alvedon i tid o otid..men visst skall man ge febernedsättanade om barnet har hög feber och är påverkad av det..men 7 ggr/dygn till en liten barnkropp skulle jag nog aldrig ge..
    Fast när ett barn har ästan 42 graders feber så är man så illa tvungen för annars går den inte ner.
    BF 10 jan 2008
  • April Mamma
    mamsen76 skrev 2008-01-12 08:49:09 följande:
    Även vi har hört detta av otaliga läkare! Både av privata läkare, SöS barnakut och Astrid Lindgrens barnsjukhus.
    Jag tror er!

Jag har bara inte hört att man kan ge så mycket...1 gång så har vi "överdoserat" i samråd med en läkare..men han sa då att detta bör man inte upprepa då organen i barnets kropp kan lätt ta skada..
  • mamsen76
    Aprilmamma: Jag håller med dig i att man inte ska hålla på och ge en massa febernedsättande i onödan (vi väntar alltid in i det längsta-jag hatar själv all form av medicin)  men jag talar om de gångerna man absolut inte får ner en väldigt hög feber.
    BF 10 jan 2008
  • April Mamma
    mamsen76 skrev 2008-01-12 08:53:27 följande:
    Fast när ett barn har ästan 42 graders feber så är man så illa tvungen för annars går den inte ner.
    ..men bör man inte ta reda på "orsaken" till febern då...? Självklart så kan man få feber utan att det behöver vara något allvarligt bakom..

Jag vet att många ger alvedon så fort barnet får den mista feber..vilket ger mig ont i magen..
  • mamsen76

Vi skriver visst om varandra Klart man ska ta reda på orsaken till febern men i många fall så beror det bara på en infektion som ska gå över av sig själv. Som jag skrev i förra inlägget så är jag oxå emot att ge smärtstillande i tid och otid.

BF 10 jan 2008
  • April Mamma
    mamsen76 skrev 2008-01-12 08:57:35 följande:
    Aprilmamma: Jag håller med dig i att man inte ska hålla på och ge en massa febernedsättande i onödan (vi väntar alltid in i det längsta-jag hatar själv all form av medicin)  men jag talar om de gångerna man absolut inte får ner en väldigt hög feber.
    Jag förstår...jag tror inte att ni ger febernedsättande för skojsskull...ni verkar ha koll...Menar bara att många ger alvedon o dyl i "onödan" och att det finns en rek maxdos per dygn av en anledning. Barns kroppar är känsliga. Självklart så måste man få ner hög feber.
Svar på tråden Hög feber, hur länge?