• malinn

Hög feber, hur länge?

Sitter här med min snart två-åriga dotter i knät, nu i natt hade hon 40,0 graders feber. Hon fick alvedon men var fortfarande lika varm på hela kroppen länge och hon hade jättesvårt att sova. Nu på morgonen fick hon flytande Ipren och efter en halvtimma var febern nere i 39,2 nu ca en dryg timma efter känns hon inte alls lika varm på kroppen heller. Hon har både ätit och druckit så det är jag inte orolig över, men hur länge "får" hon ha så här hög temp?

• Svar på tråden Hög feber, hur länge?
  • Julia85

Jo, hade du suttit i min sits hade du nog det! Dottern hade 41,2 i feber från kl 14 på eftermiddagen till 1 på natten, vi gav bara alvedon och ringde akuten. De bad oss att ge ipen i stället. Om inte det hjälpte skulle vi komma in.
    Vi fick inte ner febern med ens 0,1 grad! Dottern orkade inte prata eller dricka.
    När vi kom till akuten så proppade dom i henne alvedon och ipren på en gång fast vi gett det innan vi åkte. Men det var ingen fara sa dom efter som dom var tvugna att få ner febern fort!
    Så vi fick rådet att göra så efter som det är farligare att ha så hög feber och inte få ner den.
    Alvedon och ipren har helt olika verkan så man kan ge ipren 3 ggr per dygn och alvedon 4 fånger per dygn, alltså samma dygn! De har ingen verkan på varandra.

April Mamma skrev 2008-01-12 08:52:14 följande:
    Ok..Vi har också varit mycket på sjukhus med sonen..gjort olika utredningar osv men jag har aldrig hört att man kan ge så mycket, jag är ganska "anti" till att ge alvedon i tid o otid..men visst skall man ge febernedsättanade om barnet har hög feber och är påverkad av det..men 7 ggr/dygn till en liten barnkropp skulle jag nog aldrig ge..
    Lia 040726 & Melwin 070507
  • mamsen76
    April Mamma skrev 2008-01-12 08:59:57 följande:
    Jag förstår...jag tror inte att ni ger febernedsättande för skojsskull...ni verkar ha koll...Menar bara att många ger alvedon o dyl i "onödan" och att det finns en rek maxdos per dygn av en anledning. Barns kroppar är känsliga. Självklart så måste man få ner hög feber.
    Jag personligen tycker inte att man ska överskriva föreskriven dos, dvs 4 resp 3 ggr/dygn.
    BF 10 jan 2008
  • Julia85

Jag ger bara dottern febernedsättande om hon får över 39,5-40 grader beroende på hur hon mår. Jag ger inte det annars då hon bara har lite feber!

April Mamma skrev 2008-01-12 08:59:57 följande:
    Jag förstår...jag tror inte att ni ger febernedsättande för skojsskull...ni verkar ha koll...Menar bara att många ger alvedon o dyl i "onödan" och att det finns en rek maxdos per dygn av en anledning. Barns kroppar är känsliga. Självklart så måste man få ner hög feber.
  • April Mamma
    Julia85 skrev 2008-01-12 09:01:05 följande:
    Jo, hade du suttit i min sits hade du nog det! Dottern hade 41,2 i feber från kl 14 på eftermiddagen till 1 på natten, vi gav bara alvedon och ringde akuten. De bad oss att ge ipen i stället. Om inte det hjälpte skulle vi komma in. Vi fick inte ner febern med ens 0,1 grad! Dottern orkade inte prata eller dricka. När vi kom till akuten så proppade dom i henne alvedon och ipren på en gång fast vi gett det innan vi åkte. Men det var ingen fara sa dom efter som dom var tvugna att få ner febern fort! Så vi fick rådet att göra så efter som det är farligare att ha så hög feber och inte få ner den. Alvedon och ipren har helt olika verkan så man kan ge ipren 3 ggr per dygn och alvedon 4 fånger per dygn, alltså samma dygn! De har ingen verkan på varandra.
    Har varit i din sits flera gånger....
  • Julia85

Ja, nu efteråt då dottern fått hög feber så är jag livrädd att det ska gå upp så mycket igen. Så då varvar jag alltid i tid innan febern stiger för högt!
    Man blir ju livrädd när ens barn bli så "sjuka"!

April Mamma skrev 2008-01-12 09:02:52 följande:
    Har varit i din sits flera gånger....
  • April Mamma
    Julia85 skrev 2008-01-12 09:02:32 följande:
    Jag ger bara dottern febernedsättande om hon får över 39,5-40 grader beroende på hur hon mår. Jag ger inte det annars då hon bara har lite feber!
    Men jag har aldrig i frågasatt dig eller någon annan här...utan svarade bara allmänt.
    Jag antar att du vet vad som är bäst för ditt barn osv.
  • imperia72
    April Mamma skrev 2008-01-12 08:57:39 följande:
    ..men bör man inte ta reda på "orsaken" till febern då...? Självklart så kan man få feber utan att det behöver vara något allvarligt bakom..Jag vet att många ger alvedon så fort barnet får den mista feber..vilket ger mig ont i magen..
    Fast det är ioför sig ett lite "gammalt" tänk  (menar det på ett trevligt sätt )
    jag jobbar inom vården och har fått lära mig att man inte ska ge medeciner i onödan, men alvedon är så pass ofarligt att det kan man ge om de har feber eller verkar ha ont man behöver inte vara snål på det.
    Förr så trode man att man hindrade sjukdomen och att det var bättre att barnet/vuxne fick genom leva det för det fanns en andledning till att man hade feber, men det har kommit fram att så är det inte
    Men jag blir lite orolig när ni skriver att man ska över dosera, det behövs i vissa fall men inget man ska göra varje gång och aldrig utan att en läkare har rådit en till det
  • April Mamma
    imperia72 skrev 2008-01-12 09:06:16 följande:
    Fast det är ioför sig ett lite "gammalt" tänk  (menar det på ett trevligt sätt )jag jobbar inom vården och har fått lära mig att man inte ska ge medeciner i onödan, men alvedon är så pass ofarligt att det kan man ge om de har feber eller verkar ha ont man behöver inte vara snål på det.Förr så trode man att man hindrade sjukdomen och att det var bättre att barnet/vuxne fick genom leva det för det fanns en andledning till att man hade feber, men det har kommit fram att så är det inte Men jag blir lite orolig när ni skriver att man ska över dosera, det behövs i vissa fall men inget man ska göra varje gång och aldrig utan att en läkare har rådit en till det
    Ja, det kanske är ett gammalt tänk....men min son blir snart 3 år så tänket är ganska nytt för mig

Jag skriver bara ang min erfarenhet av div sjukhusbesök osv och de råd jag har fått från läkare. Har aldrig hört att man kan ge febernedsättande 7 ggr /dygn till små barn...det var mest det som jag reagerade på.
  • USK

Det är väl helt ok att göra det i samråd med läkare men att upprepa det varje gång barnet har feber skulle inte jag göra.
    Inte ens på mig själv.

• April Mamma
    Julia85 skrev 2008-01-12 09:04:53 följande:
    Ja, nu efteråt då dottern fått hög feber så är jag livrädd att det ska gå upp så mycket igen. Så då varvar jag alltid i tid innan febern stiger för högt! Man blir ju livrädd när ens barn bli så "sjuka"!
    Nej, det är inte roligt när dom små blir sjuka...

Ang förkylningsastman, antar att ni  har medicin hemma då? Vi brukar kunna se att "nu är det på G" att bryta ut...typ att sonen blir liiite hostig/rasslig eller snorig då brukar vi ge några puffar av medicinen.
    Att ligga steget före kan förebygga ibland.
  • imperia72
    April Mamma skrev 2008-01-12 09:11:30 följande:
    Ja, det kanske är ett gammalt tänk....men min son blir snart 3 år så tänket är ganska nytt för mig Jag skriver bara ang min erfarenhet av div sjukhusbesök osv och de råd jag har fått från läkare. Har aldrig hört att man kan ge febernedsättande 7 ggr /dygn till små barn...det var mest det som jag reagerade på.
    Nej jag håller med, låter mycket och man ska inte ge så mycket utan läkares inrådan
  • mamsen76

Jag för min del har aldrig sagt att man skall ge ngt utan läkares inrådan utan jag har berättat vad alla läkare har sagt att man kan ge vid så pass hög feber.

BF 10 jan 2008
  • verrron

Du kan ju ge alvedon 4 ggr/dygn samt ipren 4 ggr/dygn!

Gör så just nu med min 2-åriga dotter pga hög feber!

• verrron

glömde ju, men ring och prata med rådgivningen, de vet ju om du kan varva så..

• Julia85

Jag fick rådet av läkarna att så fort jag märker att febern stiger fort och blir mer än 39,5 -40 grader skulle jag försöka få ner den efter som min dotter får oerhört hög feber fort och som inte vill släppa. Så jag väljer ju att ge det när hon får hög feber!

USK skrev 2008-01-12 09:13:13 följande:
    Det är väl helt ok att göra det i samråd med läkare men att upprepa det varje gång barnet har feber skulle inte jag göra.Inte ens på mig själv.
  • malinn

Till astman har vi medicin hemma och precis som du säger så brukar man ju kunna upptäcka små tecken på att det är på G men den här gången kom det verkligen plötsligt. Bara två dagar innan trappade vi ner med pulmicorten för att hon lät bättre. Feber har hållt i sig men hon håller sig runt 39,5 men i dag ringer vi nog jouren eftersom hon knappt sovit i natt och inte tar nappen. Verkar som hon har ont.

April Mamma skrev 2008-01-12 09:14:04 följande:
    Nej, det är inte roligt när dom små blir sjuka...Ang förkylningsastman, antar att ni  har medicin hemma då? Vi brukar kunna se att "nu är det på G" att bryta ut...typ att sonen blir liiite hostig/rasslig eller snorig då brukar vi ge några puffar av medicinen.Att ligga steget före kan förebygga ibland.
  • USK

Kanske ont i öronen.Dom brukar inte vilja ha nappen om dom har ont i öronen.

Hoppas hon kryar

Svar på tråden Hög feber, hur länge?