• soetisenanna

Om katten får kattungar?

Jag har 2 honkatter båda är 9 månader gamla & den ena har blivit påsatt av samma han katt flera gånger dom senaste dagarna. Och då kom jag att tänka på hur man gör när katten får kattungar. Ska man hjälpa till när hon ska föda? Hur ska man ta hand om dom små sen tills dom är 12 veckor?

• Svar på tråden Om katten får kattungar?
  • MiAmore

Allt sådant brukar mamman ordna själv. Men när kattungarna kommit kan du ju lägga dem i en "korg" eller något liknande, med en handduk i

2008 - Nytt år, nya möjligheter, nya CHANSER!
  • Annamaja

I bland kan man få hjälpa till när dom födds. Mamman brukar ju ta hand om dom ganska bra. Men dom behöver ju kattunge foder sen när dom ska börja äta.

• Hemmafru

Det kan ta upp till 70dagar har jag för mig innan katten föder. Oftas klarar dem av allt själv men kan vilja att man håller i deras tass för att hjälpa till. Om inte navelsträngen går av sig ellre om kattmamman inte biter av den får du knyta två snören på den och klippa av. Det finns mycket info på agria.se

• skorpionen80

Om du inte vill ha kattungar - kastrera! Det är inte för sent ännu.

Har du kollat blodgrupperna på både hona och hane? Låna/köp hem böcker om kattavel. Finns även många sidor på nätet. (www.katter.nu) Läs på! Hör av dig till uppfödaren så kan han/hon komma med goda råd och kanske till och med hjälpa till.

Oftast klarar kattmamman av det bra, men man måste ju vara med ifall hon inte skulle göra det...

• Fru U

Vill du inte ha kattungar så ta dem till veterinären snarast och kastrera dem, vill du ha kattungar så brukar kattmamman oftast fixa det mesta själv

Live and let live
  • soetisenanna

Jag vill egentligen inte ha kattungar men jag går hemma med föräldrapenning nu så jag har inte råd att sterilisera dom just nu får göra det när man börjat jobba igen.
    Okej. Ja jag får läsa lite och lära mig.

• Fru U

Ppiller kanske du har råd med? Gestapuran är det man ger (fast om katten redan är på smällen så kan det bli fosterskador, men du skulle kunna ge det till den andra honkatten så blir hon inte på smällen)

Live and let live
  • skorpionen80
    soetisenanna skrev 2008-01-12 12:49:15 följande:
    Jag vill egentligen inte ha kattungar men jag går hemma med föräldrapenning nu så jag har inte råd att sterilisera dom just nu får göra det när man börjat jobba igen.Okej. Ja jag får läsa lite och lära mig.
    Men oj, kastrering är mycket billigare än att ha kattungar. Fråga veterinären om du kan få det på avbetalning?

Tänk om något går fel och hon måste snittas mitt i natten? Tänk på att avmaska kattmamman + kattungarna och att vaccinera kattungarna två gånger. Det blir en hel den pengar... Sedan tillkommer ju specialmat för mamman och ungarna. Ungarna flyttar tidigast när de är 12v. Annonsering mm för att hitta nya hem. Eller om du inte hittar något hem stannar de hos er lite längre.
  • Birgitta2
    Hemmafru skrev 2008-01-12 12:40:15 följande:
    Det kan ta upp till 70dagar har jag för mig innan katten föder.
    63 dagar.
  • skorpionen80

Fru U skrev 2008-01-12 12:53:45 följande:

Ppiller kanske du har råd med? Gestapuran är det man ger (fast om katten redan är på smällen så kan det bli fosterskador, men du skulle kunna ge det till den andra honkatten så blir hon inte på smällen)
    Men om hankatten parar sig med dem så hjälper ju inte piller... Då skulle man ju behöva kastrera honom också.
Svar på tråden Om katten får kattungar?