Så attans bra skrivet,, hehe kunde inte skrivit det bättre själv..
Kommer inte på nåt mera att tillägga ang detta..
//Linda
medea08 skrev 2008-01-13 18:55:18 följande:
Jisses, man blir helt mållös. Jag vet att du inte vill ha inlägg med kritik, men jag kan faktiskt inte låta bli.Till att börja med. Dina katter är 9 månader gamla. De är fortfarande kattungar! En honkatt ska vara minst 12-14 månader vid parning. Risken att din honkatt kommer att stöta bort ungarna är relativt stor, om man jämför med äldre honkatter. Då sitter du där med ett antal kattungar som behöver flaskmatas många gånger per dygn.Att låta bli att kastrera för att du inte har råd är den dåligaste ursäkten jag har hört på länge. Flera har skrivit det, men jag känner att jag också vill ta upp kostnader i samband med kull. Till att börja med äter honkatten mer under dräktigheten än normalt, eftersom mycket energi går åt till ungarna så bör hon få kattungefoder av ett bra märke, t.ex. eukanuba eller hills. Även kattungarna bör få fri tillgång till kattungefoder från ca 3-4 veckors ålder. De ska innan leverans vara vaccinerade två gånger (200-300 per gång och per unge, sammanlagt ca 400-600 per kattunge), avmaskade (billigt, någon hundring), veterinärbesiktade (ca 200 per kattunge) samt gärna chippade (ca 200 per kattunge). Tänk också på att det går åt enorma mängder med kattsand, kattungar skiter mer än man tror. Det betyder alltså att även om din honkatt endast får en enda kattunge, och allt går komplikationsfritt så tjänar du pengar på att kastrera henne istället. Det blir garanterat dyrare att ta en kull med kattungar!Sedan har vi alla komplikationer som kan tillstöta. Den största (och inte helt ovanliga) är att kullen måste förlösas med snitt. Ofta beror det på värksvaghet, eller på att en död unge blockerar. Ett kejsarsnitt på jourtid kan gå på närmare 10 000-12 000 kronor. Om du har en "vanlig" försäkring så betyder det att dina utgifter blir självrisken (normalt sett 1000-2000 kronor) plus 20% av restrerande belopp. Alltså minst 2000-3000
kronor.Om man ska se till allt annat, förutom kostnader, så är det en del annat att ha koll på. Bland annat nämnde någon katternas blodgrupper ovan. Man kan nämligen inte para katter hur som helst om man inte har koll på deras blodgrupper. Krockar blodgrupperna så bildas antikroppar som gör att kattungarna med 100% säkerhet dör under de första två dygnen. Det finns ett sätt att undvika det (förutom att inte göra en sådan riskparning) och det är att flaskmata ungarna de första 16 timmarna.Alla avelskatter bör också testas mot HCM, en hjärtsjukdom som är ärftlig och ofta dödlig. FIV och FelV, FIV är närbesläktat med människans HIV. FelV är ett felint leukemivirus. Tester görs genom blodprov som analyseras. Eftersom jag antar att dina katter är huskatter så rekommenderar jag också att du gör PKD-test och kollad upp deras höfter. Det gör man inte hos alla kattraser, men då du troligen inte vet så mycket om dina katters bakgrunder så bör du göra det.En katthona är i regel dräktig 63-65 dagar, men mellan 60-70 dagar räknas som normalt. När det närmar sig datum för nedkomsten bör du vara hemma på heltid, att vistas utanför hemmet någon timme kan vara okej, men inte mer än så. Det finns lagar som säger att en honkatt inte ska föda i ensamhet ifall komplikationer tillstöter. Det betyder också att du bör titta till henne med jämna mellanrum under natten. Självklart ska hon inte heller släppas ut när det närmar sig. I regel löper förlossningen smidigt, ibland kan du behöva hjälpa till att ta bort fosterhinnor och gnugga ungarna så att de andas ordentligt (i synnerhet om honan är nybörjare, och ungarna kommer i tät följd). Ibland kan ungarna också behöva slungas, för att få upp eventuellt fostervatten och slem ur andningsvägarna. Jag har dock ingen erfarenhet av det, så jag vågar inte ge råd kring hur man ska göra. Ha också koll på att alla moderkakor kommer ut, blir någon kvar så kan honan få allvarliga infektioner.Lite grundläggande, men det finns mycket mer man bör känna till. Försök gärna få tag på Ylva Stockelbergs bok om avel, genetik och uppfödning. I den finns mycket nyttigt som du bör veta! Lycka till!