• född med tur

Tackar du för senast?

Vi hade gäster här för en månad sedan. Två par som vi normalt inte umgås med. Det ena paret kom med förslaget att vi sex skulle träffas hos någon en lördagskväll. Vi erbjöd oss eftersom vi har flest barn och de andra tyckte att det var en bra idé. Vi bjöd på tre-rätters middag och vin till maten. Mycket dricka blev det och roligt hade vi. Vi tyckte i alla fall det var trevligt och det sa de båda paren också när de gick. Men sedan har det varit knäpptyst! Vi har stött på de ena paret, vi bor ganska nära, men de har bara sagt hej. Det andra paret fick vi själva ringa till någon vecka senare och berätta att de glömt kläder här. Men de tackade inte för senast när vi ringde och inte har de hämtat sina saker. Nu grubblar både jag och min man om vi gjorde något fel? Om vi sagt något tokigt? Vi tackar alltid för senast. Vi kanske inte ringer men om vi stöter på de vi varit hos efteråt så gör vi absolut det. Men det kanske bara är vi som äs sådana...?

• Svar på tråden Tackar du för senast?
  • mammacatta

Håller med här - man kan ju inte ändra alla andra bara sig själv. Föregå med gott exempel så kanske du lär de andra hur de borde göra...

Majjis skrev 2008-01-12 13:46:50 följande:
    Jag skulle tacka för senast, men man är olika. Gå inte runt och stör dig på det där, det är bara du som får bli irriterad. Släpp det.Fortsätt ändå att vara de gästvänliga människor ni verkar va.
  • ThatsHot

ja om man ses så gör jag det eller höres över lurn

• HannaHYLK

född med tur skrev 2008-01-12 13:49:26 följande:

Men HannaHYLK, inte änns om det är första gången du är hemma hos någon?
    Nej, inte ens då. Jag har telefonfobi och skulle aldrig ringa nån för att bara prata. Och ses vi strax efteråt skulle jag nog inte ha tänkt på det. =(
  • carola1977

Jag är inte så bra på det. Tänker liksom inte på det. Om jag kommer på det så brukar jag tacka för senast, men jag försöker alltid tacka för mat och en trevlig kväll innan vi går hem. Hoppas det räcker hos mina vänner och bekanta .

• Guldrosen

Jag förväntar mig inte att gästerna ska ringa och tacka för senast. Jag förväntar inte mig inte heller att de ska säga tack för senast om jag stöter på gästerna ute. Eftersom gästerna har tackat för god mat och trevlig kväll när de gick är jag nöjd.

• född med tur

Jag förväntar mej absolut inte att de ska ringa, men när man stöter på varandra hade det var trevligt med någon kommentar om nu kvällen uppskattades.

• mammacatta

Ja, ringa verkar väldigt överdrivet.
    Men när man ändå träffas, NÅT ska man väl säga.
    Annars blir det som när nån kommer med den fulaste frisyr du sett direkt från frisören.
    -Har du klippt dig?
    -Ja!
    -...

Det går ju bara inte FÖR sig! Då säger man de facto att man tycker att frisyren är ful!

född med tur skrev 2008-01-12 14:04:30 följande:

Jag förväntar mej absolut inte att de ska ringa, men när man stöter på varandra hade det var trevligt med någon kommentar om nu kvällen uppskattades.
  • emcjoh

Ja, man tackar för senast första ggn man träffas (tex ute på stan) el. första ggn man pratas vid i tfn sedan man varit bortbjuden. Annars brukar det vara uppskattat med ett litet kort som tack, men det skall man ju skicka inom en vecka o. inte senare.

Men som ngn sade det bästa man kan göra är att själv föregå med gott exempel o. ändra på andra är ju svårt.

• Schnauser

Jag tackar för senast då jag varit bortbjuden på middag under vissa förutsättningar. Om det är människor jag inte umgås med så ofta (eller nya bekanta), så säger jag det nästa gång vi hörs eller ses. Eller om det är bekanta som jag utvecklat en sådan praxis med. Har bekanta som uppskattar att få höra det och då säger jag det. Andra säger jag det inte till (mest mycket goda vänner som jag umgås ofta med). Det bara har blivit en sådan vana just mellan oss.

Ser alltid till att tacka ordentligt samma kväll bjudningen äger rum - då är det ju inte så farligt om man skulle råka glömma bort att säga tack för senast när man träffar värdparet igen. Tycker jag i alla fall. Ett annat sätt att visa uppskattning och tacka är ju att bjuda igen. ...du har säkert ett par bjudningar att gå på.

Cibi condimentum fames - Hungern är den bästa kryddan
  • Mamman och Lillan

Jag förstår precis hur TS känner! För min del är det självklart att tacka, är det någon vi brukar umgås med så säger jag det nästa gång vi pratar eller slänger iväg ett sms...beror lite på hur uppstyrt det var! Är det någon vi inte brukar umgås med så blir det oftast ett sms där också. har man träffats kvällen innan orkar jag inte sitta i telefon och tacka en massa ;)Men som i TS fall så tycker jag att hennes gäster borde tacka och SÄRSKILT eftersom dom har träffats efter festen...annars hade jag också funderat om man "gjort" ngt fel.......

********Lycklig mamma till Tilde o Minna**********
  • stiletto

jag gör nog ofta det men glömmer nog lika ofta också. Men jag tackar alltid innan jag går hem. Har nog aldrig riktigt förstått det där med att tacka för senast, de gånger det händer att folk tackar mig för senast kan jag ibland tänka "jamen, du hann ju tacka typ 3 ggr innan du gick"

• Nightfall

Jag tackar innan jag går hem. Väntar mig heller inget annat när någon varit hos mig, det räcker att tacka EN gång tycker jag.

• Glass

jag tackar sällan för senast, men däremot så bjuder jag igen såklart!

Jag har ingen sidfot...
  • Bling1975

Om det är bekanta som vi inte träffar ofta så tackar jag alltid för senast nästa gång vi ses/pratar i telefon. Givetvis så bjuder vi även tillbaka. Med nära vänner som jag träffar jämt så är det lite olika. Har det varit en mycket speciell kväll så får de givetvis veta det, men har jag bara stannat till och ätit lite så varierar det för det gör vi så ofta.

Självklart tackar man alltid ordentligt innan man går. Men jag tycker att det finns en poäng med att tacka igen nästa gång man ses eftersom man då förtydligar att det var så trevligt att man fortfarande minns det och blir glad av det.

• Sömntutan

Jo visst tackar man för senast om man träffas, men jag vet inte om jag brukar ringa enbart för att tacka för senast. Jag är alltid jättenoga med att tacka så mycket när vi går, men det kanske inte anses som tillräckligt?

Hjärtat tar aldrig semester....
  • Mamsis

Är det en sån fest som du beskriver ovan så ringer jag och tackar för senast. Iaf om jag inte mött personerna snabbt efteråt.

• sanna77

Jag tackar alltid för senast, det hör till god ton tycker jag. Men olika människor har olika umgängesregler, så om någon inte tackar för senast utgår jag bara från att de inte tycker att det är viktigt.

Fast jag förstår om du tycker att det är konstigt att dina gäster inte ens stannar och pratar med er, det verkar underligt. Har det kanske hänt dem något, så de är lite upptagna för tillfället? Och visst borde det andra paret säga något när ni ringde dom? Men tills du har blivit bevisad om motsatsen tycker jag att du ska utgå från att de aldrig har läst en vett och etikett-bok istället.

Svar på tråden Tackar du för senast?