• mammact

mammor till barn med celiaki del 4

Hej tjejer! Nu har vi varit så duktiga i snart tre månader och det är dags för oss att starta del 4 i vår celikigrupp! Jag har lärt mig massor av den här tiden och hoppas på mer samarbete och peppning! Välkomna nya och gamla mammor med barn som har celiaki eller om ni själva har det!

• Svar på tråden mammor till barn med celiaki del 4
  • Canon81
    Ullis69 skrev 2008-03-27 14:30:35 följande:
    Hej! Måste få ställa en liten fråga....Kan man handla mat i ett gatukök, tex Sibylla? Har letat på deras hemsida men inte funnit nått om innehåll osv... Sibyllakorven i butik verkar grön så det funkar ju, tänker mer på strips o mos.O hur e det med strips för övrigt? På en del sidor står att man kan äta dem trots att annat friterats i oljan, på en del står att det är nono. Dietisten kunde inte lämna nått vettigt svar heller... Många verkar ju iaf köpa kebabtallrik osv men har inte vågat prova.Sambon frågade nyss om jag vill ut å åka med honom nästa vecka, ska 60 mil söderut, jobba en dag bo kvar på hotell o sen hem. (GeKås e i närheten) Kan inte pga jobbet men började fundera kring hur det skulle blivit med maten, nybörjare som jag är. Hitintills har jag ätit på mcdonalds o på max (men inga strips där dock) när vi varit ute o åkt men de finns ju inte överallt... Å så är jag sån att jag vill veta o ha kontroll innan jag ger mig iväg på nått, hatar o börja leta när det är matdax, gäller allt förresten
    Sibylla vet jag faktiskt inte.. har inte provat det än men sambon äter gärna på burger king.. o ibland äter han pommesen med o han har klarat det bra...
    Hans dietist sa att man kan äta pommes fast det friteras annat i samma men skulle det komma klumpar på pommesen så ska man inte äta den biten... hoppas att det inte blev för klyddigt o läsa..
  • Ullis69
    Canon81 skrev 2008-03-27 17:29:29 följande:
    Sibylla vet jag faktiskt inte.. har inte provat det än men sambon äter gärna på burger king.. o ibland äter han pommesen med o han har klarat det bra... Hans dietist sa att man kan äta pommes fast det friteras annat i samma men skulle det komma klumpar på pommesen så ska man inte äta den biten... hoppas att det inte blev för klyddigt o läsa..
    Vad bra att höra om pommesen! Tack! Min dietist förespråkar den lite mjuk linjen (gemensam brödrost/smörask osv) annars men bla där vågade hon inte svara...
    Blir nog en kebabtallrik till helgen
  • Ullis69

Föressten, nått helt annat. Har längtat grymt efter wienerbröd på sistonneOskyldig har nog inte ätit det på typ 5 år (fast jag "fått", alltså inget jag längtat efter förr...) Är det nån som vet nått recept eller nånstanns man kan beställa????

Verkar inte finnas nått glutenfritt bageri i närheten heller. Fanns ett i min förra hemstad 3 mil bort när jag bodde där o inte fått diagnosen men de fick lägga ner

• miie
    tessan27 skrev 2008-03-27 14:22:20 följande:
     Just nu har Maja någon form av magsjuka, diareér och så. Men jag tror inte att det är vanlig magsjuka då ingen annan är sjuk. Hon hade även samma sak för snart 2 veckor sedan... Inte heller då blev vi andra sjuka. Hur har det visat sig på er eller era barn att det varit Celiaki dem haft??
    Så hade vi det hela tiden... vår tjej blev "magsjuk" om och om igen och ingen annan blev dålig. Det var antagligen gluten för hon har inte varit sån sen vi började med glutenfrikost. Även om läkarna inte ville tro att det var nått sånt... vet inte hur många prover jag lämnat för att kolla vad det kan vara... (skitprover och sånt alltså)... men eftersom hon aldrig tappade i vikt eller längd så var ju gluten helt uteslutet... enligt dem...

Till slut tjatade jag till mig ett test (blodprov).. och sen gick det snabbt...

Så det skulle kunna vara därför... men vad vet man.. bra att ni får testa i alla fall!
  • abnocto

Ullis69: du får väl åka till Söderköping coh Hans & Greta, deras wienerbröd är helt fantastiska. Jag ska köpa om två veckor och lägger även då i frysen så vi har några dagar

• Mamma till Trolle

Finns de inte gl.fria wienerböe i frysen? har aldrig testat men för mig att jag sett de..

Här äter vi pizza då och då... vi köper från 2 olika ställen, på våda ställerna bakar de på folie...det ena stället har färiga bortnar och bakar i liten annan ugn och de andra stället bakar egna bottnar men grädda i samma ugn (fast poå folie) varken min dotter eller mina systrar har märkt ngt på ngt av ställerna. Vi köper då och då även gyrostallrik och jag har aldrig märkt ngt på min dotter (mina systtrar beställde alltid kebabtallrik när vi andra åt pizza innan ngt ställe här gjorde gl.fritt och de har aldirg märkt ngt heller.) Iblnad så tänker jag nog inte ens på riskerna för spår av mjöl då man bestöäller en rätt som inte innehåller mjöl... men som många sagt innan, man får nog inte vara för hållsamm och rädd för mjöldamm och så fast man äter en gl.fri produkt. Vi köper också korv på IKEA och de tar ju korv ur samma gryta där de säger kan finnas språ från de vanlig brödet men inte där heller märker vi ngt.

Ngn här som förresten varit på Mallis??? vart kan ma hitta gl.fritt? jag vet vart jag kan hitta de på tenneriffa men ngt som känner till ngt där, ska bo i ALcudia!!! Tänker ta med för säkerhets skull men det är ju kul om de finns ngt att köpa.
    Jag har testat att blötlägga sempers knäcke och de funkar faktisk som rese bröd... jag ska ta med ngr bördbullar eftersom vi har frys på rummet, blir kanske lute frostigt att frysa om men dottern måste ju också ha ng gott när vi äter färskt bröd.

Kan säga att hon fullkomligt ÄLSKAR figur kexen, blev så glad!! och det var ju GODA också, int hårda alls och söta ((nästan precis som vanliga...ngt sprödare))

• Ullis69
    abnocto skrev 2008-03-27 19:27:41 följande:
    Ullis69: du får väl åka till Söderköping coh Hans & Greta, deras wienerbröd är helt fantastiska. Jag ska köpa om två veckor och lägger även då i frysen så vi har några dagar
    Låter lite väl långt för några wienerbröd, har dock spanat in dem tidigare utifall man skulle ha vägarna förbi på tex semestern
  • Canon81

Mamma till Trolle skrev 2008-03-27 19:41:07 följande:

Finns de inte gl.fria wienerböe i frysen? har aldrig testat men för mig att jag sett de..Här äter vi pizza då och då... vi köper från 2 olika ställen, på våda ställerna bakar de på folie...det ena stället har färiga bortnar och bakar i liten annan ugn och de andra stället bakar egna bottnar men grädda i samma ugn (fast poå folie) varken min dotter eller mina systrar har märkt ngt på ngt av ställerna. Vi köper då och då även gyrostallrik och jag har aldrig märkt ngt på min dotter (mina systtrar beställde alltid kebabtallrik när vi andra åt pizza innan ngt ställe här gjorde gl.fritt och de har aldirg märkt ngt heller.) Iblnad så tänker jag nog inte ens på riskerna för spår av mjöl då man bestöäller en rätt som inte innehåller mjöl... men som många sagt innan, man får nog inte vara för hållsamm och rädd för mjöldamm och så fast man äter en gl.fri produkt. Vi köper också korv på IKEA och de tar ju korv ur samma gryta där de säger kan finnas språ från de vanlig brödet men inte där heller märker vi ngt. Ngn här som förresten varit på Mallis??? vart kan ma hitta gl.fritt? jag vet vart jag kan hitta de på tenneriffa men ngt som känner till ngt där, ska bo i ALcudia!!! Tänker ta med för säkerhets skull men det är ju kul om de finns ngt att köpa.Jag har testat att blötlägga sempers knäcke och de funkar faktisk som rese bröd... jag ska ta med ngr bördbullar eftersom vi har frys på rummet, blir kanske lute frostigt att frysa om men dottern måste ju också ha ng gott när vi äter färskt bröd.Kan säga att hon fullkomligt ÄLSKAR figur kexen, blev så glad!! och det var ju GODA också, int hårda alls och söta ((nästan precis som vanliga...ngt sprödare))
    Ska ni åka iväg så ta med er vakuumpackat bröd...e lika gott som vanligt bröd som e gl. bryter ni förpackningen så bara in i en påse o in i kylskåpet så håller det sig hur bra som helst..
  • Greksmurfen
    abnocto skrev 2008-03-27 14:13:11 följande:
    Nej, men man måste vara medlem för att se dem. Under Växjö står:Växjö är bra på glutenfri pizza. Lanterna som är lite dyrare, men fräscht och gott. Orient bakar sina egna bottnar och tar lägst extrakostnad, bara 5 kronor. Ali Baba käper in färdiga bottnar fär 10:- extra.Kanske något av dessa ställen duger?
    jo är medlem men har missat att forumet kommit upp då..hehe få kolla in det..lanterna har ja vatt på de har färdiga bottnar i en form....men orient kanske man ska ta en titt till om de gör sina egna bottnar...hoppas på att de smakar gott...
  • Puffy75

Såg att ni skriver om pommes frites...varning för Max hamburgerkedja! Jag åt där för ett tag sedan, i tron om att när jag beställer en glutenfri hamburgare så säger de ifrån om ngt annat man beställer inte är ok. Men icke! Fick riktigt ont i magen...vid nästa besök kollar jag och får svaret att alla Max restauranger inte har garanterat glutenfri pommes. Där jag åt var det blandat och jag blir ofta dålig då trots att somliga säger att det ska vara ok.
    mc donalds och burger king har aldrig varit problem...

Ullis69 som funderar på att åka bort...gör det! Det löser sig alltid! Många svenska hotell har glutenfritt bröd i frysen, säg till vid incheckningen. Och ha alltid en paket knäckebröd med i väskan om det krisar sig! Ute kan du äta på de flesta ställen. Mitt tips efter 10 års erfarenhet är att överdriva om man märker att de är nonchalanta vid beställningen. Säg att hoppas nu det är glutenfritt, dvs fritt från mjöl, annars kan du ringa en ambulans samtidigt som du serverar maten. Jag lovar att de bryr sig!

Svar på tråden mammor till barn med celiaki del 4