• Fru Fräs

Plötsligt minskade fosterrörelser i v.29. Ge mig råd!

Jag är nu i v.29+5 och sedan några dagar tillbaka har jag knappt känt barnets röra sig i magen. Jag känner ibland svaga rörelser men det är inte alls de kraftiga buffar och sparkar som jag brukar känna, inte heller vid de tidpunkter och tillfällen som den brukar vara som aktivast. Inte heller har jag känt av några sammandragningar som jag brukar, magen är som helt mjuk och avslappnad hela tiden och det brukar den inte vara.
    Detta oroar mig mycket och jag har svårt att bestämma mig för om jag ska ringa till förlossningen och be att få komma in för kontroll, med risk för att verka sjåpig. Eller om jag ska avvakta, detta kanske är helt normalt.
    Finns det någon där ute som känner igen detta, som har känt likadant eller som baa kan ge mig råd om hur jag ska göra?

• Svar på tråden Plötsligt minskade fosterrörelser i v.29. Ge mig råd!
  • Mor Jenny

Funkar inte det med saften så hade jag ringt in! Bättre å ta det säkra före et osäkra...!

• Oceansoul

Det är väl aldrig fel att ringa och kolla en gång extra. Känns ju bättre att få prata med någon som är mer kunnig på just detta område. Jag hade ringt om jag var du.
    lycka till

• beadis

Har du försökt o reta bebben, med att trycka på magen från sidorna, så gjorde jag när det var lite väl lugnt i magen annars åk in till förlossningen så de får göra ett ul....man ska ta sånt här på allvar.
    vill inte skrämma dig men det är väl ändå bäst o få veta att allt är OK!

• Mamsis

Jag åkte också in med sista barnet och kollade en extra gång för att jag inte kände några som helst fosterrörelser på ett helt dygn. Innan hade hon farit omkring som tusan i magen samt at jag hade lite förvärkar så skillnaden var enorm.

Men hon sov bara av uttmattning

Sen kan det ju vara att barnet växt en del och inte har plats att röra sig som förut. Men kolla, så du känner dig säker.

• Fru Fräs

Under de här dagarna har jag hunnit testa de flesta knep för att få fart på bäbisen, buffat och knuffat, legat i olika ställningar och druckit kall vätska. Inget har hjälpt. Det är ju dock så att jag varje dag ändå känt rörelser, bara mycket mindre och svagare än tidigare och det kom så plötsligt. I måndags och tisdags var det sån aktivitet i magen att jag hade svårt att sitta kvar på kontorsstolen på jobbet... Sen blev det plötsligt väldigt, väldigt stilla.
    Nu ska jag få i mig frukost, sen tror jag att jag ringer till förlossningen och hör vad dom tycker.

• Jenny N

Om jag hade varit du så hade jag ringt och bett att få komma in på kontroll, det är säkert ingen fara, men för säkerhets skull.

När jag var i v 34 så minskade mina fosterrörelser, fick samtidigt ont i magen. Åkte in för kontroll på spec-mvc och blev inlagd för kontroll då ctg-kurvan var väldigt lugn, den natten slutade med ett katastrofsnitt pga att min moderkaka lossnade.

Nu tror jag inte att det är någon fara för dig men istället för att gå och vara orolig så är det bättre att kolla upp det så du kan vara lugn sen.

• Fru Fräs

Jag har nu ringt till förlossningen och ska åka in för kontroll. Tack till er som svarat.

• Jenny N

Vad bra att du åker in. Lycka till!

Håller mina tummar för att allt är som det ska!

Svar på tråden Plötsligt minskade fosterrörelser i v.29. Ge mig råd!