• Fru Fräs

Plötsligt minskade fosterrörelser i v.29. Ge mig råd!

Jag är nu i v.29+5 och sedan några dagar tillbaka har jag knappt känt barnets röra sig i magen. Jag känner ibland svaga rörelser men det är inte alls de kraftiga buffar och sparkar som jag brukar känna, inte heller vid de tidpunkter och tillfällen som den brukar vara som aktivast. Inte heller har jag känt av några sammandragningar som jag brukar, magen är som helt mjuk och avslappnad hela tiden och det brukar den inte vara.
    Detta oroar mig mycket och jag har svårt att bestämma mig för om jag ska ringa till förlossningen och be att få komma in för kontroll, med risk för att verka sjåpig. Eller om jag ska avvakta, detta kanske är helt normalt.
    Finns det någon där ute som känner igen detta, som har känt likadant eller som baa kan ge mig råd om hur jag ska göra?

• Svar på tråden Plötsligt minskade fosterrörelser i v.29. Ge mig råd!
  • mariliza

Hoppas allt är som det ska Fru Fräs! Säkert har bebis bara blivit större och har inte lika mycket utrymme som tidigare! Håller tummarna!

• Fru Fräs

Puh, hemma igen efter några timmar på förlossningen. De tog en CTG-kurva när vi kom in som läkaren inte var riktigt nöjd med så efter ett ultraljud (som såg bra ut, hurra!) så fick jag ligga på en CTG-kurva till. Till slut konstaterade läkaren att allt såg bara fint ut och vi fick åka hem, lättade och glada att vi tagit beslutet att åka in för kontroll.
    Personalen var jättegullig och sa att om jag blir orolig igen så är det bara att komma tillbaka för ytterligare kontroll. Skönt, då jag var rädd att bli betraktad som överdrivet sjåpig.

Tack till er som svarat och gett ert stöd!

• mlingo

Jag hade samma problem, bebisen rörde sig inte alls lika mycket helt plötsligt, min BM sa att jag skulle lägga mig ned på VÄNSTER sida (tydligen får barnet mest syre då) och ligga så en timme. under den timmen skulle jag räkna hur många fosterrörelser jag kände, var det tio eller över var det ingen fara. Om bebisen rörde sig 10 ggr på de första fem minutrarna så behöver man ju inte ligga resten av timmen :) det har faktiskt funkat varje gång! glöm bara inte att ju längre tid så går så blir rörelserna mer diffusa, många ggr känner jag med handen på magen att bebis rör sig, men innuti känns det inte alls... så man får känna med handen med :) lycka till!

• Mamsis

Så skönt at höra! Din bebis kanske också var trött iom att den levt rövare innan.

• emelieoman

jag åkte också in till förlossningen p.g.a minskade fosterrörelser, men räkna med att inte känna så mycket sista tiden, är mest en fot här & där, inte så mycket sparkar och så längre.
    men något varje dag ska man ju åtminstode känna. skönt att allt var bra iallafall. bättre att åka in en gång för mycket ju =) lycka till.

• Saarraa

Jag har också minskade fosterrörelser, och mer sammandragningar än vanligt (har sen innan nyår bärjat få sammandragningar som dessutom gör ont, fick ligga inne en natt för dom och fick bricanyl).

Men nu så.. Jag känner bara småbuffar väldigt sällan (det började (slutade) för ett par dagar sen), haft ont i mellangärdet, som molvärk i "mensmagen" och sammandragningar som gör ont. Borde jag oroa mig?

• msKitten
    Saarraa skrev 2008-01-18 22:19:27 följande:
    Jag har också minskade fosterrörelser, och mer sammandragningar än vanligt (har sen innan nyår bärjat få sammandragningar som dessutom gör ont, fick ligga inne en natt för dom och fick bricanyl). Men nu så.. Jag känner bara småbuffar väldigt sällan (det började (slutade) för ett par dagar sen), haft ont i mellangärdet, som molvärk i "mensmagen" och sammandragningar som gör ont. Borde jag oroa mig?
    Du borde ta det lugnt om inte annat. Jag vet inte vilken vecka du är i. men frekventa sammandragningar ska man vara observant på. Ta det lugnt i helgen och sen ringer du din BM på måndag. Om din bebis börjar bli stor så får den ju mindre plats att röra sig vilket uppfattas som minskade fosterrörelser.

Jobbar du fortfarande? Stressar? Sånt kan göra att man får sammandragningar oftare. Men oftast räcker det med att varva ner, vila och inte oroa sig.
  • Saarraa

Jag går in i vecka 29 nästa vecka.. Och jag jobbar inte, tar det lugnt för det är vad läkaren har sagt åt mig. Han sa att det är vila som gäller för mig resten av graviditeten, och jag ligger mest i soffan hela dagarna tycker jag.

Hade tänkt det jag också, att ringa bm på måndag och höra vad hon säger.. Jag hade ett sf-mått på 30 cm i vecka 27, men på tillväxt-ul så låg bebis på -3% och fostervattnet var bra mängd. Så jag tycker inte att bebis är sååå stor kanske..

• msKitten

Nämen jag menar inte stor i förhållande till andra bebisar utan i förhållande till sig själv. När bebisar börjar växa till sig så får de mindre plats i livmodern, så är det ju för alla. Jag var också sådär orolig i vecka 29-30 men sen träffade jag min BM och hon lugnade mig. Dessutom så har jag märkt att bebisar har olika lugna och vilda perioder. Jag går in i vecka 34 imorgon och min bebis har varit lugn till och från och så idag bara poff-helt galen!

Så kan det vara för dig också.

Svar på tråden Plötsligt minskade fosterrörelser i v.29. Ge mig råd!