• Featherboah

En rädd tiger, ett "rädd" lejon?

Ja, hur i hela fridens namn säger man? Man kan väl inte säga "ett rätt lejon"? Gah.

• Svar på tråden En rädd tiger, ett "rädd" lejon?
  • meic

hahaha shit vad jobbigt... och om det är barn då? "ett ??? barn"

• Csve

jag hade använt mig av skrämt tror jag.

Jag är så jvla bra!
  • EmLin

Hej, jo det kan man.... Ett rätt lejon, rådjur osv. Men man brukar tala förbi och säga något annat! Men det är helt ok och korrekt att använda rätt-formen!

• Lotlas
    FruMähler skrev 2008-01-13 17:33:04 följande:
    hahah har ni provat: en orgel... flera....?
    Orglar? Det är väl inte konstigt..?
  • FruMähler
    Csve skrev 2008-01-13 17:32:19 följande:
    jag hade använt mig av skrämt tror jag.
    ja synonymer är en bra uppfinning
  • Cassanna

Jag hade nog sagt "ett lejon som är rädd" eftersom jag annars hade sagt helt tokigt som "ett räddt lejon" ha ha ha

• FruMähler
    Lotlas skrev 2008-01-13 17:34:47 följande:
    Orglar? Det är väl inte konstigt..?
    njae.ja kom på att det var ett intärn skämmt...en tant jag kände hade en pappa som tillvärkade orglar..å varje gång vi pratade om det så knöt sig tungan på mig..jag kan verkligen inte säga en orgel flera orglar..det låter såå fel
  • skorpionen7

Frågan har debatterats flitigt. Insaxat från språkspalten i DN:

Fråga: Hur gör man med ett adjektiv som "rädd" i neutrum? Ett rätt lejon?

Svar: Så gott som varenda dag får jag frågan vad rädda lejon, rådjur, lamm , marsvin och barn blir i singularis. Jag har svarat på den vid flera tillfällen, och nu gör jag det igen. I dag har Markus namnsdag, och det är inte mer än rimligt att evangelistens lejon är rätt lejon och inte fel.

Ett lejon med hjärtat i halsgropen är däremot inte ett rätt lejon.

Rädd låter sig inte böjas i neutrum. Det hör till en grupp av adjektiv som sätter sig på tvären, trots att de helt och hållet liknar sådana som snällt låter sig böjas. Våt, vit, söt, spröd, glad, bred, går bra: ett vått vitt plagg, ett sött sprött kex, ett glatt och brett leende. En liten solid firma kan utvecklas till ett stort solitt företag.

Med lat, kåt, snöd, perfid, disträ, rädd och ytterligare några andra adjektiv är det värre. En lat men kåt gris blir knappast ett latt, kått svin. Den snöda vinningen förklaras inte gärna med "snött begär" och en perfid anklagelse blir inte gärna ett "perfitt påhopp". En disträ föredragshållare håller inte ett "disträtt föredrag". Och en rädd katt sägs inte vara "ett rätt djur".

Man får helt enkelt avstå från vissa böjningsformer. Skrämt, räddhågat, skrajset, harigt, fegt, försag, mesigt får ersätta det omöjliga "rätt", fastän de har andra betydelsenyanser. Språket har sina ofullkomligheter.

• Lillja

nicke nyfiken76 skrev 2008-01-13 17:49:45 följande:

En bastu, flera ???
    Bastur
  • Åsa

"Formen undvikes" brukar det stå i ordlistor om sådant här.

• Åsa

" "nicke nyfiken76 skrev 2008-01-13 17:49:45 följande:

En bastu, flera ???

"Lilja skrev: Bastur" "

Enligt logiken ba/d/stu/go/r

• Trinity78

fråga
    Kan man böja rädd efter t-ord, alltså ett rätt barn?

svar
    I teorin borde rädd kunna böjas så, men man brukar aldrig göra det. Man använder ett annat ord eller skriver om det hela, t.ex. ett skrämt barn.

Man brukar också tveka inför t-formerna av pryd, vred, fadd, flat, kåt och lat, trots att det går utmärkt med blött, fett, tätt och vått. Samma motvilja finns mot t-formerna av flerstaviga adjektiv på -id: gravid, frigid, likvid, morbid, stupid, timid, rigid, paranoid, valid och mongoloid, förutom vid solid, där solitt går utmärkt.

Ur ett språkvårdsperspektiv finns inget att anmärka på former som rätt och morbitt. Det är bara så att ingen använder dem.

http://www.sprakradet.se/frågelådan

Gravity always wins
Svar på tråden En rädd tiger, ett "rädd" lejon?