Inlägg från: tjoppaloppan |Visa alla inlägg
  • tjoppaloppan

Tvättservetter för spädbarn?

Om jag själv vara tvingad att bära blöjor, skulle jag föredra vatten och tvål att tvätta bort urin och bajs. Aldrig skulle man tvättlappstvätta en vuxen? Vilka servicehem, tex, avänder våtservetter? Känns rätt äckligt, eller hur? Varför skulle det vara bättre på nyfödda?
    Jag vill tom tvätta mina händer med vatten efter toabesök, fast jag antagligen inte fått något på händerna vid besöket. Inte skulle jag nöja mig med en våtservett. Tänk er då att ha haft rumpoan full med bajs och bara torka bort det med våtservett? Skulle du gilla det? Inte jag!
    Det känns inte hygieniskt. Och även om de innehåller "få kemikalier" så innehåller vatten garanterat minst. Och det är inte osmidigt, såvida man inte saknar vatten i sitt hem.
    Att ha våtservetter att byta med i skötväskan om man är på resa eller på stan någon gång kan vara smidigt, men hemma använder vi vatten. När han var under året och låg på skötbordet använde vi vatten och fropttétvättlappar vi klippt och sytt till av gamla handdukar- jättesmidigt! Nu är han två och då han ännu bajsar i blöjan tömmer vi bajset i toan och spolar och tvättar honom med vatten över handfatet. Billigt, enkelt och smidigt.

Jag upplever att de barn som tvättlappstvättas har mindre len rumpa, småprickig, och framför allt har en lite läbbig doft.
    Med vatten luktar barnet rent barn, med våtservett luktar den gammal våtservettparfym och lite surt, inte rent.
    Men det verkar, enligt undersökningar här på FL, som att de flesta föredrar våtservetter.
    Dyrare och mer ohygieniskt, men mer populärt, verkar det som.

Svar på tråden Tvättservetter för spädbarn?