• klåparen

15 år och kanske gravid

Hejsan, jag är femton år och kanske gravid, mamma ska köpa grav-test till mig denna eller nästa vecka (räknat från imorgon) och jag vet inte om jag ska göra abort eller ej...
    Pappan till barnet har jag inte någon kontakt med mer än ett hej ibland.
    Han vet inte om att jag kanske är med barn, men jag vet inte om jag ska säga till han om det heller.
    Jag vill ha barnet, men samtidigt inte. Har enorm beslutsångest :(
    Nån som är i samma situation?
    Skulle vara skönt att snacka med någon som har det som jag just nu :/

• Svar på tråden 15 år och kanske gravid
  • klåparen

Jag kommer ju gå hemma, och sommarjobba får jag ju göra. Söka nåt helgjobb också antar jag,
    men jag menar att fadern är okänd för allmänheten men inte för själva fadern- vill han vara anonym så tar jag hänsyn till det!

• ict

Ok...så han ska betala ändå (få skuld till FK blir det väl...har jag för mig), stå på papper- men, du vill få till att bara du och han- och erat barn sen då- får veta?

Då hemma? Under tiden med fp´n ja...sen? Inte gymnasium? Sommar jobba höggravid i år, eller..?

klåparen skrev 2008-01-13 22:55:50 följande:
    Jag kommer ju gå hemma, och sommarjobba får jag ju göra. Söka nåt helgjobb också antar jag, men jag menar att fadern är okänd för allmänheten men inte för själva fadern- vill han vara anonym så tar jag hänsyn till det!
  • ict

Bo hemma...ok...har du kollat försäkringar...ev vad de kan kosta? Dagis plats?

• klåparen
    ict skrev 2008-01-13 23:03:04 följande:
    Ok...så han ska betala ändå (få skuld till FK blir det väl...har jag för mig), stå på papper- men, du vill få till att bara du och han- och erat barn sen då- får veta?Då hemma? Under tiden med fp´n ja...sen? Inte gymnasium? Sommar jobba höggravid i år, eller..?
    Ja, ingen annan, fast mina vänner vet ju redan, dom närmsta alltså..
    Men jag har inget bestämt ännu, det kan ju vara så att mensen är försenad!
    Och om jag gör abort eller inte.
    Men jag får ju prata med min mamma mer om detta, och kolla runt lite på internet.
    Men jag räknade ut, att om jag behåller det så kommer jag föda i oktober :),
    Nja, jobba tills jag inte kan? Om man kan säga så. hehe
  • nenne40

Jag vet hur det känns, när jag var 15 år (nästan 16 år) hamnade jag i samma sits som dig... Det är nu 24 år sen... Min mamma sa att valet var mitt, och jag valde fram och tillbaka...

Tillslut valde jag att göra abort, utifrån att jag ville gå gymnasiet för att få en utbildning och ett jobb. Jag hade visserligen klarat av att ta hand om ett barn, men hade inte tillräckligt med pengar osv.

Jag har inte ångrat mitt beslut någon gång under dessa år, kanske för att jag visste att jag skulle ha min mammas stöd oavsett vilket beslut jag kom fram till.

Men jag förstår att du velar, för det är inte ett lätt beslut. Försök att tänka på alla eventualiteter, prata med din mamma och känn efter vad ditt hjärta vill. Hur man än vrider och vänder på det ÄR det jobbigt med barn, men de är en glädje också.

Önskar dig lycka till!

• Malin K F

Du kaske får graviditets kompilikationer så du inte kan jobba!

Mamma till Whilma o5o5o9+ syskon i magen bf o8o2o7
  • ict

Jobba tills du inte kan...hmmm...klurigt det där. En jag kände har tre barn. De två första- då blev hon så dålig i 2:a el 3:e mån har jag för mig- så hon fick ligga på sjukan till bf. Med sista mådde hon bättre.

När skulle du haft mens?

• klåparen
    nenne40 skrev 2008-01-13 23:12:37 följande:
    Jag vet hur det känns, när jag var 15 år (nästan 16 år) hamnade jag i samma sits som dig... Det är nu 24 år sen... Min mamma sa att valet var mitt, och jag valde fram och tillbaka... Tillslut valde jag att göra abort, utifrån att jag ville gå gymnasiet för att få en utbildning och ett jobb. Jag hade visserligen klarat av att ta hand om ett barn, men hade inte tillräckligt med pengar osv. Jag har inte ångrat mitt beslut någon gång under dessa år, kanske för att jag visste att jag skulle ha min mammas stöd oavsett vilket beslut jag kom fram till.Men jag förstår att du velar, för det är inte ett lätt beslut. Försök att tänka på alla eventualiteter, prata med din mamma och känn efter vad ditt hjärta vill. Hur man än vrider och vänder på det ÄR det jobbigt med barn, men de är en glädje också.Önskar dig lycka till!
    [/citat]
    Tack för det du skrev, att någon hade det som jag...
    Jo, jag ska prata med mamma. Men jag tror inte riktigt hon förstår även om hon stöttar mig.
    ict skrev 2008-01-13 23:12:53 följande:
    [citat]
    Jobba tills du inte kan...hmmm...klurigt det där. En jag kände har tre barn. De två första- då blev hon så dålig i 2:a el 3:e mån har jag för mig- så hon fick ligga på sjukan till bf. Med sista mådde hon bättre.När skulle du haft mens?
    Jo, men inget är säkert ännu ändå.
    Jag skulle haft mens den 5/1 och den har inte kommit än...
  • nenne40

Nä, din mamma kan säkert inte förstå exakt hur du känner det. Det enda du kan göra är att prata och prata och prata med henne. Din mamma brottas med andra känslor för dig, oro och kärlek Men jag hoppas att hon kommer stötta dig oavsett vad du beslutar.

Svar på tråden 15 år och kanske gravid