• viem

Tjänstledighet - barnen på dagis?

Min sambo har fundreringar på att ta tjänstledigt från sitt jobb för att bygga till vårt hus.
    Kan han ha tjänstledigt och ha barnen på dagis?

• Svar på tråden Tjänstledighet - barnen på dagis?
  • Ayya

Oj vilket långt svar det blev...

Man får inte vara ledig och ha barnen på dagis. Dagis ska inte ses som barnvakter utan endast vara tillgänglig när man jobbar.

• SaramedM

Nej!
    Lediga föräldrar=lediga barn!

Jag förstår inte varför man öht vill lämna bort sina barn när man är ledig, trodde alla ville träffa sina barn så mycket som möjjligt men tydligen har jag fel

• MuminMy

hmm, jag skulle inte kategoriskt säga nej, om din man är i byggbranschen kan man ju hävda att han inte är ledig utan arbetar "som egen" den tiden, om han utför arbete ni annars skulle betalt för och arbetet är strukturerat och organiserat skulle jag kunna tänka mig att ni får dispens faktiskt...

En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor. /Franciskus
  • viem

Min fråga är då, finns det någon möjlighet att kunna bygga till huset själv när man har små barn?

Är föräldraledig får man ju självklart inte ha barnen på dagis.
    När man har semester får barnen inte vara på dagis.

Alltså är enda möjligheten att bygga när barnen är hemma vilket är samma sak som att det inte går.

Hur gör ni andra som bygger hus utan hjälp av snickare?

• LoVe Me
    Viem: Jobbar du då eller?
    (¯`?¸·´¯) MÊ (¯`·¸?´¯)
  • Ayya

Då måste han vara registrerad som egen eller vara anställd med lön...

MuminMy skrev 2008-01-14 10:35:48 följande:
    hmm, jag skulle inte kategoriskt säga nej, om din man är i byggbranschen kan man ju hävda att han inte är ledig utan arbetar "som egen" den tiden, om han utför arbete ni annars skulle betalt för och arbetet är strukturerat och organiserat skulle jag kunna tänka mig att ni får dispens faktiskt...
  • Ayya

Man kan ju bygga på sin fritid, när den andra parten är hemma.

Men hör med din förskola hur reglerna ser ut.. Det verkar vara olika på olika kommuner.

viem skrev 2008-01-14 10:36:04 följande:
    Min fråga är då, finns det någon möjlighet att kunna bygga till huset själv när man har små barn?Är föräldraledig får man ju självklart inte ha barnen på dagis.När man har semester får barnen inte vara på dagis.Alltså är enda möjligheten att bygga när barnen är hemma vilket är samma sak som att det inte går. Hur gör ni andra som bygger hus utan hjälp av snickare?
  • SaramedM

På sommaren när bägge är lediga?

viem skrev 2008-01-14 10:36:04 följande:
    Min fråga är då, finns det någon möjlighet att kunna bygga till huset själv när man har små barn?Är föräldraledig får man ju självklart inte ha barnen på dagis.När man har semester får barnen inte vara på dagis.Alltså är enda möjligheten att bygga när barnen är hemma vilket är samma sak som att det inte går. Hur gör ni andra som bygger hus utan hjälp av snickare?
Svar på tråden Tjänstledighet - barnen på dagis?