• Mint

nyttig morgondrick för att få igång magen

Prova dig fram med psylliumfrön, det är en rätt konstig produkt med oanade egenskaper

Jag provade att koka gröt med psylliumfrön någon gång, och hela gröten blev som ett enda stort slem. Helt oätligt. När jag använt psylliumfrön föredrar jag nästan att bara stoppa in en matsked i munnen och skölja ner med vatten.

Ett alternativ till psylliumfrön kan vara hela linfrön. De har samma gelbildande effekt men inte med riktigt samma styrka.

• Mint

Ja, då får man hälla i sig det snabbt som attan också. Personligen tyckte jag det funkade bättre att stoppa in fröna direkt i munnen, eftersom det fastnade en massa frön i glaset.

Inte så gott vilket som, men sätter onekligen fart på magen.

• Mint
    Grådan skrev 2008-01-15 17:27:37 följande:
    psylliumfrön...vet jag inte men linfrö ska helst vara krossade annrs åker dom rakt genom kroppen, det finns visst linfröolja också...jag äter fiberberikad havregrynsgröt med krossade linfrö...
    Vill man åt de fibrer som finns i linfröts skal så bör man äta hela. De har lite olika effekt.

I linfrön finns också en del gifter som gör att man inte ska äta för mycket krossade linfrön.

Linfröolja innehåller bara fettet från linfrön (inga fibrer alltså) och är en bra vegetabilisk källa till Omega 3!

Tre produkter från samma frö alltså, men med lite olika egenskaper. :)
Svar på tråden nyttig morgondrick för att få igång magen