nyttig morgondrick för att få igång magen
som titlen.
jag vill ha lite förslag på morgondrinkar som sätter igång magen på morgonen. det skall vara lätt att göra o inte innehålla proteinpulver och sådant.
tips nån?
som titlen.
jag vill ha lite förslag på morgondrinkar som sätter igång magen på morgonen. det skall vara lätt att göra o inte innehålla proteinpulver och sådant.
tips nån?
jag kan rekomendera psyllium skal/frön blandat med apelsin juice det är kanon för magen!
Hej!
För mej funkar det med att direkt på morgonen äta 2-3 kiwin och drick 1/2 L vatten, det gör susen för en trög mage. Morot gör också magen mindre trög, men man får inte samma snabba effekt. Lycka till!
Hej!
För mej funkar det med att direkt på morgonen äta 2-3 kiwin och drick 1/2 L vatten, det gör susen för en trög mage. Morot gör också magen mindre trög, men man får inte samma snabba effekt. Lycka till!
fast jag har ingen trög mage. förklarade kanske lite dåligt.
jag vill få igång matspjältningen och så..
psylliumfrön... det skall jag prova. det ar ett lätt recept.
Prova dig fram med psylliumfrön, det är en rätt konstig produkt med oanade egenskaper
Jag provade att koka gröt med psylliumfrön någon gång, och hela gröten blev som ett enda stort slem. Helt oätligt. När jag använt psylliumfrön föredrar jag nästan att bara stoppa in en matsked i munnen och skölja ner med vatten.
Ett alternativ till psylliumfrön kan vara hela linfrön. De har samma gelbildande effekt men inte med riktigt samma styrka.
såg ett recept med vatten och frön och om man blandar dem på en gång blir det ingen gele.
Ja, då får man hälla i sig det snabbt som attan också. Personligen tyckte jag det funkade bättre att stoppa in fröna direkt i munnen, eftersom det fastnade en massa frön i glaset.
Inte så gott vilket som, men sätter onekligen fart på magen.
jag hörde att man skall ha skalen onte inte fröna men jag var och kollade i affären nu på lunchen och hittar bara frön.
vart finns det skal?
psylliumfrön...vet jag inte men linfrö ska helst vara krossade annrs åker dom rakt genom kroppen, det finns visst linfröolja också...jag äter fiberberikad havregrynsgröt med krossade linfrö...
Började förra veckan med en suveränt god Smoothie på morgonen.
Frysta jordgubbar som fått tina i kylen under natten
Kiwi
Banan
psylliumfrön
Lite valfri juice (jag valde Katrinplommonjuice just för min hårda mage)
Yoghurt eller fil (Onaka som är bra för magen).
Mixade frukten endast kvällen innan ibland o sparade till att bara hälla på med det andra på morgonen så går det fortare.
Så gott o nyttigt och kan varieras i all oändlighet.
Prova frysta hallon, blåbär, mango eller annat för att variera.
Gör på ca 10 st frysta jordgubbar
2 kiwi
½-1 banan
1 msk psylliumfrön
En skvätt juice bara för att få det lite mer drickbar konsistens
Sedan häller jag upp ca 3/4 glas av det och fyller på med yoghurt. Mumma!!!
Jag dricker färskpressad aloe vera för att få hjälp med trög mage och för att få i mig vitaminer och mineraler mm. Julafton för mage och tarmar!
kolla på hälsokost om det finns psylliumskal...
Psylliumfrön finns på vanliga ICA. Bland mjöl brukar det nog stå. Jag köper den gula platsförpackningen. Tror det är Zeta som gör den.
hittar inte skalen någonstans. endast fröna. har kollat hälsokosten men som sagt, inga skal!
Varför bara skalen??? Och inte fröna?? Är det inte fröna som är mest verksamma??
jag brukar göra en drink : Valio vanilj yoghurt, ekologisk a-fil,färska eller frysta bär (oftast hallon) ,färskpressad juice och mixa i en mixer till en härlig god drink.
Ibland häller jag i kallt kaffe och en banan.
Älskar det, är snabbt och smidigt, har en dotter på 2 månader då hinner man inte göra en brak frukost samt så är det nyttigt.