Inlägg från: Fröken Inga |Visa alla inlägg
  • Fröken Inga

Kan man få on om rumpan av foglossning

Jag har ont i nedre ryggen och höfterna. Min faster som är bm sa att de lät som foglossning. Har de senaste dagarna också fått ont i rumpan. Känns som om jag suttit på nåt hårt i flera timmar. Kan de också höra till foglossningen?

Kan man göra nåt åt smärtan förutom övningar?

Är i v. 26.

• Svar på tråden Kan man få on om rumpan av foglossning
  • Fröken Inga

Okej, tack för tipsen. Nu saknar man badkaret...

Det rumponda, kan det vara foglossning. Känns precis som det jag har i höfterna och ryggslutet...

• Fröken Inga
    fillifjonkan skrev 2008-01-14 18:53:54 följande:
    du kan prata med mvc så du får tens, beställ ett bälte som du ska ha på dig det håller i hop bäckenet o be om att få prata med sjukgymnast. ät alveon el panodil och ansträng dig så lite som möjligt. Sitter i samma sits fast jag är i vecka 31. Jaghar oxå rullstol, kryckor m.m
    Vad är tens för något? Hjälper värktabletterna bra?

Lisa E skrev 2008-01-14 18:55:52 följande:

[citat]

Har du värk som strålar ner mot rumpan låter det precis som foglossning. Jag fick själv foglossning tidigt i graviditeten och fick en remiss till en sjukgymnast som rekommenderade ett stödbälte som åtminstone har lidrat jättemycket för mig. Annars är det dessvärre vila som gäller vid foglossning, försöka hålla bäckenet så stilla som möjligt och undvika rörelser som gör att det måste röra på sig, så inga trappor, inte längre sträckor om det gör ont och ingen damsugning eller trädgårdsarbete. Lappen från sjukgymnasten sitter numera på kylskåpet här hemma väl synlig för sambon :o).Hm, städade och dammsög hela lägenheten igår. Kanske därför jag har så sjukt ont idag.

Kan foglossning gå tillbaka eller får man räkna med att ha det här nu fram till bf?
  • Fröken Inga
    AnnaGBG skrev 2008-01-15 00:18:31 följande:
    Det är garanterat därför du har så ont! Städningen får du skippa ett tag nu
    Det där ska jag skriva ut och ge till min karll! Haha! Han kommer tro att jag hittar på.

By the way, det där bältet som nämnts i flera inlägg, är det ett sånt här?

www.anita.com/de/de/148,1,0,0,39123__products-detail.htm

Fick ett i födelsedagspresent. Har inte använd det eftersom det trycker på magen också, men nu kanske man får skita i bekvämligheten och se om det faktiskt kan hjälpa.
  • Fröken Inga
    AnnaGBG skrev 2008-01-15 19:39:34 följande:
    Ja, skriv ut det till honom Nej, det är inte ett sånt bälte. Det finns lite olika varianter men jag hade ett son var som en bred elastisk remsa, liksom. Man drog det två varv runt rumpan ( eller egentligen mellan höftbenen och "sittbenen" - i den höjden ungefär, där det gör ont, alltså ) och sedan stängde man det med kardborre.Jag skall se om jag kan hitta någon länk, jag minns inte tillverkaren tyvärr men jag köpte det via sjukgymnast. ( som också hjälpte mig med hur det skulle sitta )

[/citat]
    AnnaGBG skrev 2008-01-15 19:46:21 följande:
    [citat]

www.blocket.se/vi/14563407.htmär är två varianter. Det som finns i den understa länken ( som du ser om du rullar ner sidan lite - det är en bild på en MAN som säkert lider av svår foglossning ) hade jag.
    Hm, okej. Sgå ju lite annorlunda ut. Jag ska prova att flytta ner mitt bälte lite och se om det hjälper... Annars kanske man får köpa ett nytt.

PBCB

Så känns det för mig också typ. Kan inte sitta på nånting hårt.

Marienno

Rådfråga läkare först!

www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp&DocTypeID=7&UserTypeID=2
  • Fröken Inga
    Krånglan skrev 2008-01-30 10:21:02 följande:
    Hej FrökenInga. Jag känner oxå igen mig med att ha ont i "sittbenen". Fick akupunktur ofta av en barnmorska och det hjälpte. Lite olika från kropp till kropp, säger dem; men det är definitivt värt att prova! Man får tokont(oj, vilket konstigt ord! tok och ont gick inte så bra ihop i skrift;)) i en eller ett par dagar efter själva nålandet, men sedan blir det successivt bättre och bättre under en eller ett par veckor; sedan är det dags att nåla igen! Hoppas ni har ngn som är bra på att "nåla" hos er. :)
    Tack för tipset. Ska få komma till en sjukgymnast. Ska till bm idag så då ska jag fråga om akupunktur.

Har också fått låna ett sånt bälte en vecka nu och vilken gudagåva. Det trollar ju inte bort problemet men hjälper verkligen.
    När man är över femton vårar finns inga känslor kvar...
  • Fröken Inga

Japp, för mig känns det  som omm jag vurpat mmmed pulkan och slagit i svanskotan så in i h****e. Det är foglossning tyvärr.

• Fröken Inga

Ja, ring och be om en sjukgymnast nu. De ska kunna hjälpa dig med övningar. Finns säkert tips på nätet också.

AAnnars brukar standardråden vara de här: Skaffa graviditetsbälte, ta varma bad eller lägg något varmt mot det onda. Undvik att sitta länge och gå långa sträckor. Undvik att luta dig mot ett ben.

• Fröken Inga
    Du och Jag ver2 skrev 2008-02-03 19:32:32 följande:
    Verkar inte vara foglossning som tur e! Hoppas jag iaf!Har fortfarande ont i svanken, men det hör ju till min överrörlighet. Men svanskotan ömmar inte längre. Har tränat nu sen i fredags, å det blir inte värre iaf! Börjar redan få träningsvärk i skinkorna å låren efter yoga passet! (å då tog ja det ändå lugnt!)Så jag hoppas verkligen detta betyder att jag slipper foglossning - att det går att "skjuta upp" så länge som möjligt med hjälp av träning!
    Va skönt!
Svar på tråden Kan man få on om rumpan av foglossning