• Fröken Inga

Kan man få on om rumpan av foglossning

Jag har ont i nedre ryggen och höfterna. Min faster som är bm sa att de lät som foglossning. Har de senaste dagarna också fått ont i rumpan. Känns som om jag suttit på nåt hårt i flera timmar. Kan de också höra till foglossningen?

Kan man göra nåt åt smärtan förutom övningar?

Är i v. 26.

• Svar på tråden Kan man få on om rumpan av foglossning
  • Fille Fjonkan

Sov med en kudde mellan knäna när du ligger på sidan. Försök undvika att snedbelasta bäckenet - gå med korta steg, undvik trappor. Värme och sömn var det som lindrade min värk bäst. Varma bad och värmedyna i sängen läker bort det onda lite efter en hård dag.

/ Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • Fröken Inga

Okej, tack för tipsen. Nu saknar man badkaret...

Det rumponda, kan det vara foglossning. Känns precis som det jag har i höfterna och ryggslutet...

• Fille Fjonkan

Jag tror nog det också kan komma från foglossningen, ja.

Jag hade så ibland när jag ansträngt mig för mycket, dvs gått säkert hela 2 km på en och samma dag Räcka ut tungan

/ Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • fillifjonkan

ja det är foglossning.

• fillifjonkan

du kan prata med mvc så du får tens, beställ ett bälte som du ska ha på dig det håller i hop bäckenet o be om att få prata med sjukgymnast. ät alveon el panodil och ansträng dig så lite som möjligt. Sitter i samma sits fast jag är i vecka 31. Jaghar oxå rullstol, kryckor m.m

• Lisa E

Har du värk som strålar ner mot rumpan låter det precis som foglossning. Jag fick själv foglossning tidigt i graviditeten och fick en remiss till en sjukgymnast som rekommenderade ett stödbälte som åtminstone har lidrat jättemycket för mig. Annars är det dessvärre vila som gäller vid foglossning, försöka hålla bäckenet så stilla som möjligt och undvika rörelser som gör att det måste röra på sig, så inga trappor, inte längre sträckor om det gör ont och ingen damsugning eller trädgårdsarbete. Lappen från sjukgymnasten sitter numera på kylskåpet här hemma väl synlig för sambon :o).

• Fröken Inga
    fillifjonkan skrev 2008-01-14 18:53:54 följande:
    du kan prata med mvc så du får tens, beställ ett bälte som du ska ha på dig det håller i hop bäckenet o be om att få prata med sjukgymnast. ät alveon el panodil och ansträng dig så lite som möjligt. Sitter i samma sits fast jag är i vecka 31. Jaghar oxå rullstol, kryckor m.m
    Vad är tens för något? Hjälper värktabletterna bra?

Lisa E skrev 2008-01-14 18:55:52 följande:

[citat]

Har du värk som strålar ner mot rumpan låter det precis som foglossning. Jag fick själv foglossning tidigt i graviditeten och fick en remiss till en sjukgymnast som rekommenderade ett stödbälte som åtminstone har lidrat jättemycket för mig. Annars är det dessvärre vila som gäller vid foglossning, försöka hålla bäckenet så stilla som möjligt och undvika rörelser som gör att det måste röra på sig, så inga trappor, inte längre sträckor om det gör ont och ingen damsugning eller trädgårdsarbete. Lappen från sjukgymnasten sitter numera på kylskåpet här hemma väl synlig för sambon :o).Hm, städade och dammsög hela lägenheten igår. Kanske därför jag har så sjukt ont idag.

Kan foglossning gå tillbaka eller får man räkna med att ha det här nu fram till bf?
  • Tilcha

Säger som de andra att det är nog foglossning. Känner likadant å särskilt när jag jobbar å städar. Jobbar på lager så det är rätt tungt arbete.

Men på mig så hugger det till i ena skinkan oxå. Från ryggen ner genom skinkan å ner i benen men det är ischiasnerven skulle jag tro. Oxå vanligt att få ont i under grav.

• Krakel Spektakel

Alltså, jag har inte samma "styrka" på min ryggvärk varje dag, men jag känner av värk i ryggslutet varje dag? Är det också foglossning eller är det bara jag som är paj i ryggen? Idag har jag haft riktigt jääääkla ont, så ont att jag mådde illa :S

Svar på tråden Kan man få on om rumpan av foglossning