• josieposie

Kan det vara så att barn till halvasiater får tänder senare?

Hejsan!

Idag var jag hos tandläkaren med våran dotter 14mån. Hon har ännu inte fått några tänder och tandläkaren tyckte det var lite konstigt att det inte ens såg ut att vara några på gång...
    Hon frågade om vi föräldrar fått tänder ovanligt sent och jag kunde bara svara för mig själv att så inte var fallet.

Min sambo är adopterad från Korea och vi vet inte vid vilken ålder han fick tänder.

Tandläkaren sa då att eventuellt kan det kanske vara så att barn till asiater får tänder senare... (alltså hon visste inget om det egentligen utan det var mest en fundering och hon skulle höra med barntandhälsovården om det kunde vara så)

Jag undrar om det är någon här som vet om det kanske är så att det stämmer...???

Tack för hjälpen!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-14 19:04
    Det ska naturligtvis stå asiater i rubriken!! Ursäkta mig...

• Svar på tråden Kan det vara så att barn till halvasiater får tänder senare?
  • barbamamma67

Hej

Vi har en adoptivdotter från KIna.

Vi hämtade henne när hon var 13månader, hon hade då 8tänder.

Jag har heller aldrig hört talas om att asiater skulle få tänder senare.

• Tufselina

Hej!

Vår dotter, oxå från Kina, fick sin första tand när hon var knappt 14 månader och sen bara rasslade det till, jösses vad tänder hon fick på en gång.

Kan inte tänka mig att asiater skulle få tänder senare.

• josieposie

Tack för era svar!!

Jag vet ju som sagt ingenting om detta utan hoppas ju bara att det dyker upp några bissingar snart... och att det inte är något som inte "stämmer"

Tufselina> Kan ju inte tänka mig att det är särskilt skönt att få MASSOR av tänder på en gång så där.. Hur var det för din dotter? Hade hon mycket ont/besvär...?

Någon annan som har några erfarenheter???

• reb80

mina barn är halv indier.

och fick då tänder normalt.

men nu när äldsta är6,5 så har hon fortfarande inga tänder lösa.vilken är en stor besvikelse för henne..

• inoka

Jag tror inte det spelar ngn roll vad man har för ursprung när det kommer till tänder..Det är ju olika från person till person när de kommer. Själv har jag fått 3 set framtänder..det är inte speciellt vanligt *S* Det är bara bra ju senare de får sina tänder eftersom man då sparar sina mjölktänder extra länge.

• josieposie

Jag tycker själv att det låter lite långsökt....

Ska bli spännande att höra vad barntandhälsan har att säga.

Hör av mig igen när jag fått svar därifrån.

Om det är nån mer som vet/inte vet så får ni gärna skriva...

• Sussipussi

Låter märkligt, men stämmer ändå in på min dotter som är "halvkorean". Hon är 18 månader och har få tänder jämfört med sina jämnåriga kompisar. Fick dock sin första tand i "normal" ålder, typ 7 månader, men det var bara en. Sen avtog det.

Spännande att höra vad de säger...

• Hjortrongull

Mitt frö hade ett par tänder vid tio månaders ålder, sedan rasslade de in allt eftersom utan bekymmer precis som de skulle. Har inte hört att det ska vara bekymmer med sena tänder på individer från Asien.

• Tufselina

Jo, hon hade ont, tandköttet var ju ganska hårt så det blödde ibland. Men hon gjorde en del lite roliga miner när hon insåg att det plötsligt var tänder i munnen....och när hon insåg att hon kunde bitas!!!

• Batippan

Vet inte om asiater får tänder senare än andra men mina barn fick sin första tand vid 9 1/2 månad resp 11 månader och det var inte jättetidigt men inget jag reagerade på. De är från Korea. Tror mer det handlar om anlag

Svar på tråden Kan det vara så att barn till halvasiater får tänder senare?