• skorpionen80

Kränga

Vad betyder kränga för er? För mig betyder det något i stil med bära/släpa.

• Svar på tråden Kränga
  • Moniqe1979

en glad skrev 2008-01-14 19:28:27 följande:

Stora passagerarfartyg har väl tom krängningshämmare för att stabilisera dem i hög sjö?
    även bilar har en del som kallas krängningshämmare för att karossen inte skall svaja för mycket i kurvorna etc..

annars sälja eller tvinga på något som är lite trångt typ kläder eller så...
  • Nightfall

Beror kanske på vilken dialekt man har? Bor utanför Göteborg och här betyder det sälja eller svänga hit och dit.

• Balehead

Sälja, svänga (som beskrivet ovan), dra på något trångt.

Har aldrig hört det i betydelsen 'äta'.

(Och kränga = sälja innebär mer specifikt i min värld att man säljer något för att bli av med det. Man kan till exempel kränga gamla möbler, eller ett överskott man har av något. Däremot 'kränger' man inte något som man är fäst vid - sitt gamla föräldrahem eller en katt som man måste göra sig av med pga allergi t.ex.)

• Åsa

sälja, gärna med bibetydelse enligt inlägg 14.

Aldrig hört det i annan betydelse.

• tröllkäringa

Sälja/ få bort nåt

(¯`°?.¸ ღ hÅrDrOcKღ ¸.?°´¯)
  • sydneygirl
    giftgrodan skrev 2008-01-15 17:56:36 följande:
    svänga hit och dit, eller sälja
    samma här
  • Butterscotch
    Theorese skrev 2008-01-14 19:18:21 följande:
    För mig har det två betydelser antingen att man säljer på någon någonting eller att något svänger, ex ett bilsläp som svänger fram och tillbaka.
    Samma här
  • Zimlis

Sälja

Eller äta nått snabbt eller för mycket av!

• Zimlis

Och även en bil kan kränga (svänga hit och dit)

• azofia

Sälja är nog det jag först tänker på. I andra hand som i betydelsen att föröka trä på något på något annat som är lite för stort, t ex Lisa krängde på sig en för liten tröja. (vad rörigt det blev, svårt att förklara)

• mooogn

Citererar balehead: Sälja, svänga (som beskrivet ovan), dra på något trångt.

• Zimlis

Nej men jag fattar för här säger vi "kränga däck" och då menar man trä på däcket på fälgen.

azofia skrev 2008-01-16 14:38:28 följande:
    Sälja är nog det jag först tänker på. I andra hand som i betydelsen att föröka trä på något på något annat som är lite för stort, t ex Lisa krängde på sig en för liten tröja. (vad rörigt det blev, svårt att förklara)
  • azofia

Zchimla: ja precis!

Kränga däck är ju klockren beskrivning.

Svar på tråden Kränga