• Jonnasmamma08

Äppelcidervinäger?

Hej...tänkte bara höra med någon om det är någon som provat äppelcidervinäger och i så fall hur har det hjälpt dig? Om det hjälpt överhuvudtaget.
    Jag och min sambo tänkte testa för att se om det händer någonting. Har hållt på i snart en vecka.
    Men hoppas på svar i alla fall.
    Kram på er alla

• Svar på tråden Äppelcidervinäger?
  • Ametist55

jag dricker det till maten varje gång jag äter och det funkar jättebra om man har anlag för halsbränna.Jag kunde sluta med Losec tack vare äppelcidervinägern.Men att det hjälper en med att gå ner i vikt är då inte sant.jag har druckit det i flera år.Äppelcidervinäger kapslarna fick jag halsbränna av.Så jag köper Druvans som det är lite honung i ibland.Mest den vanliga utan honung.Kan lova dig att den är jättebra om man ätit för mycket,2 tsk i ett glas vatten och matsmältningen ökar.Man mår bättre fortare.Perfekt vid jul

• Jonnasmamma08

okej..tack så den hjälper alltså absolut inte mot viktminskning?

Ametist55 skrev 2008-01-14 22:31:14 följande:
    jag dricker det till maten varje gång jag äter och det funkar jättebra om man har anlag för halsbränna.Jag kunde sluta med Losec tack vare äppelcidervinägern.Men att det hjälper en med att gå ner i vikt är då inte sant.jag har druckit det i flera år.Äppelcidervinäger kapslarna fick jag halsbränna av.Så jag köper Druvans som det är lite honung i ibland.Mest den vanliga utan honung.Kan lova dig att den är jättebra om man ätit för mycket,2 tsk i ett glas vatten och matsmältningen ökar.Man mår bättre fortare.Perfekt vid jul
    någon annan som testa något annat naturläkemdel för viktminskning? jag och sambon min har gett oss f*n på att gå ner nu..så alla tips är välkomna..
  • ric69

Caroline Erik skrev 2008-01-14 21:17:10 följande:

Hej...tänkte bara höra med någon om det är någon som provat äppelcidervinäger och i så fall hur har det hjälpt dig? Om det hjälpt överhuvudtaget.Jag och min sambo tänkte testa för att se om det händer någonting. Har hållt på i snart en vecka.Men hoppas på svar i alla fall.Kram på er alla
    En matsked äppelcidervinäger i ett glas vatten innan dina måltider är hur bra som helst för din viktnedgång! Börja även ta omega 3-tilskott och du får bättre fettförbränning!

Rickard - Kostrådgivare/rörelsehindrad strongman
  • ludenben

alltså, den finns inga genvägar till att gå ner i vikt. Äta fullkortsprodukter, minska socker och mättat fett. Äta sånt som håller blodsockret på en jämn nivå. Dra in på godis och kaffebröd. Äta mer vegetariskt med bönor, linser och mindre rött kött. Bättre med fisk och kyckling i såfall. Inga sena kvällsmål och mycket motion. Då går man ner på ett sätt som är bra för kroppen. Sunt förnuft är det enda som gäller. Att försöka gå ner med massa hälsokurer ger jag faktiskt inget för utan det handlar om att ändra hela sin livstil. Att förstå varför man ska äta på ett visst sätt och vad all skit man får i sig egenligen gör med kroppen.

• Mint

Caroline Erik skrev 2008-01-16 15:31:00 följande:

okej..tack så den hjälper alltså absolut inte mot viktminskning? någon annan som testa något annat naturläkemdel för viktminskning? jag och sambon min har gett oss f*n på att gå ner nu..så alla tips är välkomna..
    Kromtabletter kan hjälpa mot sötsug.

Annars håller jag med Ludenben. De flesta produkter som påstås öka förbränningen eller liknande funkar högst marginellt. Jag tror mer på att dricka en kopp kaffe innan träning, det är uppiggande och man orkar ta i lite mer.
  • NoomiNoomi

Jag tycker det fungerar bra.

• Jonnasmamma08
    ric69 skrev 2008-01-16 15:34:21 följande:
    Caroline Erik skrev 2008-01-14 21:17:10 följande:En matsked äppelcidervinäger i ett glas vatten innan dina måltider är hur bra som helst för din viktnedgång! Börja även ta omega 3-tilskott och du får bättre fettförbränning!Rickard - Kostrådgivare/rörelsehindrad strongman
    tack så mycket...hur lång tid tar det innan man kan merka resultat av vinägern?
  • ric69

Caroline Erik skrev 2008-01-18 23:00:38 följande:

tack så mycket...hur lång tid tar det innan man kan merka resultat av vinägern?
    Våra kroppar är olika, så hur lång tid det kan ta är svårt att säga! Du ska dock se till att sköta kosten! Behöver du hjälp så hör av dig!

Rickard
  • Themis

Det måste inte vara några dyra kapslar, vilken vinäger som helst eller citronsaft fungerar lika bra.

Anledningen till en svagt viktminskande effekt om man äter sura saker är att en surare miljö saktar ner de enzymer som bryter ner kolhydratkedjor till socker. Effektivt sett gör vinäger att GI för de kolhydrater du äter sänks, dvs blodsockerkurvan stiger långsammare och du blir kanske inte lika fort sugen igen.

Alla vår favvoguru Paulún skriver dock att effekten kanske gör 2-3 kilo om året så det är inget snabbantartips direkt, och det är naturligtvis riktigt att kroppens naturliga produktion av magsyra spelar roll för hur vinägern påverkar dig.

Jag läste dessutom i någon pseudomedicinsk artikel att en del just börjar med Losec och kommer helt galet, för det de egentligen behöver är mer syra i magen för att processa maten på ett effektivt sätt, eller så äter de helt enkelt för mycket, dvs syran räcker inte till. Och de flesta kan ju få sura uppstötningar efter julbord så det kanske ligger nåt i det då, vad vet jag?

Gillar du vinäger så fortsätt gärna men det är inte någon mirakelmedicin utan en pH-sänkare som påverkar 3D-strukturen på dina kolhydratnerbrytande enzym och gör dem mindre effektiva.

/biokemisten

• lindalassis

Hej,
    Jag och min gubbe dricker äppelcidervinäger 3ggr/dagen typ 20 min innan måltider och vi har tappat nästan 1 kg i veckan, ibland 1 1/2 kg i veckan,
    Vi bytte även ut sånt som pasta, potatis och ris mot broccoli, morötter, vitkål (dock inte varje dag men lite smått) sen blev de mycket grönsallad å keso till, och började ta kvällspromenader.
    Jag rekommenderar de verkligen då vi blev mycket piggare å gladare.
    För mig så började jag tappa kilon redan vecka 1 men alla är vi olika så håll ut, de kommer :D

Svar på tråden Äppelcidervinäger?