• Anonym

skillnaden på självkänsla å självförtroende

Vad är egentligen skillnaden på dåligt självförtroende och dålig självkänsla??????
    Jag är en helt normal tjej med familj, jobb och allt är bra . MEN- varför tror jag alltid att folk inte gillar mig eller att saker är mitt fel.

• Svar på tråden skillnaden på självkänsla å självförtroende
  • maritmedm

Dålig självkänsla handlar väl lite mer om att inte älska sig själv, hur man mår i sig själv.

Självförtroende kan vara lite mer att man tvivlar på sig själv i olika situationer, som att ta kontakt med folk, våga göra saker osv.

• lövet2

Om jag har bra självkänsla gillar jag mig själv och tycker att jag har ett värde. Det hindrar inte att jag kan ha dåligt självförtroende när det gäller vissa saker; t ex att byta bildäck, att hoppa på ett nytt jobb, att tala offentligt ...

• Dorian Ertymexx

Som jag förstått det handlar självförtroende, enligt rådande tankar, om att man har tillit till sin förmåga att göra saker. Till exempel att man kan göra bra ifrån sig på jobbet, är duktig på att städa hemmet etc. Självkänsla är att inte vara beroende av att vara bra på detta.

Till exempel - om du är duktig på jobbet, så känner du dig bekräftad så länge du just vet att du är det. Om det däremot börjar en annan person som är lika duktig eller duktigare, så börjar du må pissigt för att du blivit medioker. Har du däremot god självkänsla kan du strunta i hur duktig du är, du tycker om dig själv oavsett hur duktig du är på jobbet.

• maritmedm
    lövet2 skrev 2008-01-16 08:40:53 följande:
    Om jag har bra självkänsla gillar jag mig själv och tycker att jag har ett värde. Det hindrar inte att jag kan ha dåligt självförtroende när det gäller vissa saker; t ex att byta bildäck, att hoppa på ett nytt jobb, att tala offentligt ...
    Du hade ett bättre sätt att förklara det på
  • Moi Mokulat

Man kan ha ett bra sjävlförtroende, men ingen självkänsla.

Att ha en bra själv känsla är det viktigast.

Var precis på en kurs med Bengt Wikström tror jag han hette. Ur bra gästläsare! Läs hans nya bok.

• Anonym (Kan)

Kan en Kvinna med dåligt självförtroende ha en bra självkänsla går båda begreppen ihop?

• lövet2
    Anonym (Kan) skrev 2021-04-27 18:14:36 följande:
    Kan en Kvinna med dåligt självförtroende ha en bra självkänsla går båda begreppen ihop?
    Jodå. Du kan t ex känna att du inte vågar bjuda någon på mat, för att den kanske inte blir tillräckligt god. Ändå är du inte arg eller besviken på dig själv, för du tänker att alla kan ju inte vara bra på allting.

Det där är ett exempel på god självkänsla och dåligt självförtroende. Du tycker att du är en bra person som tyvärr är dålig på att rita / sjunga / hoppa längdhopp / räkna matte.
  • Anonym (Teddy)

Så här fick jag det förklarat en gång i tiden; självkänslan gäller ditt inre, självförtroende gäller det yttre i livet. Självkänslan är grunden.

Har du en stark självkänsla är du som en persika; en hård och stabil kärna i mitten men ditt yttre kan vara lite mjukt och mosigt ibland. Har du en svag självkänsla men med bra självförtroende är du som en apelsin; ett hårt skal men mjuk och labil inuti.

• Anonym (Empa)
    Anonym (Teddy) skrev 2021-04-27 21:19:43 följande:

Så här fick jag det förklarat en gång i tiden; självkänslan gäller ditt inre, självförtroende gäller det yttre i livet. Självkänslan är grunden.

Har du en stark självkänsla är du som en persika; en hård och stabil kärna i mitten men ditt yttre kan vara lite mjukt och mosigt ibland. Har du en svag självkänsla men med bra självförtroende är du som en apelsin; ett hårt skal men mjuk och labil inuti.

Tycker det här inlägget beskriver det bra. 

Jag tänker, väldigt förenklat; Självförtroende = utifrån och in. Någon kommenterar att man gjort något bra, eller ser fin ut eller whatever. 

Självkänsla = inifrån och ut. Man älskar sig själv för den man är, och den självkärleken är frikopplad från yttre prestationer, den bara är liksom. Att mitt inre jag klappar mig själv på axeln. På ett djupare plan, att jag har ett värde som människa oavsett hur duktig/dålig jag är på något, oavsett hur bra/dåligt jag ser ut osv. 

• Anonym (Se det positiva i det.)
    Anonym skrev 2008-01-16 08:34:37 följande:

Vad är egentligen skillnaden på dåligt självförtroende och dålig självkänsla??????
    Jag är en helt normal tjej med familj, jobb och allt är bra . MEN- varför tror jag alltid att folk inte gillar mig eller att saker är mitt fel.

Se det positiva i det där...eller det mindre negativa. Att istället tro att alla gillar dig och att inget är ditt fel. Det där är en betydligt jobbigare typ av personlighet än din mentala självspäkning av skuld.
  • Glinda från Oz

Självkänsla är att känna sig själv, veta vad man klarar och inte. Självförtroende är att tro på sig själv, dvs inte tycka att man är dålig, värdelös mm 

• Anonym (Hgfdd)
    Glinda från Oz skrev 2021-04-30 20:38:10 följande:

Självkänsla är att känna sig själv, veta vad man klarar och inte. Självförtroende är att tro på sig själv, dvs inte tycka att man är dålig, värdelös mm 

Fast nä, så är det ju inte!
  • Glinda från Oz
    Anonym (Hgfdd) skrev 2021-04-30 22:11:08 följande:
    Fast nä, så är det ju inte!
    Vilket toppenargument! Helt fantastiskt
  • Anonym (Hgfdd)
    Glinda från Oz skrev 2021-05-01 20:46:31 följande:

Vilket toppenargument! Helt fantastiskt

Argument? Nej det var ett konstaterande. Läs tråden så inser du nog att du har uppfattat det lite fel.
  • Glinda från Oz
    Anonym (Hgfdd) skrev 2021-05-01 21:32:05 följande:
    Argument? Nej det var ett konstaterande. Läs tråden så inser du nog att du har uppfattat det lite fel.
    Tillskillnad från vissa får jag inte min info från anonyma inlägg på Familjeliv. 
  • Anonym (Hgfdd)
    Glinda från Oz skrev 2021-05-01 23:40:35 följande:

Tillskillnad från vissa får jag inte min info från anonyma inlägg på Familjeliv. 

Okej, det är ju smart iofs :) Men då kan du bara googla och hitta en mer pålitlig källa så kan du lära där ifrån
Svar på tråden skillnaden på självkänsla å självförtroende