• Achwell

Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?

Jag hoppas verkligen att det var en engångsföreteelse....  Visst det kommer att komma nätter då kan bli knas... men bara dom inte är flera på raken.

Jag märker en tydlig skillnad i att vara vaken på natten (jag alltså) nu och mot när hon var t.ex 3 mån. Man har en otrolig hjälp av hormonerna när man ammade så pass mycket som man gjorde då.. nattamningen t.ex.

Sen så tänker jag på er som blir glada av att eran lilla "bara" vaknade 2 ggr under natten..... fasen tjejer! Ni är så starka ! Här kommer jag och "gnäller" över en natt med ett uppvak efter att ha fått sovit hela nätter ett tag nu. Tänk vad olika det är.  Ni vaknar flera gånger på dagen och så orkar ni gå ut och gå och hålla på... så duktiga. Idag har jag faktiskt varit inne HELA dagen! Ioförsig så känns det som om jag har en förkylning på gång, kanske den "hjälper" till i min tröttma.

Igår så hade vi massor av aktivitet. Vi var på Vagga, gunga, gå, sång och dans med lillan och ca 10 bebisar med mammor. Efter det var vi till morfar och där var morbror och plastmoster. Kanske det blev för mycket intryck för lillgumsan och därmed den oroliga natten? Nåja.... idag kanske det blir för "lite" intryck iomed att vi stannat hemma hela dagen.... *hehehe*

Igloo79--> Jag har märkt att min tjej också sover bättre med massor med välling i magen. Jag har varit noga med att inte proppa henne med mat vid middagen (runt 17) utan att ge henne lagom, så det får plats med välling...... Men vet du, jag tror att vällingen som vi små får är väldigt bra, tillsatt massor med vitaminer och mineraler. Men som du säger.... man vill ju ändå inte att de ska "leva" på välling... Ger du fullkornsvälling förresten? Jag brukar ge ca 60% vanlig välling och 40% fullkorn....

Jisses vad jag skriver mycket.... måste vara kaffet jag nyss fått i mig...

Ha en fortsatt bra dag! Nu ska jag dra i mig resten av min kopp Zoegas kaffe.... mumma!

• Achwell

Sqti--> Tack Ja.. jag förstår det där med att man sitter och räknar minuterna när bebben sover "för mycket".... Blir det en sen emlur så blir jag sån. Det har ju hänt att hon sovit till 17.30 och hon som brukar läggas för natten vid 20....  Men än så länge har det gått bra vid kvällsläggningen när hon sovit så länge. Min stumpa sover nu sin emlur. Jag la henne för en timme sen.... vi får se hur länge hon sover nu. På fm sov hon 1½ timme. Hon verkar ha lite mer sömnbehov än "normen".  Hoppas kaffet smakade

• Achwell

Rapport:
    Läggningen gick bra här, lades tidigare än vanligt. Var lite gnällig under kvällen - hoppas på noll uppvak.

Lycka till ni andra!

• Achwell

Hej på Er!
    Det var en bra natt här - skönt. Somnade strax innan 20 och sov till strax efter 8 UTAN uppvak...!

Lade henne nu på fm för ca 15 min sen och ja..... hon gnäller fortfarande lite i sin säng! Hmmm.... hon brukar somna ganska direkt när man lägger henne.....? Hmm.. jag ska ge henne lite mer tid att lugna ner sig. Går jag in så är det lika bra att ta upp henne. Hon kommer blir så arg om jag går in och tittar till henne och inte tar upp henne..... det vet jag.

linsingen75--> Välkommen! Du är verkligen inte ensam om detta. Det har (för mig) verkligen hjälpt att skriva av sig här. Tjejerna här är så goa så Men som Igloo79 skriver så blir det bättre, det är faktiskt bara att hålla ut och göra så gott man kan.

Kram på Er tjejer!

• Achwell

Lillgumsan sover sen en dryg timme sen och läggningen gick bra, inte ett pip. Så skönt så med sådana läggningar Det har varit lagomt med aktivitet idag så jag hoppas att natten blir fri från uppvak.

Sov gott!

• Achwell

Sqti--> Sova till 9 ja, det är lyx det Synd på alla uppvak bara.....

Natten gick bra här... så skönt! Sov från 20 - 08!! Otroligt!

Jag fattar det inte? Jag ät lite knasig. Vid såna här tillfällen så börjar man så smått tänka på syskon Men direkt det kommer en jobbig natt så tänker man "nehejdu, inga fler barn här inte...." Tänk vad man "glömmer"........

Igloo79--> Vad skönt att natten gick bra - fler såna!

• Achwell

Läggning gick perfekt till, hoppas såklart att natten går lika bra!

Igloo79--> Jaaa.. gosa är ju mysigt.. .-) Men som du säger... du får göra det under dagen....

Lycka till inatt allihopa!

• Achwell

Hej på Er!
    Hoppas ni haft en bra helg! Det verkar som om en del haft lite uppvak och del många uppvak... hmm.. snart går det över tjejer... håll ut!

Här har det varit en fantastisk helg. Hon har sovit som bara den, inga uppvak! Imorse vaknade hon lite tidigt tyckte jag (06:33) så jag gav henne nappen och hon sov vidare till 8.30! Hon har sovit till ca 8 varje morgon... härligt!

Jisses!

Sqti.... nu är tankarna på ett syskon här igen..... hua.. ska kanske inte säga så... då kommer uppvaken som på en beställning....

Vad fort man glömmer det jobbiga nätterna.. eller glömmer gör man kanske inte.. Men.. ja.. ni vet väl hur jag menar?

Hoppas ni får sova gott inatt! Kram på Er!

• Achwell

Hej på Er!

Läggningen gick bra ikväll...... men.. jag måste bara fråga er om ni har varit med om det.

Hon spydde ikväll.. ca 30 min efter att hon ätit välling. Jag tror all välling (dryga 2 dl) kom upp! Hon var lite kinkig innan allt kom.... jag blev dyblöt... fick ta en duch och byta alla kläder! Hon verkade inte alls besvärad av att spy... hon blev faktiskt på bra humör efterråt. Så därmycket har hon aldrig spytt.....! Vad kan ha hänt? Jag funderar hela tiden på vad hon kan ha fått i sig... men jag kan inte komma på något utöver det vanliga. Visst händer det ibland att hon spyr.. men det är så lite.. det här var ju som värsta fontänen!

Något ni känner igen?

Jag har blivit förkyld.. kan det hon bli "magsjuk" för det...eller?

Hoppas nu bara inte att hon blir sjukare... funderar även på om hon kommer att vakna inatt.... nu när hon är tom i magen...?!

Hoppas läggningarna går bra och att ni får sova! Lycka till!

• Achwell

Igloo79--> Skööönt att nätterna varit bra! Härligt! En vila på dagen... ja, det var ju något du kände av att hon var påväg till.... När vilar hon då?

Sqti--> Hoppas lillan somnade trots att ngn klantskalle tutade.... ja.. man blir lite arg när liknande händer. "Tänker inte folk...."

Min stumpa sov hela natten och vaknade pigg och glad. Hon har ammat och inte spytt - så det var nog något tillfälligt....

Hon ammar (har gjort så i säkert 1-2 månader) väldigt lite. Hon liksom äter en liten stund, släpper.... tittar på mig och ler.. äter i ngn sekund igen.. och samma.. hehe. BVC säger "Ja, hon hälsar nog på dig bara...." För en timme efter amningen drar hon i sig 2-3 dl välling.... Har jag berättat detta förut... ? Känns som det....

Nu är det dags för välling för tjejen, så vi får se om hon behåller det.......

Hoppas ni andra haft bra nätter!

• Achwell

Sqti--> Usch då, vilken natt! Hoppas natten som kommer blir bättre...

Här är det faktiskt lite sisådär. Själv har man åkt på en förkylning.... och jag har försökt att få lilltjejen att sova fm nu i snart 2 timmar!!!! Jag har tagit tempen på henne... och den visar 36.6 så hon har inte feber! När jag tagit upp henne så är hon så trött så! Så jag funderar faktiskt på att gå ut med henne.... trots att jag mår som en säck potatis!

Hm?

Jag funderar om det är något med henne annars... om kräkningen igår är tecken på något? Hmmm..

• Achwell

Solsken i blick--> Angående det där med tid för läggdags. Här så brukar hon somna någon gång mellan 20 o 20.30 och jag har ju läst om barn som lägger sig runt 19.

Jag är lite kluven i den frågan faktiskt.. om det är för sent alltså. Jag tänker att jag ska försöka lägga henne kl 19.30 ialla fall.. och att komma dit är väl att försiktigt lägga henne 5 minuter tidigare för varje dag... fast utslaget på några veckor. Att sakta vänja in henne. Men sen slutar mina tankar i "det fungerar ju bra ändå med läggning så varför ändra på något som fungerar"..

Kan tänka mig att jag ändå kommer att ta tag i det där om några månader..... hon sover ju ganska länge in på morgonen... vaknar efter 8 någon gång. Så att lägga henne tidigare kommer att göra att hon vaknar tidigare.. tror jag ialla fall. 8 är ju skönt... sovmorgon.... typ, men i förlängningen funkar det inte... då är ju 7 bättre.... nåja, vi får se hur det blir framöver.

Idag var  hon omöjlig att söva på fm. Det hela slutade med att jag gick ut med henne. 12:04 somnade hon..... sov till 12:44.... Nu är det dags igen här... hon är lite trött tror jag, hon har gnuggat sig i ögonen några gånger. Det är ju 3 timmar sen hon sov så... ja... det är dags snart. Vi får väl se hur denna läggning går.

Ha en fortsatt bra dag tjejer och hoppas era kvällsläggningar går bra!

• Achwell

Hoppas natten varit bra för er!

Här har min lilla tjej svit hela natten 12 h på raken - otroligt! Idag vid lunchen så kände jag om hon var påväg att få andra tanden då hon varit lös i magen (det har inget samband säger bvc..) och JA! En till tand är påväg....

Natten har dock varit sådär då min sambon fick magsjuka ... en gång i timmen med start kl 3 sprang han och jag jag vaknade varje gång....så man är hyfsat trött idag.....

Hoppas nätterna och helgen blir bra för er!

Sqti --> Hoppas det inte kommer några tutor och hälsar på....

• Achwell

Hej på Er!
    Nu så här i efterråt så vet vi ju alla att det är vanligt att barn sover dåligt och har uppvak kring 7-9 månaders ålder ...

Men.... det kommer ju att hända fler gånger.... eller? Är det någon av er som vet med sig att / har hört av bekanta eller liknande, att det finns "bestämda" perioder i ett barns liv då det blir så igen?

Någon av er som vet?

Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?