• Sqti

Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?

HOn somnade vid 9 igårkväll och vakade första gången 12 för att amma. Efter det vakande hon vid 2 redan men då buffade jag tillbaka henne i drömlandet . Sen vaknade hon vid 4 och ammade och sen steg vi upp vid 07.15. Frågade BM sist hur mycket de ska sova nu. 12-13 timmar sa hon. De senaste dagarna har Ines sovit ca 10timmar per natt och ca 1-1,5 timme om dan. Så det blir inga 12-13 timmar här. Igår sov hon 9 timmar på natten och ca 1,5 på dan så det blev bara 10,5 timmar sammanlagt. Igår var hon jättekinkig på dan och idag med till och från. Undrar vad det är som händer?

• Sqti

igloo79: vet faktiskt inte hur mycket det hjälper att du drar ner på sovandet. visserligen är ju alla små olika men jag upplever det numera som att vad jag än gör så vet man aldrig hur natten kommer att bli. vissa kanske behöver 14-15 timmar de styr ju det själva jättebra tror jag. min flicka har en gräns på ca 3,5-5 timmar vakentid och det är oftast efter ca 4 timmar som hon behöver sova igen men ibland går det helt enkelt inte. som sagt de har helt olika behov tror jag när man jämför barn för barn.

• Sqti

just det glömde skriva om nattningen . det gick bra och hon var lite sliten. hon har också varit kinkig idag och både gråtit och gnällt. imorse grät hon som att hon hade ont någonstans. jag misstänker fler tänder då hon körde in ena fingret i högra sidan av munnen och rotade där. stackars liten. dessa sablars tänder som ställer till det så. nu verkar hon sova och maken gick också och la sig, han var med sliten då han började jobba förlängda arbetstider idag. han badade henne ikväll och sa att han skulle duscha och sen i säng. men först nattade jag Ines och vi hann mysa i en kvart och sen gav han upp och gick och la sig. önskar alla en god natt!

• Sqti

inga uppvak än så länge... första halvtimmen har passerat.

achwell: vågar du säga det där högt?? inga uppvak .

• Sqti

det enda jag minns från inatt är att jag la mig 11.30 men somnade inte förrän 1. fröken vaknade kvart i 1 och ammade och las tillbaka i sin säng. sen vaknade hon 2 ggr till tror jag under natten men då fick hon sova med mig. jag är sååå trööttt. ögonen sluter sig känns det som. gillar inte att inte kunna somna när jag lägger mig. hon vaknade 7 och nu sitter hon och leker på golvet. nu ska mamma hälla i sig kaffe, måste vakna .

• Sqti

läggningen skedde 1 timme tidigare än vanligt ikväll. hon var sååå trött och skrek av trötthet. hon har endast sovit ca 40 minuter idag och det märktes ikväll. hon somnade snabbt men vi får se vilka effekter detta har på natten.

igloo79: jag håller med dig att det kanske är förmycket begärt att de ska sova hela nätter med 12 timmar i sträck. jag är nöjd med de timmarna som blir så länge de är någorlunda ihopsatta.

lite avundjsjuk är jag allt på er som snart är utexaminerade härifrån. men kanske ska man själv också examinera sig härifrån och nöja sig med det man har. hon vaknar ju trots allt inte mitt i natten längre och vill bli buren i 2 timmar. *sa inte detta högt bara för att gardera mig så det inte händer inatt *

• Sqti

en timme senare hörs inget från sovrummet. hon var nog riktigt trött lilla gumman. nu är det house som gäller, ett riktigt spännande avsnitt ikväll verkar det som.

• Sqti

första uppvaket kom klockan 10. hon var lite ledsen och fick snutta och somnade snabbt om igen så jag la tillbaka henne i spjälsängen. ena dan vill jag få bort nattamningen andra dan vill jag att hon ska få ha kvar sin trösttutte . vad velig man har blivit .

• Sqti

ja det var en ok natt kan jag säga enligt det som jag minns. hon vaknade 10 första gången, jag la mig 11 och tänkte somna tidigare för att få sova ut och kunde somna hör och häpna . men hon vaknade vid 12 eller nåt nästa gång och då fick hon sova hos mig resten av natten. sen vet jag att hon vaknade några ggr till, kan vara 2-3 ggr men jag minns inte hur många exakt. varför blir det så att jag inte minns?

• Sqti

Vi steg upp 06.45 idag och fröken var trött redan när hon satt i pyjamas i sängen men det är omöjligt att få henne att somna om så vi steg upp som sagt. Hon lekte lite här och åt frukost och busade lite till men sen började hon gnugga ögonen och gnälla så jag tänkte få henne att sova trots att det bara hade gått 2,5 timme sen hon hade vaknat. I vanliga fall är hon vaken 4-5 timmar innan hon vill sova men hon somnade nu. Visst hon kämpade emot och gnällde men hon är ju så trött så jag var lika envis och nu sover hon. Ibland måste man vara ihärdig för det känns som att jag vet bättre vad hon behöver ibland än hon själv. Iaf det här med sömnen .

Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?