Inlägg från: Tjoflöjt |Visa alla inlägg
  • Tjoflöjt

Hur väljer man en mäklare?

Kolla hur prospekten ser ut, var kommer annonsen att finnas, hur sköter dom budgivningen, vana av området

• Tjoflöjt
    CoCl skrev 2008-01-26 09:55:28 följande:
    Min pappa har varit mäklare och det har aldrig hänt att någon pratat om flyttstäd bland han och hans kolegor. Det har ju inte med dem att gör egentligen
    Jag vet inte om det var länge sedan din pappa var mäklare, eller om han jobbar i en liten ort, men numera är det väldigt vanligt i storstäder att man kan förhandla sig till flyttstäd. Mäklarna krigar om försäljningsuppdrag, och som säljare väljer jag naturligtvis den mäklare som erbjuder mest till bäst pris.
  • Tjoflöjt
    CoCl skrev 2008-01-26 23:54:56 följande:
    Fast det är väl störe konkurens i störe städer. På minder orter är det ju inte det och där är väl man kanske också mer seriös efter som rycktet går fortare om man klantar sig.
    Du kanske menar seriös i största allmänhet, eller anser du att en mäklare som kan erbjuda flyttstäd är oseriös? En seriös mäklare för mig är bl.a. en som kan erbjuda de tjänster jag vill ha, oavsett om det är flyttstäd, flyttfirma eller homestaging. Och ska jag betala en mäklare 100 000 eller mer i provision (vilket inte är ovanligt med tanke på priserna i Sthml) så vill jag gärna ha lite extra service!
  • Tjoflöjt

I Stockholm kan en mäklarprovision lätt uppgå till 100 000 kronor. Hur mycket av det som mäklaren själv får beror naturligtvis på hans avtal med arbetsgivaren, eller om han har egen byrå. Å andra sidan är detta helt ointressant för mig som säljare/betalare av provisionen, eftersom det defacto är dessa 100 000 jag betalar. Nu lägger jag ner diskussionen om flyttstäd!

Svar på tråden Hur väljer man en mäklare?