Inlägg från: Blå Flygare |Visa alla inlägg
  • Blå Flygare

Äggallergi-tråden: del 6

Här fortsätter tråden för oss alla med knoddar som ej tål ägg. Tanken är att vi ska kunna ge varandra stöd, tips, recept mm.

Leta efter ägg i INNEHÅLLSFÖRTECKNINGAR:
    Heläggspulver, Hönsäggvita, Äggalbumin, Ägglobulin, Äggula, Äggulepulver, Äggvita, Äggvitepulver, Ovalbumin, Albumin (är antingen mjölk- eller äggprotein, kontakta tillverkaren), E1105 (finns enbart i utländska ostar)

Ovo betyder ägg.

MPR-VACCINATION: har vaccinet odlats i ägg. Om ni har mycket allergiskt barn så rådfråga läkare innan ni vaccinerar.

Läs mer på www.allergisidan.com och
    www.allergimat.com. Där finns även recet!
    Recept finns även på www.tasteline.com
    www.mjolkfri.com finns info och dissuktionsforum för äggallergi.

Allergitråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m27054465.html
    Mjölkallergi hos bäbisar: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m26802121.html
    Mjölkallergi hos småbarn och vuxna: www.familjeliv.se/Forum-11-258/m26994426.html

Bak/fika/godisrecepttråd för allergiker:
    beta.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html

Matrecept tråd för allergiker:
    beta.familjeliv.se/Forum-5-72/m27146750.html

ÄGGERSÄTTNING skrivs det om i inlägg nr 1

• Svar på tråden Äggallergi-tråden: del 6
  • Blå Flygare

Äggersättning (1 ägg) till mjuka kakor (max två ägg kan bytas ut):
    -Koka upp 1 dl vatten med 1 msk hela linfrön. Låt svalna o sila sedan av. Använd ?vattnet? (gelen).
    -Värm 2 dl vatten med 1½ tsk fiberhusk under omrörning.
    -1 tsk bakpulver. Tänk på att för mycket bakpulver ger smak, så ersätt inte för många ägg med bakpulver.
    -NoEgg (vanlig butik)
    -Loprofin (apoteket, är egentligen inte avsett för äggallergiker utan för njursjuka som behöver proteinreducerad kost)

Ersättning för ägg i gratänger och lådor:
    1 del mjölkpulver och 2 delar vatten
    Om man inte tål mjölk : 2 delar sojamjölk och 1 del vatten

Färser och köttbullar:
    Använd 1 mosad kokt potatis eller potatismospulver. Andra alternativ är att tillsätta 1 tsk potatismjöl eller majsstärkelse.

Bullar:
    Pensla med sockerlösning, mjölk, honungsvatten, juice, kokosmjölk, sirap eller smält smör.

Matbröd:
    Pensla med vatten, olja, filmjölk eller mjölk.

• Blå Flygare

Får lägga in denna länken här så sidan får lite fler träffar

www.nogg.se/blogg.asp

Detta är de jag själv är riktigt nöjd med. (har alltså inte kommit på recepten själv, utan bara sparat de jag tycker är bättre än de flesta andra) Här på FL spar jag ju allt, så här i bloggen är recepten av mer blandad kvalitet.

• Blå Flygare

Twixie: Sånt är inte acceptabelt! De ska ha meddelat köket som tillagar maten, och där ska de läsa innehållet på ALLT. Annars funkar det inte. Personalen ute på avdelningen kan inte gissa sig till vad som finns i maten.

• Blå Flygare

Dalkulla: Här sitter alltid en personal bredvid S när hon äter så inte hon tar från någon annan eller någon bjuder henne. Och så är de noga att hålla rent alla barnen händer och byter kläder om någon t.ex. spiller lite mjölk på sig. Och golven sopas efter varje mål. Det funkar bra!

• Blå Flygare

Dalkulla: Ja, fy det är inte lätt. Man vill att de ska äta samma, men samtidigt så blir det lurigt när man inte kan se skillnaden på maten. Pensling med ägg, så onödligt eg. Om man ska göra en utan, varför inte göra alla utan?? Men så tänker de aldrig på dagis, det är det allergiska barnet som ska anpassa sig, aldrig de andra. Jag föreslog att dagis enbart skulla ta in mjölkfritt bröd, för då slipper man mycket av bekymret med smulor, och de flesta bröd är ju utan mjölk ändå. Då slipper personalen läsa på brödet varje gång och riskera ta fel. Men nej, det gick absolut inte, de andra barnen skulle inte behöva anpassa sin kost efter S.

• Blå Flygare

Nu har jag testat plamir (?) äggfri majonäs. Stämmer att den smakade starkt av ättikan, men det funkade fin-fint till det jag hade den till, bara minska lite på mängden och så extra avocado som dämpade lite.
    Ska testa det i iMaten nästa gång när det eg. ska vara creme fraiche.

• Blå Flygare

Mirakel: Fösta inlägget står det hur man gör ett ägg av linfrö. Är det inte bara att göra efter vanligt recept med det? Om du inte hittar receptet du letar efter.

• Blå Flygare

OJT: Pricktest för mat är väldigt osäkra, men jag tror att pricktest för pälsdjur är mycket bättre (fast kanske först när de är lite äldre) Är han 5 mån eller 5 år? Du skrev olika.
    Själv får jag astma mm när jag är nära katt. Eller snarae fick. Vet inte om det är graviditeten mest eller mjölkfritt som får mig att tolerera djur bättre. Nu kan jag vara vid katt och det är halt ok, men som det var innan gjorde det ingen skillnad om katten var ute och det var nydamsuget. lika illa ändå. Och om jag tålde en katt första gången jag besökte den så blev jag lite allergisk andra gången, och tredje gången svårt astmaanfall.

Ni kan inte "låna bort" hunden en vecka eller två och bara träffa den utomhus under tiden? Det måste ju vara säkrare test än att ha den i ett annat rum bara.

När s reagerade på mjölk var det svårt att härleda, för det är ju lite i det mesta och ibland kom reaktionen snabbt och ibland mer långsamt. Men med mjölken borta var det inte så svårt att hitta ägg. Och definitivt inte andra reaktioner som magont vid vitlök och äpple, t.ex.

• Blå Flygare

18-mån-vaccinet innehåller en metall - aluminium är jag rätt säker på. Om man reagerar mot det (svullet och ömt länge efter) så kan det bero på metallen. Och då kan man sen inte använda alla typer av deos. S's kusin reagerade på det och fick t.o.m. ut på patientförsäkring på det för han hade ont så länge efteråt.

Svar på tråden Äggallergi-tråden: del 6