Inlägg från: Blå Flygare |Visa alla inlägg
  • Blå Flygare

Äggallergi-tråden: del 6

Kasi. Testade ni mot havre? Spannmålsallergier håller ofta ihop (sprecis som mjölk och soja, ägg o fisk osv) och ofta byter man ju ut mjölk mot havre. Det finns även risdryck så det kan vara värt att testa istället om ni använder ersättningsprodukter.
    Sen kan ju eksem förvärras av andra saker som vädret, t.ex. När det är kallt och klart blir det väldigt torrt. Eksem går inte alltid bort av sig självt, man kan behöva smörja med en mild kortisonkräm för att få bort det även efter att man tagit bort allergenet som först gav eksemet.

• Blå Flygare

elegi: Håller tummarna! Jag jublade för snabbt i somras, men det positiva var att nu vet HUR hon reagerr på ägg och på vilka mänder. Men om det gått så bra så länge och sen med så mycket så låter det ju lugnt

• Blå Flygare

Kavat: Min dotter ville heller inte smaka sockerkaka eller pannkakor när vi skulle provocera. Men när det är äggfritt smakar hon gärna, särskilt pannkakor! Så det kliar säkert i munnen aller så.

• Blå Flygare

Aros: Ett allergiprov kan aldrig ge utslag innan man först utsatts för allergenet oavsett om man sen kommer utveckla allergi eller ej. Det är först när man utsätts för det som man kan blida antikroppar emot det, och sen efter det reagera. Men det kan räcka med det som kommer över i bröstmjölken för att en allergi ska utvecklas.

• Blå Flygare

Aros: Jag har fått för mig tvärt om, att om man undviker det helt så ÖKAR risken för allergi. Det hände ju när man rekommendeade att barn under 1 år inte skulle äta ägg eller fisk. Då blev det fler barn under de åren med de allergierna. Så jag kommer inte undvika ägg under amningen, annat än första månaden för då räcker livet som det är utan ev. magsmärtor av allergener.

• Blå Flygare

planerar: Projektet består i att alltid läsa alla innehållsförteckningar, på ALLT. I TS står det vad de olika namnen på ägg är, och de är ju inte fasligt många ändå. I mat finns det inte så mycket ägg. Mest i majonäser och andra såser, färsk pasta och "fin" pasta, vissa färsrätter o dyl. Och paj och pannkakor naturligtvis. Sällan, sällan i bröd. Sen finns det i mycket bakat, ffa mjuka bröd.
    Men det finns ersättningsprodukter (läs första inlägget på första sidan) och bra recept utan, t.o.m. på pannkakor!

Man ska vara försiktig med att låta baret komma i kontkat med ägg, och att hålla isär maten så den inte kontamineras av mat MED ägg i. Är de väldigt känsliga så reagerar de ju på luftburet allergen (när man kläcker ett ägg eller vispar det). Men de flesta är inte så känsliga utan det räcker med att man tänker på hur man lagar o förvarar maten.

• Blå Flygare

Malwa: Min dotter får magont, som främs visar med att hon är kinkig på kvällar, inte vill sova och skriker på nätterna. Dessutom kräktes hon som bäbis, men inte mycket mer än att man kunde tro det var magmunnen. Nu när hon är lite större kräks hon inte, men hon får lite utslag på magen istället. Men det tydligaste symtomet är matvägran: det är j-gt svårt att lura i henne något med ägg i. En liten bit, sen är det stopp

Symtomen vid allergi kan variera mycket.

Varför gjorde ni pricktest om ni inte misstänker någon allergi?

Sojalecitin är gjort på soja, innehåller inget ägg. I TS står alla namn på ägg. Om det står något sammansatt i innehållsförteckningen ska det framgå om det ingår ägg, men det är inget man kan lite hundra på från alla livsmedelsproducenter.

• Blå Flygare

planerar: Äggviteämne betyder protein. Det behöver alltså alls inte komma ifrån ägg för att vara äggviteämne. Förr gjorde man ägglecitin, men numera tillverkas inte det, det är för dyrt. Nu gör man sojalecitin istället, och är som namnet säger gjort på soja. Jag har aldrig sett "lecitin" utskrivet i en innehållsförteckning, bara sojalecitin eller solroslecitin. om det bara skulle stå "lecitin" vet jag inte om jag skulle våga ge eller ej.

• Blå Flygare

Malwa: Glömde. Skala får man bara på blodprov. Vid pricktest så noterar de istället stl (mäter eller ritar av) och jämför sen till nästa gång. Tror inte man kan jämföra det resultatet mellan olika personer så som man kan vid blodprov.

• Blå Flygare

kasi: Det kan ju räcka med att kläcka ägg för att de ska bli dåliga Så det kan gott vara det. Jag tycker de bästa pannkakorna är de man använder linfröavkok i.
    NoEgg är tänkt att man ska kunna byta rakt av, men jag har inte lyckats något vidare. Har nog använt recept med för många ägg i från början.

Svar på tråden Äggallergi-tråden: del 6