70-tals mat!!!
Vill ha enkla o snabba recept på mat från 70-talet.. Någon som har.???
Gärna fest mat.....
Vill ha enkla o snabba recept på mat från 70-talet.. Någon som har.???
Gärna fest mat.....
puffar upp tråden,
flygande jakob????
70-talet var det mycket fonduer man doppar grönsaker,brödbitar,det finns ostfondue att köpa i de flesta butiker... kan vara roligt som en aptit retare innan den stora middagen... något du kan göra är att fråga någon i famlijen din mamma eller moster/faster beronende vad du har om de har några gamla kokböcker... ofta finns det många recept i dem...
Tack för svaren,,, glömde o skriva... ska ha en 70-talsfest med ca58 st gäster...
Scampi indiana vet jag att man åt mycket på 70-talet, eller mina föräldrar gjorde det i alla fall
Recept
skalade räkor,(eller kräftstjärtar, scampi)
purjolök
grönpaprika
chilisås
lite cayennepeppar
curry
salt, peppar
grädde
Strimla purjolöken och tärna paprikan. Fräs curry och cayennepeppar i en stekpanna häll sedan i purjon och paprikan och stek till det blir mjukt. Häll i grädden och chilisås smaka av med slat och peppar. Ha till sist i räkorna. Låt inte puttra för länge då blir räkorna sega.
servera med ris, sallad och bröd
Det lät gott!!
Chili con carne och Smörgåstårta är ju väldigt mycket 70 tal.
räkcoctail? päronhalvor med after eight uppe på, grytor, typ linsgryta
Skulle också säga räkcoctails och mycket grytor. En gryta som är kanonbra till många personer är en sk Portergryta, super gott om den görs någon dag innan så alla smaker tränger in i köttet.
crepes är 70-tal för mig. pannkakor med olika fyllningar som man rullar ihop och strör ost över och så in i ugnen.
Nasi Goreng
Fransk löksoppa