70-tals mat!!!
Vill ha enkla o snabba recept på mat från 70-talet.. Någon som har.???
Gärna fest mat.....
Vill ha enkla o snabba recept på mat från 70-talet.. Någon som har.???
Gärna fest mat.....
Fondue, päron med after eight, räkcocktail, varma mackor, Glace au four... /0-tal för mig!
tipsar om www.aftonbladet.se/matvin/article354238.ab om du inte redan varit där!
Chicken a la King
Moussaka, fläskfilé med banan och curry. Eller varför inte bara fläskkotlett med bea och potatismos?
Vi bjöd på en härligt nostalgisk middag i helgen, misstänker starkt att den kan kvala in som 70-talsmat!
Africana: Fläskfilé som steks med curry och sen häller man på grädde till sås. Serveras med små skålar med mandariner, bananskivor, jordnötter m.m.
Efterrrätt: Chokladpudding med vaniljsås
Det var GOTT!!!
Kan tillägga att Africanan ju är väldigt enkel att laga men ändå ger rätt mycket festkänsla med alla olika tillbehör. Ju mer desto bättre! (Vi hade förutom det jag skrev ovan ananas, oliver, cocktailtomater och sallad.) Serveras med ris.
Från min mamma har jag fått recceptet Grönpepparbiff. Gott och lätt att göra. Fläskfile vispgrädde grönpeppar colemanssenap soya servera till ris och isbergsallad
scampi indiana var jätte gott!!
Lägger i favoriter. Ser att det finns en del bra tips här.
Raclette!
Jag tror Bouef Bourguignonne var poppis på sjuttiotalet. Även skinka på risbädd tror jag är en 70-talsrätt. Relativt lätt att laga till många!
Åhhh vad mycke gott.... o massa bra tips... Tackar alla...
Jag har en ica-förlagens kokbok som gavs ut på 70-talet. Många typiska 70-talsrätter där... Hmmm... Låt mig tänka lite!
Åtekommwer strax!
Typiska 70-talsrätter enligt kokbok utgiven 1976:
Räkcoctail i glas
Kall musseltalrik med tomter, kokt ägg kokt skivad potatis oc sverta oliver med vinägrettdressing.
ostfondue
ostsufflé
Fransk omelettte med fyllning av ansjovis, kapris och hackad gul lök.
Falkorv på spenatbädd
korv stroganoff
Plankstek
entrecote med bearnasissås och pommes
kyckling i romargryra (Römertopf)
Schnitzlar
Spagetti bolognaise
Spagetti carbonara
hemagjord pizza
Borstij
Nikkaluoktasoppa
Succelåda (recept senästa inlägg)
Succélåda med krabba
Koka det antal portioner ris som rätten ska räcka åt i spadet från 1-2 burkar sparris i bitar och en burk krabbkött
(och fyll upp med vatten om spadet inte blir nog)
När riset är kokt blanda i två tsk currypulver och rör i krbbköttet och sparrisen.
Bred ut i en ugnsfast form.
Blanda 1 dl majonäs med två hårt vispade äggvitor och 1 msk dijonsenap och bred blandningen över riset.
Gratinera i ugn i 225 grader tills täcket börjar få fin gyllengul färg.
Flygande jacob
Entrévåfflor med rom och gräddfil
Kassler i ugn med ananas och currysås
Minestronesoppa
annca: ååå tackar för alla dina tips... :)
Men åhhh! Jag vill också bjuda på 70-talsmiddag! Har ett set helt fantastiska gamla brunmönstrade tallrikar som jag tjatade till mig av min far *S*
Liiite OT: Scampi Indiana har jag i min receptpärm men då heter den Billans räkgryta... Kul att det byggde på ett "riktigt" recept *S*
70tals mat är ju min grej, så mkt gott!!!
Är inte Hawaiikassler rätt 70-tal? Kasslerskivor med ananasskivor och ost på som gratineras i ugnen. Serveras med ris.
Jo, men inte så smalt. mycket "fläskkött + söt frukt + ost/grädde-rätter"...