• Molnet

Finns det fler vars katter dricker mycket vatten?

Min katt har alltid varit väldigt förtjust i vatten och kan dricka massor!
    Jag har aldrig mätt exakt hur mycket men skulle tippa på åtminstonne 1 kanske 1,5 dl/dag.

Hon mår bra i övrigt, men ingen annan katt jag känner dricker så här mycket vatten. Blir lite orolig över att det kanske är något fel

• Svar på tråden Finns det fler vars katter dricker mycket vatten?
  • Tumbling down

Jag har läst nån stans att om katten börjar dricka mycket så kan det vara så att den fått problem med njurarna. Tycker du borde ringa en veterinär och fråga..

• sheeba

Min katt dricker nog också så där ca 1 dl. kanske mer.
    har aldrig tänkt på att det skulle vara någonting som är fel.

Har den gjort det länge?
    Är den gammal?

Jag tänker på min ena katt jag hade inna, tyvärr så finns inte han mer.
    Han fick problem med sina njurar och drack mycket vatten han var 5 år då.

Nu behöver det ju inte vara detta som din katt har.

Hoppas du får bättre svar.

• Molnet

Alltså hon har itne börjat med det nu, hon har alltid gillat att dricka vatten. Jag nämnde det för veterinären när hon fortfarande var liten (hon är 3 år nu) men hon tyckte itne det var något konstigt då..

• sheeba

Jag tror inte att det ska vara någon fara då.

Om hon skulle haft problem med sina njurar så skulle hon fått feber diaree´ Och varit slö.
    Men ring och rådfråga.

• Molnet

Hon är ju frisk annars, lekfull och så men jag har alltid haft den funderingen. Kanske skulle ringa och kolla ändå..

• sheeba

Gör det försäkerhetsskull.
    Våran katt blev rätt så sjuk så han blev inlaggd i några dagar med dropp och medicin.
    Vi vet inte hur länge han hade haft det då för det är ju inget som kommer bara över en natt.

De dom gör då när de kollar är att ta blodprover som ni får svar på sedan.
    Det finns ett speciellt foder för katter med njurproblem, vi fick det och alla värden blev bra.

• Champagne

Ja, ring och be att få kolla upp henne hos veterinären. Vår katt dog då njurarna slutat fungera. Hon drack mycket vatten. Hon var 5 år gammal, och det var en kronisk sjukdom. Hon hade alltså haft den i hela sitt liv.

Vill absolut inte skrämma upp dig , men jag tycker nog att du ska kolla upp henne. Så är du på den säkra sidan...

Kram!!

• Knyttet och K

Jag har haft en hund med njurfel. Han drack enorma mängder vatten men var dessutom trött, orkeslös, hade problem med magen, dålig päls, mager etc.
    Nu har jag aldrig haft katt, men jag tycker inte att 1-1,5 dl låter mycket.
    Hur mycket räknar man att de ska dricka?
    Är du orolig, ring en vet och fråga.

• Molnet

sheeba och sunflower, tack för era svar. Några frågor:

Kollade de upp det genom ett blodprov bara?

Hade era katter andra symptom på det förutom att dricka mycket?

KOm det plötsligt eller hade de druckit mycket vatten JÄMT?

• stoltmamma

Vad ger du din katt för mat??
    Min katt drack mycket vatten.. å jag tog han till en vetrinär som frågade om fodret å så.. Jag bytte till royal kanin.. å allt blev mkt bättre..
    vetrinären sa att dom här vanliga märkena som whiskas, friskes å allt vad dom nu heter bara tär på deras njurar.. att den maten inte har nån näring..
    Så jag tycker du ska kontakta en vetrinär å höra med dom.. Hur gammal är din katt?

Svar på tråden Finns det fler vars katter dricker mycket vatten?