• Molnet

Finns det fler vars katter dricker mycket vatten?

Min katt har alltid varit väldigt förtjust i vatten och kan dricka massor!
    Jag har aldrig mätt exakt hur mycket men skulle tippa på åtminstonne 1 kanske 1,5 dl/dag.

Hon mår bra i övrigt, men ingen annan katt jag känner dricker så här mycket vatten. Blir lite orolig över att det kanske är något fel

• Svar på tråden Finns det fler vars katter dricker mycket vatten?
  • Molnet

giz, blä !

Kan det kolla upp med ett blodprov? Söver de ner katten för att ta det?

• Molnet

milimina

Ja min katt kissar också väldigt mycket!

Nu inbillar jag mig att hon verkar slöare än vanligt också..

• sheeba

nej de söver inte, de rakar lite på frambenet också sätter de ett band som stasar blodet. sedan så sticker de.

Ja och detta synd på blod prov de kollar njurvärdet på det viset.

• E l l a

Min katt dricker mycket och har gjort det länge nu, sedan vi gick över helt till torrfoder. Han dricker säkert i alla fall 1 dl vatten om dagen...
    Jag frågade veterinären om det en gång när vi var där för prover osv ( har haft problem med urinsten tidigare) och hon sa att det var helt ok, tom bra att han dricker så och att en katt ska dricka 1-1,5 dl vätska om dagen (är lite osäker på siffran men det låg däromkring). Vi gjorde ju prover osv också då och allt är ok...

Men visst, man blev ju lite förvånad då han tidigare ej brytt sig om vattenskålen...

• giz

molnet: hahaha tur att katterna tycker det e gott iaf

• Ansapansa

katter ska dricka mycket när dom äter torrfoder, eftersom det inte finns lika mycket vatten i torrfoder som i blötfoder.
    jag tror i torrfoder ligger det på 5-10% vatten och i blöttfoder 70-80% så det skiljer sig väldigt mycket.

så länge katten inte verkar må dåligt, te x trött,går ner/går upp i vikt fort,vill inte äta,feber,kissar lite/mycket mm mm tycker jag att du kan ringa en vet. och fråga om du är orolig men jag tror inte att det är något.
    min katt, en kastrerad Norsk Skogkatt kille på 1½ år och han dricker ca 2-2½ dl varje dag.
    han äter bara torrfoder från RC.

• Molnet

Ansapansa, OJ! Vad mycket han dricker. Ja det skulle egentligen inte förvåna mig heller om min katt drack så pass mycket. Jag tycker hon hänger vid vattenskålen jämt.

Vad skönt att man inte är ensam om en vattengalen katt ialla fall. Har nämligen aldrig hört det förut utan snarare tvärtom att katter inte är så förtjusta i vatten..

Känns ändå tryggast att ringa veten och höra efter. Fast de vill ju alltid att man ska komma in om man är orolig!

• giz

var tvungen att ta fram vår gammla kattvattenskål (har inte katt längre) den rymmer 4dl och det gick en sån om dagen.....visst det var en hona och hon drack mer då hon löpte men som oftast fyllde jag upp den på kvällarna å då var det bara lite på botten kvar.

• Molnet

giz, vad skönt att höra! Och hon var frisk?

• martinii

vet inte om 1dl är så där jättemycket för en katt?? men om du tycker att hon dricker för mycket så gå iväg till veterinären. hon kan ha problem med njurarna eller något liknande.. hade en hona som drack kopiösa mängder och det var pga livmoderinflammation. så du bör definitivt kolla upp det, för att vara på den säkra sidan.

Svar på tråden Finns det fler vars katter dricker mycket vatten?