Inlägg från: Molnet |Visa alla inlägg
  • Molnet

Finns det fler vars katter dricker mycket vatten?

Min katt har alltid varit väldigt förtjust i vatten och kan dricka massor!
    Jag har aldrig mätt exakt hur mycket men skulle tippa på åtminstonne 1 kanske 1,5 dl/dag.

Hon mår bra i övrigt, men ingen annan katt jag känner dricker så här mycket vatten. Blir lite orolig över att det kanske är något fel

• Svar på tråden Finns det fler vars katter dricker mycket vatten?
  • Molnet

Alltså hon har itne börjat med det nu, hon har alltid gillat att dricka vatten. Jag nämnde det för veterinären när hon fortfarande var liten (hon är 3 år nu) men hon tyckte itne det var något konstigt då..

• Molnet

Hon är ju frisk annars, lekfull och så men jag har alltid haft den funderingen. Kanske skulle ringa och kolla ändå..

• Molnet

sheeba och sunflower, tack för era svar. Några frågor:

Kollade de upp det genom ett blodprov bara?

Hade era katter andra symptom på det förutom att dricka mycket?

KOm det plötsligt eller hade de druckit mycket vatten JÄMT?

• Molnet

sunflower hade hon alltid druckit mycket vatten alltså sen hon var liten?

stoltmamma
    hon äter royal canin. Hon är nästan 3 år.

• Molnet

sheeba
    min katt hamnade också i ett sådant tillstånd för ett tag sen. Jag kom hem från jobbet och då var hon helt apatisk och hade dreglat ner sig och var dyngblöt på hakan och framsidan, tassarna också. Dreglade ett bra tag till men jag trodde adlrig att det var någon fara, för hon återhämtade sig efter ett dygn och mådde bra igen.

Jag hade åkt in med henne men jag misstänkte att hon hade satt hår/hårboll i halsen för det låt slem med hår i på golvet. Ska tillägas att hon är perser och sätter ofta sitt skägg i halsen

Men nu blri jag ju oroligt..

• Molnet

stoltmamma, nä hon luktar som vanligt om munnen och som sagt detta är inget nytt eller annorlunda tillstånd utan hon har jämt druckit massa vatten.

• Molnet

giz, blä !

Kan det kolla upp med ett blodprov? Söver de ner katten för att ta det?

• Molnet

milimina

Ja min katt kissar också väldigt mycket!

Nu inbillar jag mig att hon verkar slöare än vanligt också..

• Molnet

Ansapansa, OJ! Vad mycket han dricker. Ja det skulle egentligen inte förvåna mig heller om min katt drack så pass mycket. Jag tycker hon hänger vid vattenskålen jämt.

Vad skönt att man inte är ensam om en vattengalen katt ialla fall. Har nämligen aldrig hört det förut utan snarare tvärtom att katter inte är så förtjusta i vatten..

Känns ändå tryggast att ringa veten och höra efter. Fast de vill ju alltid att man ska komma in om man är orolig!

• Molnet

giz, vad skönt att höra! Och hon var frisk?

• Molnet

Av era svar att döma är min katt antingen dödssjuk eller frisk som en nötkärna.. Bäst att kolla med veten ändå.

• Molnet

Norea, hade den alltid druckit mycket eller började hon plötsligt?

• Molnet

Jasså? Men så säger ju de flesta..?

• Molnet

Nej visserligen, men jag tror kanske att man menar att tex blötfoder innehåller mer vatten och att katten kan tillgodogöra sig den vätskan, som den inte kan göra med torrfoder och därför kompenserar det med att dricka mer istället.

Svar på tråden Finns det fler vars katter dricker mycket vatten?