• Leiben

Någon som gjort/gör IVF och är svårstimulerad?

hej!

jag fick bara 2 äggblåsor nu vid första vul efter 150 puregon så jag fick abryta behandlingen, inget äp och det kändes tungt. det var mitt första ivf och nu är jag orolig att det ska vara svårt. Jag frågade henne om det var det här som kallas svårstimulerad och det ville hon inte riktigt kalla det eftesom det var första försöket. Nu har jag frågor.

1. VArför inte bara fortsätta med sprutandet några dagar till med höjd dos? Är det för att de två som fanns var stora som hon sa?

2. Märker de inte på blodprovet de tog 3 dagar innan hur hormonvärderna ser ut och kan korrigera med höjd dos?

3. Kommer det alltid vara färre ägg för mig?

4. Vad är alternativen om man får få ägg?

• Leiben

Mamma till viljestark dotter skrev 2008-01-18 22:11:37 följande:

Håller på med mitt första IVF-försök och började spruta med Puregon 150 IE den 9/1. Gjorde vul igår som visade två äggblåsor på 8 mm och en på 10 mm på vänster sida, höger sida hittade inte doktorn... Fick höja dosen till 200 IE och nytt vul på måndag.Finns det fler som är svårstimulerade? Hur höga doser har ni varit tvungna att ta? Hur många äggblåsor har blivit tillräckligt stora? Är livrädd att jag inte ska komma ens så långt som till ÄP. Hur länge kan man fortsätta spruta innan man måste avbryta behandlingen och börja om?
    Hoppas du får fortsätta till äp. jag undrar dock varför du får fortsätta spruta men inte jag. Jag började spruta 10/1 och jag hade ju också bara två äggblåsor men jag vet inte storleken på dem.

Finns det liksom en maxstorlek som inte är bra att överskrida.
  • Leiben

VAd bra att du fick ut så många ägg i alla fall. 60 småblåsor!!?? Hur många är medel? Jag är helt ny åp det här och fattar inget om ägg och blåsor och anlag och storlek.
    Lycka, lycka, lýcka till med det fina i magen!

• Leiben

Mamma till viljestark dotter skrev 2008-01-20 18:20:58 följande:

lilla hönan - jag har också pco men är tydligen svårstimulerad ändå... Är så orolig inför imorgon...
    Hoppas att allt går bra för dig? Ska hålla tummarna. Vilken tid är det du ska dit?
  • Leiben
    tickan skrev 2008-01-20 18:25:25 följande:
    Leiben: De vill förstås försöka skapa så goda förutsättningar för dig innan ett äggplock, dvs så många äggblåsor som möjligt av samma storlek. Du kan mycket väl få fler ägg med högre startdos, det kommer du säkert att få prova nästa gång. Jag förstår att det är tungt att avbryta (jag befarar att det kan hända mig i veckan som kommer och jag ligger redan på maxdos) men samtidigt är det ju bra att du inte slösat bort ett gratisförsök (eller betalar du själv?).
    Hoppas att du inte behöver avbryta tickan. det skulle vara för tråkigt! Jag betalar själv i väntan på gratisförsök men jag tror inte den här omgången räknas. måste kolla upp det. jag undrar ändå vad svårstimulering beror på. jag har inga problem med äl i vanlig menscykel.
Svar på tråden Någon som gjort/gör IVF och är svårstimulerad?