• Sotlugg

Clearblue ägglossningstest

Hej Singer!

Jag kom med som "testpilot" i Clearblues undersökning och skall börja testa deras digitala Äl-test efter nästa mens. Jag och min man var först tveksamma till om vi skulle tacka ja, men har bestämt oss för att testa - Så länge som vi inte känner någon negativ press av det vill säga. Du kan läsa mer om vårt resonemang i min dagbok, om du vill. ("Gratis ÄL-test")

Eftersom jag själv inte har testat med dem tidigare har jag inga erfarenheter att dela med mig av. Men jag har en egen fråga och jag hoppas att det är ok, att jag ställer den i din tråd...

Det står i anvisningarna att man kan testa med morgonurinen, vilket jag tycker är lite konstigt eftersom jag dels har läst att LH bildas först under dagen och dels har läst att LH kan vara alltför koncentrerat i morgonurinen och därmed ge ett felaktigt utslag. Alla de här faktabitarna tillsammans är motsägelsefulla och gör mig minst sagt förvirrad... Testar ni andra med morgonurinen?

• Sotlugg

Ebben: I mina anvisningar står det att man kan testa när som helst på dygnet och att många kvinnor väljer att testa direkt på morgonen. Knepigt att det stod annorlunda för dig. Man blir inte klok på det här..

Minimalla: Vad kul att du fick ett utslag första gången du testade. Jag får väl helt enkelt lita på anvisningarna. Känns ganska skönt att kunna testa på morgonen eftersom man annars måste hålla sig i fyra timmar och helst inte dricka någonting under den tiden. Blir bara lite nojjig att testen skall visa fel, eftersom man får ta del av så motsägelsefulla fakta...

Ber Singer om ursäkt för att jag har tagit plats i tråden med min fråga.

• Sotlugg

KidA: Testresultatet för dig säger ingenting mer än att du inte har ÄL nu. Om du fick utslag i torsdags innebär det att du hade ÄL kring fredag lördag. Ni hade alltså sex vid rätt tidpunkt! Det finns en möjlighet att ÄL-testen KAN ge utslag vid en graviditet, men skall inte användas som grav.test.

Främst: Om ditt ägg blev befruktat i lördags fäster det inte i din livmoder förrän tidigast fredag... och det är först då som din kropp bildar HCG. Vänta till din beräknade mens innan du ger upp hoppet om att vara gravid. Du kan ju i denna stund ha ett befruktat ägg som letar sig ner mot livmodern... *Håller tummen för dig*

• Sotlugg

Lycka till Singer!!
    Hur lång cykel brukar du ha?

Kommer fortsätta att följa den här tråden, så skriv gärna och berätta hur det går för er!

• Sotlugg

Jag kommer också testa från morgonen i nästa cykel! Fick fullt utslag i söndags, så nu är det ganska precis en månad bort för oss... Tills vi startar vill säga.

• Sotlugg

Babygurl; ÄL-testen mäter stegringen av LH (ägglossningshormonet). Hos vissa varar den längre än under ett dygn och testen kan därför visa fullt utslag två dagar i rad. När ägget har släppt sjunker LH snabbt och testet visar negativt igen. Hoppas att du blev lite klokare nu.

Svar på tråden Clearblue ägglossningstest