• Singer73

Clearblue ägglossningstest

Hejsan alla och trevlig 1:a maj!

Undrar om någon använt Clearblue digitala gravtest och blivit gravid? I så fall, några tips? Eller någon som har andra erfarenheter av dem?

Eller är det kanske bättre att köra utan och hoppas på det bästa? Vad tycker ni?

• Svar på tråden Clearblue ägglossningstest
  • Sotlugg

Hej Singer!

Jag kom med som "testpilot" i Clearblues undersökning och skall börja testa deras digitala Äl-test efter nästa mens. Jag och min man var först tveksamma till om vi skulle tacka ja, men har bestämt oss för att testa - Så länge som vi inte känner någon negativ press av det vill säga. Du kan läsa mer om vårt resonemang i min dagbok, om du vill. ("Gratis ÄL-test")

Eftersom jag själv inte har testat med dem tidigare har jag inga erfarenheter att dela med mig av. Men jag har en egen fråga och jag hoppas att det är ok, att jag ställer den i din tråd...

Det står i anvisningarna att man kan testa med morgonurinen, vilket jag tycker är lite konstigt eftersom jag dels har läst att LH bildas först under dagen och dels har läst att LH kan vara alltför koncentrerat i morgonurinen och därmed ge ett felaktigt utslag. Alla de här faktabitarna tillsammans är motsägelsefulla och gör mig minst sagt förvirrad... Testar ni andra med morgonurinen?

• ebben

Jag har testat o det är inte länge sen,då stod det att man ej skulle testa på morgonen!?

• Minimalla

Så som jag har förstått det är cb:s digitala test det ända äl-test som man kan använda morgonurin. Jag testade själv postitivt med det digitala testet i fredags, det var första gången jag använde ett äl-test. Då använde jag inte morgonurinen utan väntade fyra timmar. Dagen efter använde jag morgonurinet, då fick jag neg utslag. Tror att min äl började redan i torsdags men då hade jag inte börjat testa. Om det var så att LH var mer koncentrerat på morgonen borde inte jag ha fått utslag igår också då, eller vad tror ni?

• Sotlugg

Ebben: I mina anvisningar står det att man kan testa när som helst på dygnet och att många kvinnor väljer att testa direkt på morgonen. Knepigt att det stod annorlunda för dig. Man blir inte klok på det här..

Minimalla: Vad kul att du fick ett utslag första gången du testade. Jag får väl helt enkelt lita på anvisningarna. Känns ganska skönt att kunna testa på morgonen eftersom man annars måste hålla sig i fyra timmar och helst inte dricka någonting under den tiden. Blir bara lite nojjig att testen skall visa fel, eftersom man får ta del av så motsägelsefulla fakta...

Ber Singer om ursäkt för att jag har tagit plats i tråden med min fråga.

• hot fuss

jag är oxå med i CBs undersökning och testade mig i torsdags med ÄLtestet. Fick fullt utslag och hade sex både då och dagen efter. Nu testade jag igen eftersom jag tycker jag ff känner mig uppblåst i livmodern osv. Men fick då inget utslag. Folk har ju sagt här på FL att de kunnat se på ÄLtestet att de är gravida. Att jag inte får ngt utslag nu, beror det på att jag inte blivit gravid än?

• Minimalla

kidA--- om du hade äl i torsdags tror jag att det är alldeles för tidigt att se på både äl-och gravtest om du är gravid. Du får nog avvakta ett tag. Hoppas det går vägen!

• Sotlugg

KidA: Testresultatet för dig säger ingenting mer än att du inte har ÄL nu. Om du fick utslag i torsdags innebär det att du hade ÄL kring fredag lördag. Ni hade alltså sex vid rätt tidpunkt! Det finns en möjlighet att ÄL-testen KAN ge utslag vid en graviditet, men skall inte användas som grav.test.

Främst: Om ditt ägg blev befruktat i lördags fäster det inte i din livmoder förrän tidigast fredag... och det är först då som din kropp bildar HCG. Vänta till din beräknade mens innan du ger upp hoppet om att vara gravid. Du kan ju i denna stund ha ett befruktat ägg som letar sig ner mot livmodern... *Håller tummen för dig*

• Minimalla

Singer73--- jag rekommenderar cb:s digitala test, de är väldigt lätta att läsa av, det blir inga tolkningsfel. Jag har iofs inte testat några andra, men det verkar lite bökigt att avgöra hur pass starkt ett streck är. Med cb får du en snygg digital kurva om du har äl, och enbart en halv kurva om du inte har det. Jag vet inte om det verkligen är nödvändigt att använda äl-test överhuvudtaget. Vi är inne på vårt fjärde försök och det kändes lite spännande att använda äl-test för att få lite koll på hur just min kropp funkar. Det visade sig att jag hade äl ca 4 dagar tidigare än vad jag trodde.

• hot fuss

åh det där lät bra. jag håller oxå tummarna för mig :)
    jag vill vill vill verkligen ha en bebis till.
    o nu ska vi gifta oss o allt bara är sååå rätt.
    jag har bra jobb. sambon fick fast jobb.
    allt ordnar sig liksom.
    jag kommer bli galen om jag måste vänta.

Svar på tråden Clearblue ägglossningstest