Hjälp! Trapprenovering...
Vi har slitit bort plastmattan som låg på trappstegen och nu är det ett lager med lim och lite "papp" kvar...någon som renoverat sin trapp och vet något bra trick att få bort detta????
Vi har slitit bort plastmattan som låg på trappstegen och nu är det ett lager med lim och lite "papp" kvar...någon som renoverat sin trapp och vet något bra trick att få bort detta????
Skrapa...
Kanske det är enklare om man värmer lite först men då är ju risken att det smälter.
Nä, tyvärr tror jag det är skrapa manuellt först och sedan slipa.
Jag har just nu köpt en pensel och limtvätt plus att jag har en färgskrapa som inte alls funkar bra. Så då har jag fått använt en liten kniv och skrapa bort med..men det tar juh en J*kla tid!
Alltså en flaska med pensel och limtvätt...
Jag tror att tid är det som behövs.
OK, jag är ju låååångt ifrån ett proffs men det brukar ju vara så att ska man ha bort ngt så är det bara ihärdighet som gäller.
Kanske idé att skaffa en bra skrapa med utbytbara blad?
Hittade detta: forum.byggahus.se/golv/30190-limtvaett.html
Och så läste jag att om det är trä under så är limtvätt inte att rekommendera för det löser upp eller vad det nu var. Prova på litet ställe.
Och så stod det att man skulle använda det koncentrerat men det kanske finns en uppsjö av dessa preparat? Visste inte att det fanns...
Oj oj oj!! Vi fick tipset av en på Beckers...! Fast det kanske går bra ändå då? För jag har gjort fyra steg nu och det har inte hänt något med trappen och träet...sen ska det slipas och målas!!
Får nog fixa en bättre skrapa!
Tack för dina svar...9 steg kvar..
Jag har också slitit med vår trätrappa, låg en genomvidrig heltäckningsmatta på och under var den rätt sliten. Uj, vad det var jobbigt, men fint blev det!
Lycka till!
Tack!! Och tack för inspirationen att fortsätta...
Du har inga bilder på trappen??
Mannen lade på T-röd och sen skrapade med en skrapa. Blev bra. Kan försöka lägga in en bild snart. Vi ska dock betsa själva trappstegen, vilket inte är gjort på bilden. Vi har målat övriga trappan vit
puttar upp då jag med är intresserad av fler förslag på trapprenoveringen
Novus: Precis så ska vi göra oxå. Måla den vit och sen betsa trappstegen...
Ser gärna bild.