• johannajois

Hjälp! Trapprenovering...

Vi har slitit bort plastmattan som låg på trappstegen och nu är det ett lager med lim och lite "papp" kvar...någon som renoverat sin trapp och vet något bra trick att få bort detta????

• Svar på tråden Hjälp! Trapprenovering...
  • Novus

Ja, just det ja! Bilden
    Ska kolla efter den direkt!

• Göteborgs morsan
    Hej där!! Vi håller på för fullt med våran trappa här hemma. Dvs skrapa,skrapa,skrapa o slipa slipa slipa.
    Har använt massa olika skrapor o slipmaskiner o nu äntligen är det snart klart.
    Vi köpte ett medel som man penslade ut sen la vi plastfolie över natten så det löstes upp o blev en salig gegga. Då var det bara till att  fortsätta skrapa!!

Vilken färg skall ni betsa i? Vi har pratat om svart men nu är jag mer inne på att måla den vit.
    Ngn som har en bild på en vit trappa??
    Världens goaste ungar!! Oliver o Nellie!!
  • Novus

TS
    Lyckas inte lägga in bilden Har sett att det vart en del problem med just galleriet.

GBG morsan
    Vi ska betsa i mörk antikbets. Har målat resten av trappan vit, men det skulle bli för mycket med även vita trappsteg (för oss)

• SanSis

Här är en till trapprenoverare, vi var tvungen att skrapa och det tog aslång tid, inga medel vi testade med funkade så det var skrapa med en speciell skrap och sen slipa. sen la vi vanligt ek klickgolv som man limmade fast, MYCKET billigare än riktig trapprenoverinskit.

• SanSis

målat vitt i resten av trappen, bara ekgolv på självaste trappstegen...skitsnyggt!

• Älskar

SanSis:
    Köpte ni vanligt klickgolv som ni själva sen fick såga till efter trappstegens storlek?

• sagvil

Jag har (nog)kommit fram till att lägga nålfiltsmatta istället. Det är så stora springor i våra steg som måste fyllas igen och det blir nog inte så snyggt när man sedan ska behandla det. Dessutom slipper jag allt jäkla slipande....Resten kommer målas vitt. Men som sagt, jag har inte bestämmt mig helt än....
    (Alternativet är att slipa,slipa,slipa, fylla igen springorna och behandla stegen med grå hårdvax, resten vitt.)

• Ms Leia

Hej!

Vi hade en ren furutrapp. Vi målade allt utom trappstegen vitt. Det behövs inte slipas innan. Man målartvättar och spacklar om det behövs. Sedan målar man med grundfärg och sedan lackfärg så många gånger man tycker det behövs.

Stegen gjorde vi så att vi limmade ihop två brädor klickgolv ( 14 bitar-14 steg) Sedan sågade vi ut trappstegets form och limmade fast klickgolvet på steget. Det är en öppen trapp och i fram och bakkant på stegen har vi satt vanlig trekantslist.

Jättefint blev det! Vi valde ett mörkt ek-klickgolv.

• Eofrysina

Det finns speciellt medel för att ta bort svåra limrester. Tror det var Casco som hade det. Annars är det skrapning som gäller. Absolut enklaste är att hyra en speedheater. Jag ångrar så oändrligt att jag inte begripit i tid hur mycket tid den sparar. Här har jag renoverat trapp med hjälp av allt annat, värmepistol, färgbortagningsmedel och skrapa, skrapa skrapa och så nu inser man att det hade kunnat gå att göra på en bråkdel av den tiden.

• Ms Leia

Jag har lagt in före och efter bilder nu!

♥ Nu är hon äntligen här ♥
  • Anna2barn
    Ms Leia skrev 2008-01-23 23:07:58 följande:
    Hej!Vi hade en ren furutrapp. Vi målade allt utom trappstegen vitt. Det behövs inte slipas innan. Man målartvättar och spacklar om det behövs. Sedan målar man med grundfärg och sedan lackfärg så många gånger man tycker det behövs.Stegen gjorde vi så att vi limmade ihop två brädor klickgolv ( 14 bitar-14 steg) Sedan sågade vi ut trappstegets form och limmade fast klickgolvet på steget. Det är en öppen trapp och i fram och bakkant på stegen har vi satt vanlig trekantslist.Jättefint blev det! Vi valde ett mörkt ek-klickgolv.
    Nu kommer lite frågor

1. Vad använde ni för färg? Kritvit?
    2. Hur många ggr målade ni?
    3. Rollade ni eller penselmålade?
    4. Vanligt golv eller laminat?
    5. Var det jättejobbigt att fixa trappen själv eller rekommenderas fackman?

• Älskar

puttar upp, intresserad av svar på frågorna

• Eofrysina

1. Vad använde ni för färg? Kritvit? Jag har målat i en pärlgrå nyans (mycket ljust varmgrå)
    2. Hur många ggr målade ni?( Tre eftersom det är linoljefärg)
    3. Rollade ni eller penselmålade?Linoljefärg ska penselmålas tunt.
    4. Vanligt golv eller laminat? förstår inte riktigt frågan? trappan är gammal och av furu.
    5. Var det jättejobbigt att fixa trappen själv eller rekommenderas fackman? För en gammal trapp skulle underarbetet bli skitdyrt med en hantverkare, det är billigare att hyra en speedheater för en några hundra och då får man bort all färg på några timmar.

• SanSis

1. Vad använde ni för färg? Kritvit? Vi använde kritvit Oljefärg

2. Hur många ggr målade ni? 2 varv behövdes bara

3. Rollade ni eller penselmålade? Penselmålade

4. Vanligt golv eller laminat? Riktigt slipbart ekgolv (klick)

5. Var det jättejobbigt att fixa trappen själv eller rekommenderas fackman? hade blivit alldeles för dyrt att fixa någon att göra jobbet, var beredd på hårt arbete men det lönar sig!

• Ms Leia
    1. Vad använde ni för färg? Kritvit?
    Vi använde antikvit oljabaserad lackfärg.

2. Hur många ggr målade ni?
    1 grundfärgs-strykning och 2 gånger lackfärg.

3. Rollade ni eller penselmålade?
    Penselmålade. Men så här i efterhand tror jag det blivit bättre med en liten roller och hjälp av pensel på vissa ställen.

4. Vanligt golv eller laminat?
    Laminat.

5. Var det jättejobbigt att fixa trappen själv eller rekommenderas fackman?
    Nej, själva målningen är ju TRÅKIG efter ett tag, men stegen gick på en dag. Vår trapp kostade ca 800 kr för steg och lister. Och så tillkommer ju färgen då.
    ♥ Nu är hon äntligen här ♥
Svar på tråden Hjälp! Trapprenovering...