• Skylark

Någon som botats från Morbus de Quervain? (Inflammation i senskida i handleden)

Hej! Jag fick diagnosen morbus de quervain (inte samma som karpaltunnelsyndrom, men liknande) under graviditeten och har nu 7 veckor efter förlossing samma (värre!) problem! Har ännu ej kunnat bära/lyfta min bebi utan att uppleva hemsk smärta i båda handlederna och operation och kortisoninjektion har inte hjälpt... Orkar snart inte! Snälla hjälp mig med råd någon som blivit frisk: vart gick du och vad gjordes åt det? (Jag bor i Göteborg). Allt Gott!

• Svar på tråden Någon som botats från Morbus de Quervain? (Inflammation i senskida i handleden)
  • Flox

Skylark:
    Fortsätt gärna skriva om hur det går för dig. Nej, jag har inte fått någon förklaring till knölen, men så har jag ju inte frågat dem om det efter operationen ännu heller. Men det där som arbetsterapeuten sade till dig om att man belastat under läkning stämmer ju väldigt bra i mitt fall, har hela tiden haft på känn att om det här går åt skogen så lär det bero på min envishet och ovilja till att vila upp mig...

Inte heller jag blev gipsad (trots att jag ju verkligen kollade med dem om jag skulle kunna lyfta dottern etc och fick jakande svar till detta, bara jag inte tog i så stygnen gick upp och det gjorde jag ju aldrig!)jag fick bara lite gasbinda runt som jag skulle ha första dagen och sedan skulle jag enligt dem bara ha kompressen de satt på. Tyckte jag kändes lite oskyddat, speciellt som kompressen var genomblodad när jag tog bort gasbindan men de vidhöll detta när jag ringde och kollade en extra gång. Dock valde jag att ha på bindan ändå ibland när jag skulle in i närkamp med dottern vid påklädning etc, för att få lite stötdämpning vid eventuella slag...

Hoppas verkligen det går bra för din lilla pojk också! Och som sagt, skriv gärna vidare!

• Skylark

Hej igen!

Flox: Känner så väl igen det här med att inte riktigt kunna vila händerna även om man 'anar' att man borde... :) Ska ta och samla så mkt info som möjligt på fredag (Sahlgrenska handkir.) om handledsknölen :S och se vart det leder... Känns så bittert om man ska behöva leva vidare med denna deformerade handled med smärta o allt pga en inflmamation i en 'sketen sena'!! Men slaget är väl inte över än... :) Så: på återhörande, tackar än en gång för stöd!

Sudd: Akupunktur låter väldigt intressant - och fantastiskt bra att det hjälpt dig så pass relativt snabbt (har läst om några som haft besvären i flera månader/år!!) Undrar hur du kom i kontakt med sjukgymnast som behandlade med akupunktur? Var det via remiss eller hänvisning från vanliga vården - typ VC? Var arb.terap. ansluten till FK? (Har gått hos privat akupunktör tidigare för andra åkommor - det har funkat men varit dyrt...)HOppas du har tid att svara - tackar på förhand!

• Tant Green
    Skylark skrev 2008-01-22 20:28:28 följande:
    Sudd: Akupunktur låter väldigt intressant - och fantastiskt bra att det hjälpt dig så pass relativt snabbt (har läst om några som haft besvären i flera månader/år!!) Undrar hur du kom i kontakt med sjukgymnast som behandlade med akupunktur? Var det via remiss eller hänvisning från vanliga vården - typ VC? Var arb.terap. ansluten till FK? (Har gått hos privat akupunktör tidigare för andra åkommor - det har funkat men varit dyrt...)HOppas du har tid att svara - tackar på förhand!
    Jag fick mina besvär i slutet av graviditeten och det var bm som gav mig remiss till sjukgymnasten. Men jag hann bara gå dit 1 gång då för att dottern föddes tre veckor tidigt, och sen tog det fem veckor efter förlossningen innan jag lyckades komma iväg igen. Sen gick jag 12 gånger och det var vanlig landstingstaxa (70 kronor/gång har jag för mig).
  • Flox

Skylark!

Hur gick det för dig? Det var väl igår?

• Skylark

Hejsan!

Sudd, tackar för svar! Kommer försöka med akup. här!

Flox, ursäkta att jag dröjt med att återkomma. Jo, jag var hos handkir. i fredags och ortoped/kirurgen bekräftade det arb.terap. sagt: att det är ärrvävnad (bindväv) som bildat knölen. Han förklarade det med att det kan ha varit en långt gången inflammation då ingreppet gjordes och att kroppen reagerat med detta extrema bindväv/ärrvävnadsbygge! Kan säkert ha förvärrats ytterligare av, som arb.terapeuten menade, att handen ej gipsades utan bara fick bandage eft. op tänker jag men kirurgen sa inget sådant om sin kollega. :)

Han trodde att knölen skulle minska ngt i storlek men det kommer ta 'månader' och själva smärtan och obehaget i knölen och området runt (speciellt ut i tummen) ska man tydligen massera ganska våldsamt med en frottéhandduk; då 'vänjer sig' nerverna vid beröring. Det tar tid, sa han, för nerver att återhämta sig. Om det blir för obehagligt att massera med frotté så kan man sätta ett tunnt plåster över (ett sådant där hudfärgat tejp-liknande plåster, satte han dit på mig).

Att det fortf gör ont i senorna ut i tummen etc beror på att de reagerar på ingreppet och det är inte tal om ny op. eller kortison nu, sa han. Sedan ska man inte låta handen var exponerad för sol under ett helt år, för att få ett så snyggt ärr som möjligt, men det visste du nog... Känner mig lite som fru Frankenstein med min vulgo-handled... ;) men jag ska börja med att massera o se om jag får bort smärtan/obehaget i knölen o runtom. Skulle bli jätteglad om den verkligen minskade, men i annat fall så säger jag som du; tur man redan är gift (eller tja, sambo):)

Arbetsterapeuten tipsade också om att man kan tejpa fast plastfolie (gladpack) över knölen så mjuknar ärret samt massera runt ärret; så att 'ärret lossnar från muskulaturen omkring' vad jag förstod... (Det var sambon som pratade med arb.terap. för jag var minst sagt ledsen). Arb.terap. förklarade att man ska sätta ett finger på vardera sid. om knölen o dra i motsatta riktningar så lossnar det. Ska kanske testa lite gladpack?

Hoppas ngt här kan vara till nytta för dig! Vill inte att en jäkla knöl ska dämpa / splittra mammalyckan så jag tänker vägra hata knölen! ;) Känner mig lite lättad att den inte är farlig, iaf! Ha det nu så jättebra och hör gärna av dig om du hör ngt tips om att bli av med handledsknölar eller så! :) Kram!

• Flox

Skylark:

Tack för informationen, här skall minsann också gnuggas med frotté och glad pack, dock inte för febrilt, för min man är konstig nog att tycka att det där groteska ärret är sexigt

Det där med solen hade jag ingen aning om, man var ju inte riktigt så skärpt direkt efter operationen så man tänkte på att ställa några viktiga frågor, utan de kommer ju liksom först nu. Sade han något om när det skall förväntas kännas bra i handen vid belastning? Förstår ju att det kan ta tid, men skall man räkna med "månader" där också, eller år?? Och frågade du om man skall vila den eller belasta den som "vanligt" trots smärta? Många frågor blir det, men jag hoppas det är okej.

Hör självklart av mig om jag stöter på ny information i sammanhanget, gör gärna det samma!

Kram, kram och lycka till med allt!

• Skylark

Ojdå! Vilken klarsynt make du har!! :) Min sambo tröstar bara med att 'det inte gör nåt', men jag kanske kan omorientera honom till att se det sexiga i ärret! ;)

Jag fick faktiskt ingen info om hur länge man ska undvika tyngre lyft etc, utan han sa bara 'du ska använda handen' (ja, det vore ju svårt annars....) och att 'inget kommer gå sönder i den även om det gör ont'... Tolkar det som att det läker långsamt och att smärtan i sig inte är så farlig... Kommer försöka få tag i en arb.terapeut för att få mer info och tips om övningar (har läst att det ska finnas arb.terapeutiska övnignar) så om jag får napp hör jag av mig här!

Ha det nu så jättgott och en ordentlig ryggdunk till maken för hans sköna inställning till ditt ärr! :) Kram!

• Skylark

Hej Edvina82! Underbart, vilken tur du har! Hoppas det funkar med kortison för mig i min högra hand. (Fick spruta i högra för ett par veckor sen. Vänster som opererats känns inte så bra...)

• Tant Groda

Det tog några veckor innan den hjälpte, så min läkare trodde inte att den hade hjälpt, fick tom en ny tid till han, men veckan innan ringde jag och sa att jag inte hade ont längre så jag tyckte det var onödigt att komma. har hållt sig i snart 1 år och är livrädd att det ska komma igen.
    fick inte mitt vid en grav. utan bara sådär helt apropå

hoppas att det fungerar för dej med kortison i din högra1

Svar på tråden Någon som botats från Morbus de Quervain? (Inflammation i senskida i handleden)