Hej Jojoje! Kan lugna dig med att kortisonsprutan gjorde verkligen inte ont på mig. Jag gillar inte heller sprutor men det här var inte alls svårt! Dels är nålen väldigt, väldigt tunn och dels så sticker doktorn (se till att en ortoped gör det) i ett område som inte är så smärtkänsligt: det är inne i själva sen-skidan som kortisonet läggs. Och det går fort. Ingen dramatik! :) Kortisonet läggs tillsammans med en bedövning, så nej, det gör verkligen inte ont! När bedövningen släpper så spänner o värker det i senan i ca 3 dagar (för mig) men då kan man ta värktabletter. Ta gärna smärtstillande innan bedövningen fr sprutan släpper, så är du helgarderad!
Det är betydligt värre att bedöva handen för att operera den. Den bedövningen gjorde riktigt ont så jag instämmer med Flox: ta sprutan så snart du kan så du slipper operera!!
Innan du tar kortison så kan du om du vill prova kombination av anti-inflammatoriskt gel (tex ipren) och en ortos ('skena') men låt en ortoped bedömma om det verkligen är lönt, så du inte slösar tid. Man kan även ha handleden gipsad (Vet ej hur länge) för att hidra all rörelse, och detta kan bota mb de Q. Detta kan en ortoped hjälpa dig med. AKUPUNKTUR är väldigt framgångsrikt har jag hört från flera håll men det kanske itne är så kul om man är rädd för nålar...? (Rätt utförd akupunktur gör ju dock ej ont. Men det gäller att det är rätt akupunktör.)
GOOGLA gärna mb de Q så hittar du behandlingsmöjligheterna ovan. Men kortison är enligt min erf. bäst. Smärtfritt, inga ärr, besvären försvinnner, det går fort. LYCKA TILL!