• Skylark

Någon som botats från Morbus de Quervain? (Inflammation i senskida i handleden)

Hej! Jag fick diagnosen morbus de quervain (inte samma som karpaltunnelsyndrom, men liknande) under graviditeten och har nu 7 veckor efter förlossing samma (värre!) problem! Har ännu ej kunnat bära/lyfta min bebi utan att uppleva hemsk smärta i båda handlederna och operation och kortisoninjektion har inte hjälpt... Orkar snart inte! Snälla hjälp mig med råd någon som blivit frisk: vart gick du och vad gjordes åt det? (Jag bor i Göteborg). Allt Gott!

• Svar på tråden Någon som botats från Morbus de Quervain? (Inflammation i senskida i handleden)
  • jojoje
    Edvina82 skrev 2008-01-29 18:44:58 följande:
    jag blev "frisk" efter en kortisonsprutan !
    Jag har fått det i min högra tumme, har en son på 4 månader. Har smörjt med orudis gelé i 3v och haft skena i 2 1/2 vecka, men det verkar som att jag måste ta den där kortisonsprutan i allafall. Jag är livrädd för sprutor och har panikångest, vet inte hur jag ska klara det...Gör det ont att få sprutan? Går det fort?
  • Flox

Det går fort och gör inte särskilt ont. Men jag är ju i och för sig inte alls spruträdd, så jag kan ju inte riktigt sätta mig in i din situation. Dock har jag fått sprutor som gjort ont på andra ställen på kroppen (t ex hälen och mellan tårna) och den kortisonsprutan man får mot Morbus räknas absolut inte dit! Dessutom tycker jag smärtan när man belastar tummen/handen när man har Morbus är hundra gånger värre!!!! Tycker absolut du bör ta sprutan omgående, eftersom den kan hjälpa dig så du slipper operation och chansen ökar om den ges på ett tidigt stadie av inflammationen. Men jag förstår samtidigt att det måste vara jättesvårt för dig. Lycka till!

• Skylark

Hej Jojoje! Kan lugna dig med att kortisonsprutan gjorde verkligen inte ont på mig. Jag gillar inte heller sprutor men det här var inte alls svårt! Dels är nålen väldigt, väldigt tunn och dels så sticker doktorn (se till att en ortoped gör det) i ett område som inte är så smärtkänsligt: det är inne i själva sen-skidan som kortisonet läggs. Och det går fort. Ingen dramatik! :) Kortisonet läggs tillsammans med en bedövning, så nej, det gör verkligen inte ont! När bedövningen släpper så spänner o värker det i senan i ca 3 dagar (för mig) men då kan man ta värktabletter. Ta gärna smärtstillande innan bedövningen fr sprutan släpper, så är du helgarderad!

Det är betydligt värre att bedöva handen för att operera den. Den bedövningen gjorde riktigt ont så jag instämmer med Flox: ta sprutan så snart du kan så du slipper operera!!

Innan du tar kortison så kan du om du vill prova kombination av anti-inflammatoriskt gel (tex ipren) och en ortos ('skena') men låt en ortoped bedömma om det verkligen är lönt, så du inte slösar tid. Man kan även ha handleden gipsad (Vet ej hur länge) för att hidra all rörelse, och detta kan bota mb de Q. Detta kan en ortoped hjälpa dig med. AKUPUNKTUR är väldigt framgångsrikt har jag hört från flera håll men det kanske itne är så kul om man är rädd för nålar...? (Rätt utförd akupunktur gör ju dock ej ont. Men det gäller att det är rätt akupunktör.)

GOOGLA gärna mb de Q så hittar du behandlingsmöjligheterna ovan. Men kortison är enligt min erf. bäst. Smärtfritt, inga ärr, besvären försvinnner, det går fort. LYCKA TILL!

• Skylark

PS - aldrig Ipren om du är eller just nu försöker bli gravid!!

• jojoje

Tack för era svar. Har telefontid med läkaren på vårdcentralen på måndag, ska säga till om sprutan då. Får väl ta lugnande innan så jag klarar av det. Räcker det med alvedon som smärtlindring efter sprutan?

• Skylark

Hej igen jojoje! Ja, receptfria smärtstillande räcker bra efter sprutan. Jag tog inga smärtstillande alls pga att jag ammar och jag hade inte så himla ont men jag har läst att det kan kännas ett par till tre dagar efter injektionen. Det kommer gå bra för dig, oroa dig inte! Och lycka till!

PS - har du provat med visualiseringar när du får spruta? Jag burkar andas djupt o föreställa mig en plats jag vill vara på, tex en strand. Så föreställer jag mig dofter från vattnet och stranden, känslor av vind i håret, vatten över anklarna och saker jag ser omkring mig. Har klarat rätt många sputor, tandläkarebesök mm obehagligt skit :)på det sätter o behållit lugnet. Ibland företställer jag mig bara en blomma eller ett ansikte (den jag älskar) så håller jag tankarna borta från det obehagliga. Man kan också le lite, lite grand; leenden frisläpper endorfiner i kroppen och ökar välbefinnandet / minskar obehag. Haha, blotta tanken är ju komisk: att man LER då man får en spruta... ;) Okey; än en gång: lycka till!

• jojoje
    Skylark skrev 2008-02-03 23:38:31 följande:
    Hej igen jojoje! Ja, receptfria smärtstillande räcker bra efter sprutan. Jag tog inga smärtstillande alls pga att jag ammar och jag hade inte så himla ont men jag har läst att det kan kännas ett par till tre dagar efter injektionen. Det kommer gå bra för dig, oroa dig inte! Och lycka till!PS - har du provat med visualiseringar när du får spruta? Jag burkar andas djupt o föreställa mig en plats jag vill vara på, tex en strand. Så föreställer jag mig dofter från vattnet och stranden, känslor av vind i håret, vatten över anklarna och saker jag ser omkring mig. Har klarat rätt många sputor, tandläkarebesök mm obehagligt skit :)på det sätter o behållit lugnet. Ibland företställer jag mig bara en blomma eller ett ansikte (den jag älskar) så håller jag tankarna borta från det obehagliga. Man kan också le lite, lite grand; leenden frisläpper endorfiner i kroppen och ökar välbefinnandet / minskar obehag. Haha, blotta tanken är ju komisk: att man LER då man får en spruta... ;) Okey; än en gång: lycka till!
    Tack för att du stöttar mig, det känns bra. En stor kram till dig.
  • jojoje

Har nu haft telefontid med läkaren på VC. Det är för tidigt att ta kortisonspruta säger hon. Jag ska ha skenan i minst 4v och så skulle hon skicka remiss till sjukgymnast så att jag kan få akupunktur. Har haft skenan i snart 3v och det är ju bättre men inte bra, men det är ju klart att det blir bättre om man inte använder handen, har ju skenan hela tiden.....hoppas det hjälper med akupunktur då....tror ni det???? nå´n som blivit bra av det???

• anbiel

Halloj. Familjeliv är fantastiskt

Har haft ont i mina "tumleder" sen i julas. Ringde ortoped i fredags och fick tid idag. Privat, såklart... för att slippa gå via okunnig vårdcentral och få remiss och invänta kötid. Irriterande att man kan köpa sig snabbare tid, men bra att möjligheten ändå finns när vårt vårdsystem är så knäppt.

Ortopeden var en fd handkirurg, vilket kändes toppenbra. Mindre bra var att han diagnoserade just Quervain. Jag som trodde att jag skulle skickas hem med en sjukskrivningslapp och ordination om vila... Tanken att det skulle behövas operera fanns överhuvudtaget inte!

Väntetiden för operation lär vara ca 6 månader sade ortopeden. Samtidigt som han sa att kortisonsprutan kan ha vissa mindre risker att skada närverna. Jag gick hem för att fundera lite. Köpte en skena som stöd för högra handen, den som gör mest ont. Har surfat runt och hittade denna tråd.

Tack för all info!

Funderar på att testa kortisonspruta, istället för att förlita mig på att stöd, vila och voltaren ska hjälpa. Det verkar ju behövas mer...

Ni som har tagit kortison: Vad krävs efter det? Vila i x antal dagar? Har ni ändå varit sjukskrivna under tiden?

Svar på tråden Någon som botats från Morbus de Quervain? (Inflammation i senskida i handleden)